2022-01-24, 14:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Japp. Den siffran är helt stabil som jag tidigare påpekat.

Intressant att danskarna nu minskar isolationstiden ytterligare. Fyra dagar från symptomdebut och man kan gå ut även om man har symptom och testat positivt.

”Anbefalingerne for, hvornår du kan bryde din selvisolation efter coronasmitte, bliver nu ændret.
Det oplyser Sundhedsstyrelsen.
Fremover kan du afslutte din selvisolation, når du ikke længere har symptomer.
Har du en positiv test, men ingen symptomer eller lette symptomer, er din selvisolation nedsat til fire døgn, skriver styrelsen.
- Vi vurderer, at det er sundhedsmæssigt forsvarligt at lempe på vores anbefalinger, fordi vi har så høj immunitet i befolkningen, og fordi vi har beskyttet dem, der er i øget risiko for at blive alvorligt syge, siger Sundhedsstyrelsens direktør, Helene Probst.”

Det känns lite fel att säga det men jag litar mer på sundhetsstyrelsen än på FHM, de har en mer pragmatisk syn på saken. Rent spontant känns det som de har bättre koll också, bara att se på en sådan sak som testningen där, det är ju toppklass på den.
Citera
2022-01-24, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Januari (så här långt):

102 st ovaccinerade under 65 år på IVA.
43 st av dessa tillhörde ingen riskgrupp.

Samma period för vaccinerade:
27 st vaccinerade under 65 år på IVA.
7 st tillhörde ingen riskgrupp.

6 ovaccinerade personer under 65 år och som inte tillhör någon riskgrupp har avlidit på IVA än så länge i Januari.

1 vaccinerad person under 65 år som inte tillhör någon riskgrupp har har avlidit på IVA än så länge i Januari.

Man kan ju undra ifall det finns någon mer oupptäckt/inofficiell riskgrupp än de som hittills har angetts mtp att det trots allt finns de som insjuknar svårt trots vaccin och att antalet ej i riskgrupp är större för ovaccinerade. Eller är det bara inom marginalerna?
Citera
2022-01-24, 14:49
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
När är det minst dåligt att bli smittad, om man nu blir det?
Ganska intressant ämne.

https://www.youtube.com/watch?v=4RSahdFuemE

Tyvärr känner jag mig jävligt skeptisk till att det skulle vara något att eftersträva, då det är förenat med risk och ev immunitet tycks vara rätt kortvarig. Jävla skitvirus är vad det är.

Man hade ju verkligen hoppats på att vaccinen var bättre och framförallt mer långvariga. Känner oro för hur det går med kommande mutationer av detta virus.

Så mycket som du oroar dig så lär du hinna dö av en hjärtattack eller en stroke långt före du hinner dö av någon förkylningsvariant.
Citera
2022-01-24, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spinninghead
Man kan ju undra ifall det finns någon mer oupptäckt/inofficiell riskgrupp än de som hittills har angetts mtp att det trots allt finns de som insjuknar svårt trots vaccin och att antalet ej i riskgrupp är större för ovaccinerade. Eller är det bara inom marginalerna?

Vi kanske bara ska acceptera att "Ovaccinerad" är en riskgrupp?

Jag tror inte du riktigt inser hur stor skillnaden är.

Skulle vi istället använda per capita så skulle skillnaderna vara ännu större - t ex ovaccinerad under 65 år och inte i riskgrupp på IVA / 100.000 jämfört med vaccinerade osv.
Citera
2022-01-24, 15:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Så lockdown tills forskarna har hittat botemedel till samtliga världens sjukdomar samt uppfunnit odödlighet?

Vad är det för fel i ditt huvud? Seriöst? Du är ju fullkomligt sinnessjuk.
Nej. Det är du som är sjuk. Du skiter i om folk dör.
Citera
2022-01-24, 15:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det känns lite fel att säga det men jag litar mer på sundhetsstyrelsen än på FHM, de har en mer pragmatisk syn på saken. Rent spontant känns det som de har bättre koll också, bara att se på en sådan sak som testningen där, det är ju toppklass på den.

Jag håller med dig helt. FoHM litar jag inte en sekund på och har aldrig gjort.
Det enda med danskarna är dock deras testning. Jag undrar verkligen vad det kostat och vad man egentligen uppnått, mer än att man vet ganska bra hur många fall man har..
Citera
2022-01-24, 15:31
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ganska intressant ämne.

Tyvärr känner jag mig jävligt skeptisk till att det skulle vara något att eftersträva, då det är förenat med risk och ev immunitet tycks vara rätt kortvarig. Jävla skitvirus är vad det är.

Man hade ju verkligen hoppats på att vaccinen var bättre och framförallt mer långvariga. Känner oro för hur det går med kommande mutationer av detta virus.

Kul får följa med på din inre resa här på forumet
Vi får följa med när din ångest gnager och du kastas mellan hopp och förtvivlan.

Jag märker nu att det långsamt börjar sjunka in även på dig att man inte kan vaccinera bort ett Coronavirus, bra IMBILDEN.

Du bryr dig säkert inte om mina teorier men varför skulle framtida mutationer bli värre?
Om vi tittar på andra Coronavirus eller influensavirus så blir dom inte värre för varje säsong.

Om vi tänker ur evolutionärt perspektiv så kommer alltid den mutation som sprider sig bäst att vinna.
Ju svårare symptom desto mer isolerar vi oss och du har ett perfekt exempel på detta nu med Omikron.
Tänk efter varför försvinner Delta nu? Varför konkurrerar Omikron ut alla andra varianter?
Jo därför att det sprids lättare, mildare symptom, fler asymtomatiska, folk tror inte det är Corona osv.

Det kommer säkert mutationer som rundar vår immunitet som med alla andra liknande virus men jag sätter en slant på att dom kommer likna Omikron/förkylning/influensan från och med nu.

Men som någon annan sa du behöver professionell hjälp för din ångest.
Vet din anhöriga att du sitter och är så här rädd eller mörkar du för dom?
Citera
2022-01-24, 15:35
Medlem
Det bästa av allt är att vi som vågar vara stolta starka svenskar gärna tar en förkylning till förmån för ett fritt samhälle till skillnad från många andra, vaccinerade som ovaccinerade. Jag kan säga till mina barn i framtiden att jag kämpade utan att vara rädd och svag. Kom ihåg detta om 10 år. Hur rädd, svag, fåraktig, mobbande vissa varit. Det är nu ni har möjlighet att välja sida, inte sen. Fortfarande finns chans även för er.
Citera
2022-01-24, 15:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag håller med dig helt. FoHM litar jag inte en sekund på och har aldrig gjort.
Det enda med danskarna är dock deras testning. Jag undrar verkligen vad det kostat och vad man egentligen uppnått, mer än att man vet ganska bra hur många fall man har..

Jadu, det måste ha kostat satan, men det är jag tacksam för då vi får pålitliga data därifrån. Information, kunskap och data i rätt tid är ju hårdvaluta i en pandemi så man ser var det barkar. Det är ju bättre att fatta beslut på kunskap än killgissningar, det sistnämnda brukar gå sisådär.
Citera
2022-01-24, 15:37
Medlem
Citat:
Nej. Det är du som är sjuk. Du skiter i om folk dör.

Olyckligtvis är inte Covid-19 det enda som dödar här på jorden, det finns andra virus och sjukdomar som tar kål på en hel del människor.

Jag tror ingen skiter i att folk dör.
Citera
2022-01-24, 15:40
Medlem
Citat:
Ganska intressant ämne.

Om du är frisk behöver du inte vara orolig för de kommande varianterna av viruset, evolutionstrycket leder till mildare virus. Det kommer inte att dyka upp ett megadödligt och samtidigt megasmittsamt virus från naturen, för dessa två egenskaper står i strid med varandra (och ackumulation av gynnsamma mutationer för viruset sker gradvis, inte klumpvis). Viruset kan inte sprida sig så mycket om det är för dödligt, för då dödar viruset sina värdar innan de hinner föra smittan vidare och på så sätt sållas mutationer som leder till hög dödlighet bort över tid.
Citera
2022-01-24, 15:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag är inte anhängare av vaccinpass. Eller, jo, vaccinpassen kan ha en plats i vissa speciella sammanhang, såsom vårdavdelningar för patienter med nedsatt immunförsvar. Men bortsett från den sortens specialfall, så anser jag inte att vaccinpass är en bra idé.
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Det blir ju dock konstigt när ovaccinerade sjukvårdare måste säga upp sig för att de inte önskar vaccinera sig då de tycker en redan genomgången infektion räcker, samtidigt som vaccinerade sjukvårdare får arbeta vidare obehindrat trots att bägge grupper smittar i lika hög grad. Det är ju inte rimligt. Sen blir det krigsrubriker i massmedia om hur högt trycket är i vården utan att då nämna att en stor del av personalen tvingats avgå eller byta avdelning (det här är mer relevant för USA dock än Sverige).

Mitt exempel gällde inte sjukvården generellt, utan enbart vård av patienter med nedsatt immunförsvar.

Då tänker jag på patienter med såpass dåligt immunförsvar att patienterna inte får tillräckligt bra skydd av vaccinerna. Ifall man arbetar med den sortens patienter, så tycker jag att det är lämpligt att vaccinera sig, och det gäller fler vacciner än enbart vaccin mot Covid-19. Jag vet att vaccin inte är en garanti mot smittspridning, men att ta vaccin kan vara ett sätt att minska risken att smitta dom infektionskänsliga patienterna.

För vård av övriga patienter, som inte är extra känsliga, så tänker jag att man inte kan kräva att vårdpersonalen ska vara vaccinerad. Dessa patienter har ju valet att skydda sig själva genom att ta vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in