2022-01-24, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Fast det motsatt verkar ju gälla för vaccinpåhejare.

"Det spelar ingen roll om unga killar får hjärtmuskelinflammation för det går ju över, även om de får långvariga men så dör de ju oftast inte."

Känns det uttalandet igen? Det är exakt det argumentet som används när man talar för vaccinen. Då är det bara dödsfall som räknas?

Haha exakt. Hycklargänget.
Citera
2022-01-24, 16:58
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tack för den uppdateringen. Det visste vi iofs redan då danskarna är så duktiga att de rapporterar återinfektioner dagligen och de ligger på ungefär 5-6% nu och har gjort så ett tag. Du kan se det här:

https://jyllands-posten.dk/topic/coronakrisen/

Om naturlig smitta inte gett nån immunitet så hade siffran legat på ca 20 procent. Så kanske bara en tredjedel chans bli positiv om man haft testat positivt tidigare
Citera
2022-01-24, 17:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Nu har jag bett dig FYRA gånger att backa upp ditt påstående men du bara grinar och snackar bort det. Igen, du påstod...

och

VILKEN data, visa mig? Hur många? Snacka kan du, men du kan inte backa upp dina påståenden. Vilket troll du är

Det har vi sett under pandemin att flera hamnat på sjukhus och inte vetat om att de hade exempelvis diabetes eller högt blodtryck. Inget konstigt med det och inget som behöver backas heller.

Nej du fulklipper igen vilket visar hur ohederlig du är. Citat två är att data visar att omikron verkar ha ett mildare sjukdomsförlopp, frågor på det? Att du kallar mig för troll är ju skrattretande.

Du behöver inte svara på mitt inlägg, om du gör det så visar det bara att du lider av autism också.
Citera
2022-01-24, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag har noterat att skribenten "Eskulap" har en ovana att tillskriva sina meningsmotståndare åsikter.

Se hur "Eskulap" förvred ditt resonemang till att handla om dödsfall. Det är en vanlig taktik bland vaccinmotståndare att enbart se till risken att avlida i Covid-19. Vaccinmotståndarna tenderar att bortse från anda möjliga utfall av en infektion. Ditt inlägg, där du citerade en studie, nämnde ju även risken att behöva sjukvård, och risken att få långvariga besvär.

Ja, har noterat det också dessvärre. Är diskussionspunkten jobbig så byter skribenten även ämne, t.ex. som svar på ditt inlägg.
Citera
2022-01-24, 17:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om naturlig smitta inte gett nån immunitet så hade siffran legat på ca 20 procent. Så kanske bara en tredjedel chans bli positiv om man haft testat positivt tidigare

Ja det är möjligt, jag har inte räknat på det. Naturlig immunitet är bra, men frågan är hur bra?
Citera
2022-01-24, 17:04
Medlem
Citat:
Så du kan inte ens säga hur många specifikt ligger inne för covid? Då är det ju betydelselöst. Och IVA-fallen ligger på en helt normal nivå för årstiden trots att hela Sverige är smittade. Överhuvudtaget ingen skillnad mot andra coronavirus som snurrat år efter år.

Det man kan se är nyinläggningar (vårdtillfällen) - inte hur många som ligger inne.

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vaccincovid

Det går alltså att se hur många av varje grupp som hamnar på IVA under utpekad period.

Ovaccinerade är hittills i Januari kraftigt överrepresenterade.

Jämför man grupperna så är vaccinerade äldre och har fler riskfaktorer medans ovaccinerade är yngre och har färre riskfaktorer.
Citera
2022-01-24, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
När är det minst dåligt att bli smittad, om man nu blir det?
Ganska intressant ämne.

https://www.youtube.com/watch?v=4RSahdFuemE

Tyvärr känner jag mig jävligt skeptisk till att det skulle vara något att eftersträva, då det är förenat med risk och ev immunitet tycks vara rätt kortvarig. Jävla skitvirus är vad det är.

Man hade ju verkligen hoppats på att vaccinen var bättre och framförallt mer långvariga. Känner oro för hur det går med kommande mutationer av detta virus.
Om man nu skall bli smittad (verkar oundvikligt) så är det väl bäst att bli det lite mer än två veckor efter booster, säg 1-2 månader efter. Frågan är dock om man då kommer utveckla antikroppar mot omikron?Eller om man kan hålla sig undan tills Omikron-booster eventuellt kommer (tveksamt om den kommer och om tveksamt att man lyckas hålla sig undan).

Vad jag lärt mig från Twiv är att det är låg risk att bli allvarligt sjuk om man är vaccinerad eller tidigare blivit infekterad och i övrigt är frisk och inte för gammal (70+ ?). De säger att boosterdos bara är nödvändig för dem som fått första och andra dos för tätt ihop (3 veckor) om man kan stå ut med att bli infekterad emellanåt och då och då (de flesta får då bara förkylningssymtom). Det hade varit bättre om det varit minst 6 månader mellan dos 1 och 2 och att det är därför boosterdos är bra (immunförsvaret behöver "affinity maturation"). Tidigare infektion kan kompletteras med 1 dos vaccin efter minst 6 månader.

De säger att vaccinet aldrig varit framtaget för att ge långvarigt skydd mot infektion utan bara mot allvarlig sjukdom, precis som vaccin mot influensa. De hävdar att det är politiker som fått för sig att vaccinet skall skydda även mot infektion, vilket det bara gör (gjorde innan omikron) i ca 6 -8 månader pga antikropparna minskar (som förväntat, människokroppen fungerar så). T och B cellerna verkar ge långvarig skydd, även mot varianterna (i kanske 10 år?)

Annars kan man hoppas på att Omikron är den sista varianten (vilket jag inte tror då det bevisligen muterar en del, dock inte lika mycket som influensa eftersom corona-virus har en enklare felrättning). I så fall kommer pandemin antagligen övergå i endemi redan i år och troligtvis bete sig som en säsonginfluensa varje vinter. Då kan de som vill eller befinner sig i riskgrupp ta (omikron-) booster en gång om året eller kanske vartannat år.

De på Twiv (Q&A) tror att pandemin kommer att pågå i 5 år men succesivt bli mindre.

Sedan har vi begreppet (flock)immunitet som enligt wikipedia definieras som skydd mot infektion. Om nu vaccin eller immunitet från tidigare smitta inte skyddar mot återinfektion i mer än 8 månader (50% skydd enligt studie) utan därefter endast mot allvarlig sjukdom/död och vi får återkommande utbrott, då kommer vi aldrig nå flockimmunitet oavsett om viruset muterar mer eller ej.

Själv hoppas jag på att den stora Ivermektinstudien blir klar och visar positiv effekt. Och att det blir allmänt accepterad behandling. Då kan man ta det (främst som komplement till grund-immuniteten från vaccin eller tidigare genomgången infektion) om man blir smittad för att ytterligare minska risken om man känner sig orolig. Risken finns dock att viruset på sikt kan mutera så att detta läkemedel eller motsvarande andra läkemedel minskar sin effekt.

edit: det kan vara bättre att bli infekterad av omikron än en eventuell framtida farligare mutation så att man även får en bredare immunitet som komplement till vaccinets smalare skydd. Många hävdar dock att de flesta virus inte brukar mutera till farligare varianter. Det kan nog vara sant på lång sikt i alla fall.
Senast redigerad av fabbe2 2022-01-24 kl. 17:17.
Citera
2022-01-24, 17:06
Medlem
Citat:
Så du kan inte ens säga hur många specifikt ligger inne för covid? Då är det ju betydelselöst. Och IVA-fallen ligger på en helt normal nivå för årstiden trots att hela Sverige är smittade. Överhuvudtaget ingen skillnad mot andra coronavirus som snurrat år efter år.

IVA är 107 personer för närvarande. Slutenvården är 1576 personer.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Edit: Skribenten Kalmar2004 hade en bättre länk där du även kan se fördelningen vaccinerade/ovaccinerade.
Senast redigerad av Leland1979 2022-01-24 kl. 17:11.
Citera
2022-01-24, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det har vi sett under pandemin att flera hamnat på sjukhus och inte vetat om att de hade exempelvis diabetes eller högt blodtryck. Inget konstigt med det och inget som behöver backas heller.

Nej du fulklipper igen vilket visar hur ohederlig du är. Citat två är att data visar att omikron verkar ha ett mildare sjukdomsförlopp, frågor på det? Att du kallar mig för troll är ju skrattretande.

Du behöver inte svara på mitt inlägg, om du gör det så visar det bara att du lider av autism också.

Jag är nyfiken och du gjorde ett väldigt specifikt påstående och påstår även att du har data. Men eftersom du inte kan presentera denna data så trollar du ju. Vad ska man annars dra för slutsats. Du argumenterar ju som ett barn.
Citera
2022-01-24, 17:11
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
IVA är 107 personer för närvarande. Slutenvården är 1576 personer.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Jaså det håller sig på den nivån trots skenande smittspridning.
Det låter ju lovande!
Citera
2022-01-24, 17:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ett andra test visar utan tvekan Covid nu...

https://imgur.com/a/5sV3vzI

Har haft förkylningar som är värre. Vilket skämt.

Vill du ha lite trovärdighet så hade du haft en lapp med ditt användarnamn bredvid. Märkligt att du behövde springa ut och köpa ett test till, litade du inte på det första? Är man sjuk ska man stanna hemma, inte springa ut bland folk och köpa test, men det förstår du nog inte.
Citera
2022-01-24, 17:12
Medlem
Citat:
Ok, visa data på hur många friska ovaccinerade utanför riskgruppen 0-40 åringar som hamnar på IVA eller blir allvarligt sjuka. Det är ju något massmedia aldrig visar någonsin. De blandar gärna multisjuk 70-plussare med frisk 20-åring och försöker inisuera att de löper lika stor risk att bli allvarligt sjuka. Vilket skämt.

Jag väntar.

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vaccincovid

Urval:
Period - 1:a September till 24:e Januari.
Ålder - 0 - 40 år
Riskgrupp - ingen

Ovaccinerad på IVA - 55 personer.
Vaccinerad på IVA - 6 personer

Fler än hälften av de ovaccinerade under 40 år som hamnar på IVA tillhör inte någon riskgrupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in