Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
När är det minst dåligt att bli smittad, om man nu blir det?
Ganska intressant ämne.
https://www.youtube.com/watch?v=4RSahdFuemE
Tyvärr känner jag mig jävligt skeptisk till att det skulle vara något att eftersträva, då det är förenat med risk och ev immunitet tycks vara rätt kortvarig. Jävla skitvirus är vad det är.
Man hade ju verkligen hoppats på att vaccinen var bättre och framförallt mer långvariga. Känner oro för hur det går med kommande mutationer av detta virus.
Om man nu skall bli smittad (verkar oundvikligt) så är det väl bäst att bli det lite mer än två veckor efter booster, säg 1-2 månader efter. Frågan är dock om man då kommer utveckla antikroppar mot omikron?Eller om man kan hålla sig undan tills Omikron-booster eventuellt kommer (tveksamt om den kommer och om tveksamt att man lyckas hålla sig undan).
Vad jag lärt mig från Twiv är att det är låg risk att bli allvarligt sjuk om man är vaccinerad eller tidigare blivit infekterad och i övrigt är frisk och inte för gammal (70+ ?). De säger att boosterdos bara är nödvändig för dem som fått första och andra dos för tätt ihop (3 veckor) om man kan stå ut med att bli infekterad emellanåt och då och då (de flesta får då bara förkylningssymtom). Det hade varit bättre om det varit minst 6 månader mellan dos 1 och 2 och att det är därför boosterdos är bra (immunförsvaret behöver "affinity maturation"). Tidigare infektion kan kompletteras med 1 dos vaccin efter minst 6 månader.
De säger att vaccinet aldrig varit framtaget för att ge långvarigt skydd mot infektion utan bara mot allvarlig sjukdom, precis som vaccin mot influensa. De hävdar att det är politiker som fått för sig att vaccinet skall skydda även mot infektion, vilket det bara gör (gjorde innan omikron) i ca 6 -8 månader pga antikropparna minskar (som förväntat, människokroppen fungerar så). T och B cellerna verkar ge långvarig skydd, även mot varianterna (i kanske 10 år?)
Annars kan man hoppas på att Omikron är den sista varianten (vilket jag inte tror då det bevisligen muterar en del, dock inte lika mycket som influensa eftersom corona-virus har en enklare felrättning). I så fall kommer pandemin antagligen övergå i endemi redan i år och troligtvis bete sig som en säsonginfluensa varje vinter. Då kan de som vill eller befinner sig i riskgrupp ta (omikron-) booster en gång om året eller kanske vartannat år.
De på Twiv (Q&A) tror att pandemin kommer att pågå i 5 år men succesivt bli mindre.
Sedan har vi begreppet (flock)immunitet som enligt wikipedia definieras som skydd mot infektion. Om nu vaccin eller immunitet från tidigare smitta inte skyddar mot återinfektion i mer än 8 månader (50% skydd enligt studie) utan därefter endast mot allvarlig sjukdom/död och vi får återkommande utbrott, då kommer vi aldrig nå flockimmunitet oavsett om viruset muterar mer eller ej.
Själv hoppas jag på att den stora Ivermektinstudien blir klar och visar positiv effekt. Och att det blir allmänt accepterad behandling. Då kan man ta det (främst som komplement till grund-immuniteten från vaccin eller tidigare genomgången infektion) om man blir smittad för att ytterligare minska risken om man känner sig orolig. Risken finns dock att viruset på sikt kan mutera så att detta läkemedel eller motsvarande andra läkemedel minskar sin effekt.
edit: det
kan vara bättre att bli infekterad av omikron än en eventuell framtida farligare mutation så att man även får en bredare immunitet som komplement till vaccinets smalare skydd. Många hävdar dock att de flesta virus inte brukar mutera till farligare varianter. Det kan nog vara sant på lång sikt i alla fall.