2022-01-24, 16:31
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tänkvärt.
Jag tar själv D3 nu i vintermörkret.
2 kapslar dagligen skall jag ta sade morsan när hon kom med det. 125ug blir det, alltså 2500% av DRI enl. vad jag läser på burken. Kan det vara nyttigt i längden?

25ug är 1000IU
100ug är 4000IU
125ug blir då 5000IU, vilket idag är rek dagsdos

Gubben jag lyssnade på har visat sig göra en video, om du får tid över:
https://www.youtube.com/watch?v=MJ7B3ynds7g
Citera
2022-01-24, 16:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressant och glädjande! Det innebär ju att vi kommer att få till flockimmunitet ganska snart, och för danskarna borde det ske ganska snabbt, med den smittspridningen!

Vi vet ju att Omikron kan man bli återinfekterad med, så tur att det bara tycks ligga på 5-6 procent. De som blir smittade med Omikron borde ha fått ett bra skydd!

Ja vi kan ju bara hoppas att det blir ett snabbt slut på eländet.
Citera
2022-01-24, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ncogn1to
Det är kuriosadags igen!

Jag kontrollerade förekomst av antikroppar som senast för exakt en vecka sedan (med positivt resultat, dvs jag hade fortfarande igG från min infektion för ca 15 månader sedan).

Igår testade jag positivt för covid-19 igen via snabbtest! Det är inte bevis för någon av er, men nu har jag det svart på vitt för egen del att återinfektioner inträffar. Det trodde jag inte!!

En jävla halsbränna i stil med halsfluss, hög feber men känns rätt stabilt ändå.

Känns som det är logiskt att man kan bli återinfekterad igen, vet jag hört många som säger motsatsen. Men i och med nya mutationer och med tiden bör ju antikropparna sjunka så att ny infektion är väl möjligt igen. IgA är väl den viktigaste antikroppen för att stoppa infektion tidigt innan den tar sig in? Förväntar mig själv bli sjuk i omicron trots infektion i slutet av 2020. Än vill dessa virus inte ta del av mig...eller så har jag haft redan utan symptom.
Citera
2022-01-24, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nu jämförde vi ju ovaccinerade med vaccinerade i samma åldersgrupp...

Eller menar du att ovaccinerade är mer oförsiktiga?

Tänk också på att antalet vaccinerade är MYCKET större än antalet ovaccinerade så 102 ovaccinerade jämfört med 27 vaccinerade egentligen visar på en mycket högre risk för ovaccinerade att hamna på IVA.

Men om du påstår att det ligger 100+ ovaccinerade på IVA pga Covid måste du väl rimligtvis backa upp detta? Vart säger det att de ligger inne pga Omicron?

Här var det tydligen helt tomt på Omicronpatienter: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k611KL/ingen-med-omikron-pa-iva-i-vasterbotten
Citera
2022-01-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu är du där med dina fulknep igen och klipper ihop olika svar på olika frågeställningar. Nej jag ljuger inte. Ja data tyder på att omikron är mildare i sjukdomsförloppet, frågor på det? Det ska väl inte behöva backas upp självklarheter, för i så fall kan du ju backa upp att pandemin inte existerar eller att viruset är ofarligt, testerna inte fungerar eller att vaccinet inte fungerar. Dravel är det enda du kommer med!

Nu har jag bett dig FYRA gånger att backa upp ditt påstående men du bara grinar och snackar bort det. Igen, du påstod...

Citat:
Det är många som inte vetat om att de är i riskgrupp och råkat illa ut.

och

Citat:
Ja det är vad data visar hittills

VILKEN data, visa mig? Hur många? Snacka kan du, men du kan inte backa upp dina påståenden. Vilket troll du är
Citera
2022-01-24, 16:48
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Så du påstår att Omicron dödar friska 20-30 åringar i lika hög grad som hjärtsjuka 60-åringar? Jo, tjena. till att börja med är detta ett virus som i princip enbart slår mot gamla, PRECIS som influensan. Den överväldigande majoriteten har varit mycket gamla. Hälften så gamla att de enligt Socialstyrelsens data har avlidit på servicehem utan att vara kvalificerade för vård. Kul dock att du helt försöker ignorera att genomgången smitta beviseligen skyddar väldigt mycket bättre än vaccinering.
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag påstår ingenting. Din covidinfektion verkar göra dig senil: jag ställde en enkel fråga angående studien för några minuter sedan. Frågan verkar du inte vilja besvara; troligtvis för att du gjort din egen vidlyftiga tolkning av studien så att den passar din agenda.

Jag har noterat att skribenten "Eskulap" har en ovana att tillskriva sina meningsmotståndare åsikter.

Se hur "Eskulap" förvred ditt resonemang till att handla om dödsfall. Det är en vanlig taktik bland vaccinmotståndare att enbart se till risken att avlida i Covid-19. Vaccinmotståndarna tenderar att bortse från anda möjliga utfall av en infektion. Ditt inlägg, där du citerade en studie, nämnde ju även risken att behöva sjukvård, och risken att få långvariga besvär.
Citera
2022-01-24, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag har noterat att skribenten "Eskulap" har en ovana att tillskriva sina meningsmotståndare åsikter.

Se hur "Eskulap" förvred ditt resonemang till att handla om dödsfall. Det är en vanlig taktik bland vaccinmotståndare att enbart se till risken att avlida i Covid-19. Vaccinmotståndarna tenderar att bortse från anda möjliga utfall av en infektion. Ditt inlägg, där du citerade en studie, nämnde ju även risken att behöva sjukvård, och risken att få långvariga besvär.

Ok, visa data på hur många friska ovaccinerade utanför riskgruppen 0-40 åringar som hamnar på IVA eller blir allvarligt sjuka. Det är ju något massmedia aldrig visar någonsin. De blandar gärna multisjuk 70-plussare med frisk 20-åring och försöker inisuera att de löper lika stor risk att bli allvarligt sjuka. Vilket skämt.

Jag väntar.
Senast redigerad av Eskulap 2022-01-24 kl. 16:55.
Citera
2022-01-24, 16:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tänkvärt.
Jag tar själv D3 nu i vintermörkret.
2 kapslar dagligen skall jag ta sade morsan när hon kom med det. 125ug blir det, alltså 2500% av DRI enl. vad jag läser på burken. Kan det vara nyttigt i längden?

125 µg låter väldigt mycket och låter inte nyttigt alls, du riskerar kalcifiering av kärlen.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/kalcium

Citat:
Kan man få i sig för mycket kalcium?
Kalcium kan överdoseras genom intag av kosttillskott vilket i kombination med högt intag av vitamin D kan leda till hyperkalcemi, förkalkning av kroppens vävnader, njursten och njurskador.

Tycker du ska ta kontakt med en läkare och diskutera ditt intag och få en korrekt bedömning. Till gamlingar och mörkhyade rekommenderar man ju 20 µg i tillskott under vinterhalvåret.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin
Citera
2022-01-24, 16:51
Medlem
Ett andra test visar utan tvekan Covid nu...

https://imgur.com/a/5sV3vzI

Har haft förkylningar som är värre. Vilket skämt.
Citera
2022-01-24, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Men om du påstår att det ligger 100+ ovaccinerade på IVA pga Covid måste du väl rimligtvis backa upp detta? Vart säger det att de ligger inne pga Omicron?

Här var det tydligen helt tomt på Omicronpatienter: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k611KL/ingen-med-omikron-pa-iva-i-vasterbotten

Jaså? Nu pratar du bara om Omikron?

Innan lät det som du pratade om hela pandemin.

Vi får väl se hur fördelningen ovaccinerade/vaccinerade blir när de sista Delta-patienterna försvunnit men jag tror inte på några överraskningar.

Västerbottens totala antal IVA-fall sedan sommaren 2021 går att räkna på fingrarna.

https://c19.se/Sweden/V%C3%A4sterbotten
Citera
2022-01-24, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Fast det motsatt verkar ju gälla för vaccinpåhejare.

"Det spelar ingen roll om unga killar får hjärtmuskelinflammation för det går ju över, även om de får långvariga men så dör de ju oftast inte."

Känns det uttalandet igen? Det är exakt det argumentet som används när man talar för vaccinen. Då är det bara dödsfall som räknas?
Citera
2022-01-24, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jaså? Nu pratar du bara om Omikron?

Innan lät det som du pratade om hela pandemin.

Vi får väl se hur fördelningen ovaccinerade/vaccinerade blir när de sista Delta-patienterna försvunnit men jag tror inte på några överraskningar.

Västerbottens totala antal IVA-fall sedan sommaren 2021 går att räkna på fingrarna.

https://c19.se/Sweden/V%C3%A4sterbotten

Så du kan inte ens säga hur många specifikt ligger inne för covid? Då är det ju betydelselöst. Och IVA-fallen ligger på en helt normal nivå för årstiden trots att hela Sverige är smittade. Överhuvudtaget ingen skillnad mot andra coronavirus som snurrat år efter år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in