Citat:
Ursprungligen postat av
offtopics
Föreslår vet jag inte.. Det är det enda sättet att ta tag i problemet. Vad ska de annars göra? Sluta ha en diagnos? Eftersom personen i fråga ändå förstår var problemet ligger så är lösningen inte långt borta. Har man däremot inte "sjukdomsinsikt" så är lösningen ofta långt borta. Med enkla konkreta saker på en att-göra lista kommer definitivt vara bättre än tidigare. Men visst, kan personen inte göra en lista med delmoment och förstå att det behövs många små delmoment för att få till ett slutmål så blir det svårt.
Men det behövs övning i självledarskap också och det finns inte en magisk knapp att trycka på för att gå från dikesgrävare till högpresterande a-klassmänniska.
Du sa det som en självklarhet.
Citat:
Det är ganska enkelt. Du är någon som behöver någon annan som hela tiden berättar vad du ska göra.
Hade du haft erfarenhet av diagnosen i fråga, oavsett om du själv har den eller spenderar tid med någon annan som har den, så hade du vetat att när man styr deras vardag i detalj på detta viset så får det motsatt verkan.
- Personen förklarar varför denne inte behöver göra det du säger.
- Personen vägrar göra det du säger.
- Personen gör raka motsatsen till vad du säger.
- Personen slutar umgås med dig så den slipper göra ovanstående.
Det är jättevanligt att personer med ADHD "rymmer hemifrån" när dom känner sig inpressade i ett hörn. Fast det ter sig ju lite olika beroende på plats, situation och ålder såklart.
Alternativet till att säga till dom vad dom skall göra hela tiden är att snällt påminna dom om vad dom själva ville göra.
"Ville inte du städa idag?"
"Jag längtar efter att se din uppsats, du gör dom så bra!"
"Kommer du?"
"Jag kommer sakna dig på Söndag när du jobbar övertid men du kommer bli så glad när lönen kommer så det jämnar ut sig"
"När vi får rapporten från dig så kan vi göra klart arbetet som vi startade i Tisdags"
"Tar du den tidiga bussen så hinner du köpa dricka i kiosken innan du börjar"
"Känns overkligt att det snart gått fem år sedan vi blev tillsammans"
Kontra saker som inte fungerar...
"Du måste städa först!"
"Du glömmer inte att göra uppsatsen nu va? Det är jätte viktigt att du gör den i tid."
"Kom nu!"
"På Söndag skall du jobba över, så du borde gå och lägga dig i tid"
"Din rapport är sen, alla väntar på dig."
"Ta en tidigare buss så du inte kommer sent till jobbet igen"
"Du har glömt av vår femårsdag va???"
Att ha någon som konstant säger till en vad man skall göra är gravt mer förnedrande/förolämpande för en med ADHD.
Deras problem är inte att dom inte bryr sig och skiter i att göra saker, deras problem är att dom är tankspridda och hittar en massa andra saker att göra eller tänka på än det dom borde.
Som t.ex, jag skulle tvättat idag... Men det får jag göra imorgon istället.
Hade någon (jag bryr mig om) bett mig tvätta deras kläder idag så hade jag antagligen gjort det och min tvätt samtidigt.
EDIT: Och nej, en lista fungerar bara om personen i fråga inte är "upptagen" med andra saker.
Jag har påminnelser på mobilen som säger att "bussen går om 12 minuter" och "nu börjar rasten" och "rasten är slut om 5 minuter".
Det är där jag har störst problem nämligen, att ta mig loss från något när det är tio minuter kvar tills det är dags. Vips har tjugo minuter gått.