• 1
  • 2
2022-01-20, 22:59
Medlem
Känner mig som världens dummaste människa ibland. Jag tenderar att skjuta upp på saker till sista minuten och då är det förent och då tänker jag whatever det är slut,kommer inte hinna göra klart och ger upp.

Hänt i flera år nu. Gör samma sak om och om igen och lär mig aldrig. I vissa situationer så mår jag så dåligt då hela mitt liv hänger på att göra saker i tid,men skjuter upp på dem och när det är försent så ger jag upp och tänker att jag inte kommer att hinna och så får jag självmordstankar då jag förlorar mycket på att skjuta upp på saker.

Så min fråga lyder, hur fan slutar jag skjuta upp på saker? Vad fan är med min hjärna? Snacka med en polare som sa att jag var mentalt trött. Men jag måste göra något åt saken nu.

Bl.a. så gäller det plugget. Gått om flera år på universitet då jag skjutit upp plugget till sista dagarna och inte hunnit plugga ordentligt så ger upp o skiter i kurserna och tar om dem nästkommande termin. Nu har jag gått om flera år på universitetet och läser samma kurser mer eller mindre. Riskerar få sparken.

Någon som vet vad fan det är med mig? en förbannelse? Hur löser jag det? Vad fan ska jag göra?
Senast redigerad av Gamat 2022-01-20 kl. 23:11.
Citera
2022-01-20, 23:02
Medlem
Sök hjälp. Ring din lokala vårdcentral och förklara problemet så guidar de dig vidare till en psykolog eller samtalsterapeut. Alternativt om du har någon försäkring via jobbet som täcker samtalsterapi.
Citera
2022-01-20, 23:04
Medlem
Citat:
VARFÖR PROKRASTINERAR VI?
Vi börjar prokrastinera därför att det en gång i tiden fungerade - det kanske gick att läsa kvällen innan ett prov på gymnasiet.

Prokrastinering innebär att du prioriterar kortsiktiga fördelar framför långsiktiga.

Risken att falla in i ett uppskjutande är större som nybliven student innan du hunnit skaffa rutiner. Det finns inte längre någon som kontrollerar att du gjort det du ska utan du måste bli din egen chef.

TIPS FÖR ATT SLUTA PROKRASTINERA:
Lär dig känna igen de ursäkter du använder för dig själv i den stund du prokrastinerar: ”Jag är för trött”, ”Jag kan inte läsa när jag inte är på rätt humör”, ”Jag jobbar bättre under press” och så vidare.

Lär dig stå ut med obehaget – du kan studera även om du inte är motiverad.

Skapa struktur i vardagen. Planera när du ska studera och när du ska vara ledig. Använd eventuellt ett veckoschema.

Planera in korta studiepass och tydliga pauser.

Gör en rimlig planering. Om du planerar för mycket blir obehaget större och risken att falla tillbaka i prokrastinering ökar.

Sätt tydliga delmål och rimliga deadlines.

Studera med en kompis. Om du har avtalat att träffa en kompis på biblioteket är sannolikheten mycket större att du går dit.

Belöna dig själv.

Om prokrastinering är ett återkommande bekymmer för dig är du välkommen att kontakta Studenthälsan för rådgivning.

https://www.kau.se/student/ar-studen...-prokrastinera

Lycka till! Du fixar det.
Citera
2022-01-20, 23:04
Medlem
GrillTeknikers avatar
Enda tipset jag kan ge är att skriva ner hur du känner efter att du skjutit upp en grej och känner dig misslyckad och ångrar att du sköt upp det. Sedan läser du detta i framtiden. Funkar för rätt många olika "åkommor" har jag märkt.

Det är som att man förvanskar sina egna minnen eller helt enkelt förtränger dem när man försöker tänka tillbaka på hur man resonerade tidigare. Men när man har skrivit ner det just i den stunden man upplevde det, och sedan läser det senare, så får man svart på vitt hur det faktiskt var. Det borde kunna få dig att inse att det är fan inte värt att skjuta upp den där grejen du håller på att skjuta upp.
Citera
2022-01-20, 23:12
Medlem
Gamat

Är det inte så ”enkelt” att du gillar kontrasterna i livet?
Citera
2022-01-20, 23:15
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamat

Någon som vet vad fan det är med mig? en förbannelse? Hur löser jag det? Vad fan ska jag göra?

Allvarligt talat...lyssna nu. Det är inget fel på dig. Du är funtad på det viset. Jag är exakt sådan person. Har anklagat mig själv för att vara oduglig och annorlunda.

Tills jag kom på att jag bara hade en inneboende lathet som oavsett vad jag än gjorde för att bli av med den bara ledde till nya problem med självförtroendet och livslusten eftersom ingenting man gjorde för att bli av med latheten hjälpte i längden. Latheten sitter kvar där likt förbannat.

Har jobb där jag inte behöver stressa. Umgänge som är inte krävande , och mycket fritid som jag fyller med mening som jag tycker är meningsfullt

Man ska inrätta sitt liv utifrån den person man är. Ett jobb som inte är krävande, ett boende som är enkelt att ta hand om, osv...osv...

Ditt prokrastinerande är ett solklart tecken att du inte är en människa, du behöver hitta andra värden i ditt liv som du klarar av utan att ständigt hamna i stress över att du inte duger till något, vilket är lätt hänt om man tar sina polares goda råd på för mycket allvar.

Det är ett personlighetsdrag som inte går att lära bort någonsin. Eftersom det inte är inlärd eller beror på bristande självkontroll. Det bara är.
Senast redigerad av Opaque 2022-01-20 kl. 23:20.
Citera
2022-01-20, 23:30
Medlem
Riddargrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamat
Så min fråga lyder, hur fan slutar jag skjuta upp på saker? Vad fan är med min hjärna? Snacka med en polare som sa att jag var mentalt trött. Men jag måste göra något åt saken nu.
Sluta nedvärdera dig själv. Du klarar det med hjälp av insikt och sunda verktyg. Att bygga nya vanor och ändra attityd tar tid, kanske saknar du sunda rutiner och behöver omprogrammera dig själv. Äter (mycket av livsmedlen vi intar ökar psykisk och fysisk ohälsa), sover och motionerar du bra? Vad fick du med dig för vanor från din barndom? Hur har ditt liv sett ut innan studier/jobb? Finns det en bakomliggande diagnos/event som triggat detta beteende?

Bara du kan förändra ditt liv, sök hjälp inom vård eller kyrka och känns det obekvämt finns det bra videos online som ger fina tips.

Lycka till!
Citera
2022-01-20, 23:44
Medlem
OneTaps avatar
adhd? gör precis samma grej o misstänker adhd :P
Citera
2022-01-20, 23:47
Medlem
Personen som behöver göra förbättringen är den som behöver förbättras. Det är en ond cirkel.

Rymmer du ifrån jobbiga känslor?
Känner du dig överväldigad?
Ångest?
Är du perfektionist?
Är du rädd för negativ feedback?
Är du rädd för att misslyckas?
Deprimerad?
Omotiverad (gillar du din utbildning)?

Om du inte identifierar dig med något av ovanstående har du med största sannolikhet ADHD.
Citera
2022-01-20, 23:48
Medlem
Planering. Rutiner. Belöning.

Det har hjälpt mig.

Omprogramering. Att lära hjärnan att det är behagligare att göra sakerna än att skjuta upp det. Att slippa få alla de där ”jag är värdelös” tankarna.

Jag har gått hos psykolog på vårdcentralen. Pga depression. Hon hjälpte mig.
Citera
2022-01-21, 00:10
Medlem
J.H.s avatar
Har precis samma problem. Fyfasen vilka tentor man skulle skrivit om man börjat plugga någon dag tidigare och inte mellan 22-05 samma dag som tentan. Eller skriva någon rapport som tar 10min samma dag och inte ha 10 rapporter att skriva när månaden närmar sig sitt slut.

Adhd som någon nämnde är ju bara en samling symptom/personlighetsdrag som när de påverkar ens liv negativt leder till en diagnos (det är ingen sjukdom). Visst kan du ha flera av dessa symptom och kvala in för en diagnos, men det finns inga garantier för att du känner dig hjälpt av det, mycket pga att diagnosen är så otydlig och stigmatiserad.

Lagligt knark (ofta mycket lägre doser än de skriver ut) hjälper ju med koncentration och den vansinniga prestationsångest (eller vad det nu är) som infinner sig när man borde börja plugga/jobba. Tyvärr hjälper inte tabletter motivationen att göra de där sakerna man borde, tvärt om hjälper de dig att acceptera och skita i en del som man borde prioritera. Skönt ibland men också knepigt. Sen har de ju en massa biverkningar både på psyke och fysiskt. Ingen höjdare om du vill vara produktiv och inte pratig eller inåtvänd. Användbart ibland men kontraproduktivt andra gånger.

Listor är fasen det bästa och sen försöka få något på listan uträttat. Men det gäller ju att komma ihåg dessa listor och begränsa sig och inte hitta på 1000 andra grejer att göra. Ja det är ju lätt att säga vad man borde och nära omöjligt att konsekvent göra det.

Tyvärr är ett problem för mig att jag blir så sjukligt trött i skallen vissa dagar, det går inte ens att göra roliga saker.
Citera
2022-01-21, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Citatparasiten
Personen som behöver göra förbättringen är den som behöver förbättras. Det är en ond cirkel.

Rymmer du ifrån jobbiga känslor?
Känner du dig överväldigad?
Ångest?
Är du perfektionist?
Är du rädd för negativ feedback?
Är du rädd för att misslyckas?
Deprimerad?
Omotiverad (gillar du din utbildning)?

Om du inte identifierar dig med något av ovanstående har du med största sannolikhet ADHD.
man kan ha adhd och vara perfektionist och deprimerad, ditt påstående är märkligt. ADHD människor rymmer också från jobbiga känslor, dom kan påbörja något men inte avsluta skiten, de har också ångest.

Fattar inte vad du menar med den listan genom att koppla till att man har adhd om man ej förknippas där med tanke på TS problem.

ADHD människor kan ha och uppleva exakt allt som nämns på den listan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in