2022-01-24, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Många är inlagda pga andra orsaker men blir inräknade som covid när får ett positivt test. Felklassifieringar har varit ett stort problem i hela den här cirkusen. Så man måste titta på inläggningar totalt. Gör man det så har inläggningar under 65 på IVA varit helt normala sedan i somras.

Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Var hittar du den statistiken? Och det är ställt utom allt rimligt tvivel att de ligger inte pga Omicron som direkt orsak? Är det högre än influensan 2016 t ex? Sticker det ut på något vis? Det var bara 60% av riskgruppen som vaccinerade sig för influensa 2016/17 enligt den studie från FHM jag googlade fram för ett tag sedan och postade här.

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vaccincovid

Du har själv påstått att vaccinerade har högre incidens än ovaccinerade - om det stämmer så borde vaccinerades siffror vara mycket högre än ovaccinerade på IVA?
Senast redigerad av Kalmar2004 2022-01-24 kl. 13:54.
Citera
2022-01-24, 13:45
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jo, absolut. Feber hade jag också dag 1 och fram tills imorse. Men jag vet inte om det räknas så mycket som symtom. Det är i alla fall inget som är konstigt när man är förkyld. Det är det jag menar.
Det är klart att feber är helt normalt, eller rent av önskvärt vid infektion. Vad jag menar är att det inte verkar bli någon vidare immunitet vare sig av Pfizers sprutor eller genomgången infektion när det kommer nya mutationer.
Vi får väl se. Ingen har vad jag vet kommit på tanken att försöka utrota de andra coronavirus som cirkulerar och orsakar förkylningar. Man verkar vara överens om att det inte går, så hur man kan ha fått för sig att sars2 skulle kunna utrotas med flockimmunitet begriper jag faktiskt inte.
Citera
2022-01-24, 13:56
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
För att hindra folk från att bli sjuka förstås.

Varför? De flesta blir sjuka 1-2 ggr per år. Så har det alltid varit och så lär det förbli. Det är inget skäl att inskränka människors frihet.
Citera
2022-01-24, 14:00
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Kan man hitta dessa siffror nånstans och följa utvecklingen?

Siffran finns under sammanställningen.
Under nya fall.
Var inte om det finns sammanställt någonstans, men jag har ett ganska gott minne och vet att siffran legat ungefär på 3-5% av totalen under hela tiden man rapporterat siffran.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/status-paa-coronavirus-lige-nu
Citera
2022-01-24, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du har själv påstått att vaccinerade har högre incidens än ovaccinerade - om det stämmer så borde vaccinerades siffror vara mycket högre än ovaccinerade på IVA?

Men vart står det att de ligger inlagda pga Omicron? Det är det jag undrar. Om det nu inte specifikt säger det så kan det ju finnas otaliga anledningar till att flera ovaccinerade än vaccinerade vårdas, t ex att yngre människor är mer riskbenägna, är mer ute i samhället medan dödligheten bland äldre pga Omicron sjunkigt drastiskt.

Det avgörande här är ju att påvisa att de ligger inna specifikt pga Omicron. Sen frågade jag ju också om siffrorna överhuvudtaget skiljer sig från tidigare influensaperioder. Som sagt, väldigt liten andel som vaccinerar sig mot influensa varje år. Jag tycker allt detta är relevant, annars riskerar vi hamna igen i en sists där siffror manipuleras för att inisuera saker som inte är sanna, t ex att Omicron skulle vara dödligare än influensa.
Citera
2022-01-24, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ingen har vad jag vet kommit på tanken att försöka utrota de andra coronavirus som cirkulerar och orsakar förkylningar. Man verkar vara överens om att det inte går, så hur man kan ha fått för sig att sars2 skulle kunna utrotas med flockimmunitet begriper jag faktiskt inte.

Precis och ärligt talat tror jag inte majoriteten av folket förstår att coronavirus är vanligt och alltid levt sida vid sida med oss och att de flesta någon gång smittas med coronavirus. Detta i sin tur gör att de utvecklar än mer hypokondri, paranoia och diverse psykososmatiska symtom.
Citera
2022-01-24, 14:09
Medlem
Citat:
Men vart står det att de ligger inlagda pga Omicron? Det är det jag undrar. Om det nu inte specifikt säger det så kan det ju finnas otaliga anledningar till att flera ovaccinerade än vaccinerade vårdas, t ex att yngre människor är mer riskbenägna, är mer ute i samhället medan dödligheten bland äldre pga Omicron sjunkigt drastiskt.

Det avgörande här är ju att påvisa att de ligger inna specifikt pga Omicron. Sen frågade jag ju också om siffrorna överhuvudtaget skiljer sig från tidigare influensaperioder. Som sagt, väldigt liten andel som vaccinerar sig mot influensa varje år. Jag tycker allt detta är relevant, annars riskerar vi hamna igen i en sists där siffror manipuleras för att inisuera saker som inte är sanna, t ex att Omicron skulle vara dödligare än influensa.

Nu jämförde vi ju ovaccinerade med vaccinerade i samma åldersgrupp...

Eller menar du att ovaccinerade är mer oförsiktiga?

Tänk också på att antalet vaccinerade är MYCKET större än antalet ovaccinerade så 102 ovaccinerade jämfört med 27 vaccinerade egentligen visar på en mycket högre risk för ovaccinerade att hamna på IVA.
Citera
2022-01-24, 14:09
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Hela viruset har inte muterat, sen går inte T-cellerna på hela viruset utan vissa specifika protein. D.v.s har du fått omicron så är du immun mot deltan, men har du fått deltan är du inte immun mot omicron. Det som gör att vaccinet förlorar effekt med tiden är framförallt T-cellsimmuniteten men den SKA minska med tiden, det är inte bra att gå runt med hyperladdade T-celler hela tiden, det skadar kroppen.

Läst detta ??

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2022/01/t-celler-svarar-pa-omikron-visar-svensk-studie/
Citera
2022-01-24, 14:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Hela viruset har inte muterat, sen går inte T-cellerna på hela viruset utan vissa specifika protein. D.v.s har du fått omicron så är du immun mot deltan, men har du fått deltan är du inte immun mot omicron. Det som gör att vaccinet förlorar effekt med tiden är framförallt T-cellsimmuniteten men den SKA minska med tiden, det är inte bra att gå runt med hyperladdade T-celler hela tiden, det skadar kroppen.

Hade jag gärna läst mer om.
Citera
2022-01-24, 14:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Varför? De flesta blir sjuka 1-2 ggr per år. Så har det alltid varit och så lär det förbli. Det är inget skäl att inskränka människors frihet.

Om folk blir allvarligt sjuka, inte kan arbeta, hamnar på sjukhus eller i värsta fall avlider är det onekligen ett problem. Det tror jag de flesta tycker även om du inte tycker det.
Citera
2022-01-24, 14:14
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Varken jag eller frugan är sjuka så ofta. Sådant tillhör svaga personer som du.
Lätt förkylning någon gång vart annat år. Inget man ligger i sängen och gnäller för.
Sköter man sin kropp och äter vettigt så slipper man vara sjuk så ofta.
Sedan så umgås vi med folk som prioriterar sin hälsa också och som är lika friska som vi är.

Kost och motion samt bra arvsmassa är troligen orsaken till att en del håller sig friska.
Och förutom kost tar man till de skydd som samhället erbjuder i form av vaccin.
Funkar utmärkt.
Citera
2022-01-24, 14:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Läst detta ??
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2022/01/t-celler-svarar-pa-omikron-visar-svensk-studie/

Ja. Det ändrar ingenting av det jag skriver om du inte förvanskar det till någonting som jag inte skrev. Det är det som är grejen i den här tråden, skriver man att T-cellsimmuniteten minskar så tolkar folk som att T-cellsimmuniteten går ner till noll eller att T-cellsimmuniteten är den enda saken som gäller och vaccinet är helt värdelöst p.g.a T-cellsimmuniteten. Det jag försöker kommunicera är att det är otroligt mycket mer komplicerat än så och ni verkar inte ha förmåga att ens läsa fem sidor om saken. Förstår ni hur tjocka böckerna som beskriver de här sakerna är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in