Citat:
Ursprungligen postat av
Cowboyhatten
Jag är ingen utrikespolitisk expert på något vis, jag kanske t.o.m. kan räknas vara en utrikespolitisk analfabet. Men vad är det vi egentligen ser här? Ingen kan väl förneka faktumet att NATO under hela tiden sedan Sovjets upplösning, fortsatt att expandera och byggt upp militära baser allt närmare Ryssland? Att Ryssland nu verkar vilja ta Ukraina, är ju då inte så konstigt; man vill helt enkelt hindra att få NATO ännu närmare inpå knuten.
Säga vad man vill om Putin, han är ingen korgosse, men han har ändå gjort vad han kunnat för att återuppbygga någon form av Rysk självkänsla. En stark militär förmåga och viljan att använda den, ger honom handlingsutrymme.
Jag tror faktiskt att man från Försvarsmaktens håll, såg/ser hotet mot Gotland som rejält mycket allvarligare än vad man hittills låtit påskina; även om Hultqvist och Linde är ett par riktiga nötter, så kunde iaf jag inte undgå att se att de båda var märkbart skakade efter mötet med Försvarsutskottet förra veckan. Jag misstänker att ett anfall mot Gotland blir det första som Ryssland svarar med, om de skulle möta motsånd från NATO när de går in i Ukraina. Skulle så ske, så kommer ingen komma till vår hjälp då det skulle riskera att ett världskrig bryter ut. Vi lär få se en ännu större satsning på Försvarsmakten den kommande tiden. Inte mig emot!
Delar din uppfattning att hotet mot Gotland var nog större än vad många av oss visste. Varför skulle de annars köra dit en massa militärer, dessutom rena yrkesförband med erfarna soldater? Det hela kostar nog mycket pengar i traktamente mm. Nato till och med flög ditt våra soldater från Norrland i stora transportplan.
Jag tror att regeringen fått hemlig information från amerikanarna och NATO att något eventuellt skulle hända om Gotland vore oskyddad.
Med soldater på Gotland sprack ryssarnas planer att bara enkelt promenera in utan förluster. Nu blev priset högre! Inte konstigt att ryss-trollen här desperat försöker få oss att skicka hem soldaterna från Gotland - "Vi lovar att inte anfalla!" yrar de i kör.
Sverige har inte för vana att anfalla andra länder och annektera deras territorium. Vi giftmördar inte oliktänkande eller skjuter ned passagerarflygplan. Vi vill leva vårt liv i lugn och ro och inte bråka med våra grannar.
Det hela är som det var i skolan. Om du har några kompisar som ingen bråkar med får du vara ifred. Ensam är det svårt ibland att klara sig undan bråk.
Därför skall vi naturligtvis skaffa en NATO-option. Om någon bossig, uppblåst granne försöker sig på något jävelskap med oss skall vi naturligtvis aktivera optionen. Vi skall aldrig bli en lydstat eller den dörrmatta till "ondskans imperium".
Tids nog kommer även oövervinnerliga riken att störtas av sin egen befolkning. Romarriket föll i smulor av inre strider och maktkamper. Även odemokratiska riken i vårt tid upplöses av sin egen befolkning som tröttnat på förtrycket och förfallet. Hur var det med Sovjet? Östtyskland? För att inte tala om Rumänien? Vi är många som kommer ihåg giftmördaren Ceaușescus sista tal till befolkning i december 1989 när de buade och diktatorn med rädd blick flydde som en mus till sin död. Det kan gå fort i Ryssland också när befolkningen fått nog....