2022-01-24, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Vi satt ju i en ganska knepig sits innan och under andra världskriget. Tyskland var starkt i början och bara Storbritannien var kvar i matchen på motståndarsidan. Vi hade Tyskland som granne i det ockuperade Norge och vårat försvar var högst omodernt. Sedan kom problemet med att Finland allierade sig med Tyskland vilket gjorde att om vi hade tagit aktiv ställning mot Tyskland hade det samtidigt inneburit att vi kunde hamnat i krig med Finland, iaf på pappret, vilket vore en fullständig omöjlighet för det svenska folket då vi har så nära band med Finland.
Så Sveriges handlande under andra världskriget var en balansakt i en omöjlig situation.
Så du menar att Sveriges position under andra världskriget var särskilt unik. Helt annorlunda än andra länder? (Jag kan känna igen det unika med den positionen för Finland, Polen, Tjeckoslovakien). Men vad skilde Sverige från andra? Under andra världskriget tog faktiskt alla europeiska länder en eller annan sida av konflikten, möjligen med undantag för Sverige och Schweiz.
Nu läser jag Wikipedia om Schweiz (jag vet lite om det här landet). Det visar sig att schweizarna slogs mot nazisterna och till och med gjorde väpnat motstånd (sköt ner flera plan).
2022-01-24, 10:47
Medlem
GonerStoners avatar
Har försvaret övning idag?
Flyg överallt.
2022-01-24, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Västerländska nyheterna är propaganda. Litar inte mycket på detta alls vad som
Sägs.

Förra veckan var det tydligen Gotland dom ville ta. Har det hänt ännu?

Du tror inte på det som kommer ut Putins mun? Deep fake? 😂
Min familj är flytande på ryska så jag behöver inte lita på media. Sverige är fullt av folk som kan ryska. Många av dem har lidit under rysk ockupation.
2022-01-24, 10:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Du tror inte på det som kommer ut Putins mun? Deep fake? 😂
Min familj är flytande på ryska så jag behöver inte lita på media. Sverige är fullt av folk som kan ryska. Många av dem har lidit under rysk ockupation.

Inte ofta personer själv skriver i media dom det gäller.. saker och ting kan förvrängas beroende på hur media vill framstå det. Tänk journalistik logos, pathos, ethos.
2022-01-24, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen

Förresten, har du flyttat tillbaka till Ryssland då? Viborg kanske, eftersom du skrev Sydkarelen i ett inlägg.
Nej. Närmare Ladoga. Kan ta en promenad till Vuoksa, eller till Ladoga.

Här. Nära. Den här sommaren:
https://ibb.co/WWyP0w0
2022-01-24, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Flyg överallt.
Det var likadant för någon dag sedan, troligt rutinmässiga flygövningar ja SK60 är skolplan.
2022-01-24, 11:13
Avstängd
Citat:
Flyg överallt.

FM har övningar i hela tiden utan att folk vet om det..
2022-01-24, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Okej. Sverige är involverat i verksamhet utomlands. Dessa operationers legitimitet kan ifrågasättas. Är Sverige redo att bära sin del av ansvaret för dessa handlingar?
Och om det finns ansvar, då kan vi prata om straff.
De genomförs ju under FN-flagg, så vad är det du skulle vilja ifrågasätta?

(nu går jag tyvärr off-topic, men ja det är vitt och brett här inne ändå)
2022-01-24, 11:19
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men du har inget argument mer än att någon slutade skolan i mellanstadiet, och att jag inte begriper vad jag skrev.

Vilken briljant debattör du är.
Du fick argument och frågor , du varken svarade eller utvecklade vad du menade.
2022-01-24, 11:26
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Flyg överallt.

Det verkar vara mycket ryska fartyg i Östersjön. Ryssarna har väl startat sin stora ”flottövning” som skulle ske i de flesta vatten.

Gissar att både svenska flyg och Natoflyg är upp och åker. De vill nog ta reda på vilka frekvenser ryssarna använder för kommunikation och för radar med målföljning. Då blir det lätt att störa ut det ryska skräpet senare!

Som sagt, det hela börjar likna musen som röt. Ryssland är ett land våldtaget av sina härskare. De har en BNP lägre än Italien eller nordiska länderna tillsammans. Ett riktigt mobbar-land som hotar sina grannar.

De kanske är dags att ge ”ondskans imperium” en näsknäpp en gång för alla? Det börjar bli tröttsamt med alla hotelser och annekteringar från detta rövhålsland.

Om ryssarna är så puckade att de ger sig på något land i Europa inklusive Ukraina så får de problem i fjärran östern. Kineserna är lika hungriga på nytt land, de kommer att att passa på och gå över Amurfloden och kapa åt sig lite naturresurser i Kolyma.

Grattis rysstroll, ni får ett tvåfrontskrig!
2022-01-24, 11:33
Medlem
dacks avatar
Ett annat häftigt nedköp för Sverige och som går att koppla ihop med deras strävan att gå USA till lags i sann svensk konflikträdsla.

Det är ju landets insatts i Afghanistan som var skriven som enbart i rent fredsbevarande syfte alltså inte ingå i några strider år 2009 så ändrade ISAF det här till att de medverkande länderna i fredsuppdraget även skulle deltaga i strider vilket resulterade i att flera andra länder hoppade av men Sverige blev kvar i Onkel Sams koppel ända fram till 2014 även att det då lades ett regeringsbeslut 2010 om att svensk trupp inte skulle få medverka i några strider.

Sveriges insatts i Afghanistan kostade 5 st döda soldater och 31 st sårade och minst ett par av de här helt i onödan när man tillåter soldater köra fordon utan bottenpansar som i detta fallet en helt vanlig jävla pick upp.
Senast redigerad av dack 2022-01-24 kl. 11:55.
2022-01-24, 11:57
Medlem
Hur kan moderatorer bara blunda för den här tråden? Ni får fan ta och läsa igenom och rensa upp lite. Idioter som ”missförstår” med mening, misstolkar och sprider falsk information. Släng ut dom jävlarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in