2022-01-24, 12:14
  #3145
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Så du menar att Sveriges position under andra världskriget var särskilt unik. Helt annorlunda än andra länder? (Jag kan känna igen det unika med den positionen för Finland, Polen, Tjeckoslovakien). Men vad skilde Sverige från andra? Under andra världskriget tog faktiskt alla europeiska länder en eller annan sida av konflikten, möjligen med undantag för Sverige och Schweiz.
Nu läser jag Wikipedia om Schweiz (jag vet lite om det här landet). Det visar sig att schweizarna slogs mot nazisterna och till och med gjorde väpnat motstånd (sköt ner flera plan).
Jo, en del var ju unikt. Vårat broderfolk Finland var ju i krig med Sovjet, så skulle vi ta ställning i kriget hade det varit för att hjälpa Finland militärt officiellt (vilket jag för övrigt tycker vi borde gjort mer än vi gjorde). Det hade först i kriget gjort oss till fiender med Tyskland med en tysk invasion som följd. Hade vi gjort det senare i kriget när Finland allierat sig med Tyskland hade vi kommit i allians med Nazi-Tyskland och i krig med de allierade.
2022-01-24, 12:39
  #3146
Medlem
Jag är ingen utrikespolitisk expert på något vis, jag kanske t.o.m. kan räknas vara en utrikespolitisk analfabet. Men vad är det vi egentligen ser här? Ingen kan väl förneka faktumet att NATO under hela tiden sedan Sovjets upplösning, fortsatt att expandera och byggt upp militära baser allt närmare Ryssland? Att Ryssland nu verkar vilja ta Ukraina, är ju då inte så konstigt; man vill helt enkelt hindra att få NATO ännu närmare inpå knuten.
Säga vad man vill om Putin, han är ingen korgosse, men han har ändå gjort vad han kunnat för att återuppbygga någon form av Rysk självkänsla. En stark militär förmåga och viljan att använda den, ger honom handlingsutrymme.
Jag tror faktiskt att man från Försvarsmaktens håll, såg/ser hotet mot Gotland som rejält mycket allvarligare än vad man hittills låtit påskina; även om Hultqvist och Linde är ett par riktiga nötter, så kunde iaf jag inte undgå att se att de båda var märkbart skakade efter mötet med Försvarsutskottet förra veckan. Jag misstänker att ett anfall mot Gotland blir det första som Ryssland svarar med, om de skulle möta motsånd från NATO när de går in i Ukraina. Skulle så ske, så kommer ingen komma till vår hjälp då det skulle riskera att ett världskrig bryter ut. Vi lär få se en ännu större satsning på Försvarsmakten den kommande tiden. Inte mig emot!
2022-01-24, 12:57
  #3147
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
Jag är ingen utrikespolitisk expert på något vis, jag kanske t.o.m. kan räknas vara en utrikespolitisk analfabet. Men vad är det vi egentligen ser här? Ingen kan väl förneka faktumet att NATO under hela tiden sedan Sovjets upplösning, fortsatt att expandera och byggt upp militära baser allt närmare Ryssland? Att Ryssland nu verkar vilja ta Ukraina, är ju då inte så konstigt; man vill helt enkelt hindra att få NATO ännu närmare inpå knuten.
Säga vad man vill om Putin, han är ingen korgosse, men han har ändå gjort vad han kunnat för att återuppbygga någon form av Rysk självkänsla. En stark militär förmåga och viljan att använda den, ger honom handlingsutrymme.
Jag tror faktiskt att man från Försvarsmaktens håll, såg/ser hotet mot Gotland som rejält mycket allvarligare än vad man hittills låtit påskina; även om Hultqvist och Linde är ett par riktiga nötter, så kunde iaf jag inte undgå att se att de båda var märkbart skakade efter mötet med Försvarsutskottet förra veckan. Jag misstänker att ett anfall mot Gotland blir det första som Ryssland svarar med, om de skulle möta motsånd från NATO när de går in i Ukraina. Skulle så ske, så kommer ingen komma till vår hjälp då det skulle riskera att ett världskrig bryter ut. Vi lär få se en ännu större satsning på Försvarsmakten den kommande tiden. Inte mig emot!

Ryssland kommer inte ta något Gotland. I Ryssland vet dom knappt vad det är för Ö. I ett ryskt forum säger det att det inte ens skrivs något om Sverige eller intresse för oss. Det enda dom kan tycka är att vi är ett av deras största hot när det gäller hockey.
2022-01-24, 13:01
  #3148
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grubbla
Hur kan moderatorer bara blunda för den här tråden? Ni får fan ta och läsa igenom och rensa upp lite. Idioter som ”missförstår” med mening, misstolkar och sprider falsk information. Släng ut dom jävlarna.
Och ryska fartyg påväg in i östersjön var länge sedan det diskuterades. Kanske ska prova att diskutera hundkojjor i stället, se om det modereras bort?
2022-01-24, 13:08
  #3149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ryssland kommer inte ta något Gotland. I Ryssland vet dom knappt vad det är för Ö. I ett ryskt forum säger det att det inte ens skrivs något om Sverige eller intresse för oss. Det enda dom kan tycka är att vi är ett av deras största hot när det gäller hockey.


Nej, vi är inget hot och har aldrig varit det. Inte på några århundraden i alla fall. Sveriges fastland kommer inte invaderas. Möjligtvis slår några missiler ner på några strategiska platser, om vi är för beslutsamma i vårt försvar av Gotland när de anfaller. För Gotland hamnar alldeles säkert i hetluften om Ryssen skulle möta motstånd från några andra än ukrainsk trupp, när de väl invaderar. Om de invaderar, vill säga.
2022-01-24, 13:15
  #3150
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
Jag är ingen utrikespolitisk expert på något vis, jag kanske t.o.m. kan räknas vara en utrikespolitisk analfabet. Men vad är det vi egentligen ser här? Ingen kan väl förneka faktumet att NATO under hela tiden sedan Sovjets upplösning, fortsatt att expandera och byggt upp militära baser allt närmare Ryssland? Att Ryssland nu verkar vilja ta Ukraina, är ju då inte så konstigt; man vill helt enkelt hindra att få NATO ännu närmare inpå knuten.
Säga vad man vill om Putin, han är ingen korgosse, men han har ändå gjort vad han kunnat för att återuppbygga någon form av Rysk självkänsla. En stark militär förmåga och viljan att använda den, ger honom handlingsutrymme.
Jag tror faktiskt att man från Försvarsmaktens håll, såg/ser hotet mot Gotland som rejält mycket allvarligare än vad man hittills låtit påskina; även om Hultqvist och Linde är ett par riktiga nötter, så kunde iaf jag inte undgå att se att de båda var märkbart skakade efter mötet med Försvarsutskottet förra veckan. Jag misstänker att ett anfall mot Gotland blir det första som Ryssland svarar med, om de skulle möta motsånd från NATO när de går in i Ukraina. Skulle så ske, så kommer ingen komma till vår hjälp då det skulle riskera att ett världskrig bryter ut. Vi lär få se en ännu större satsning på Försvarsmakten den kommande tiden. Inte mig emot!

Delar din uppfattning att hotet mot Gotland var nog större än vad många av oss visste. Varför skulle de annars köra dit en massa militärer, dessutom rena yrkesförband med erfarna soldater? Det hela kostar nog mycket pengar i traktamente mm. Nato till och med flög ditt våra soldater från Norrland i stora transportplan.

Jag tror att regeringen fått hemlig information från amerikanarna och NATO att något eventuellt skulle hända om Gotland vore oskyddad.

Med soldater på Gotland sprack ryssarnas planer att bara enkelt promenera in utan förluster. Nu blev priset högre! Inte konstigt att ryss-trollen här desperat försöker få oss att skicka hem soldaterna från Gotland - "Vi lovar att inte anfalla!" yrar de i kör.

Sverige har inte för vana att anfalla andra länder och annektera deras territorium. Vi giftmördar inte oliktänkande eller skjuter ned passagerarflygplan. Vi vill leva vårt liv i lugn och ro och inte bråka med våra grannar.

Det hela är som det var i skolan. Om du har några kompisar som ingen bråkar med får du vara ifred. Ensam är det svårt ibland att klara sig undan bråk.

Därför skall vi naturligtvis skaffa en NATO-option. Om någon bossig, uppblåst granne försöker sig på något jävelskap med oss skall vi naturligtvis aktivera optionen. Vi skall aldrig bli en lydstat eller den dörrmatta till "ondskans imperium".

Tids nog kommer även oövervinnerliga riken att störtas av sin egen befolkning. Romarriket föll i smulor av inre strider och maktkamper. Även odemokratiska riken i vårt tid upplöses av sin egen befolkning som tröttnat på förtrycket och förfallet. Hur var det med Sovjet? Östtyskland? För att inte tala om Rumänien? Vi är många som kommer ihåg giftmördaren Ceaușescus sista tal till befolkning i december 1989 när de buade och diktatorn med rädd blick flydde som en mus till sin död. Det kan gå fort i Ryssland också när befolkningen fått nog....
__________________
Senast redigerad av BorgeH 2022-01-24 kl. 14:10.
2022-01-24, 13:25
  #3151
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Du tror inte på det som kommer ut Putins mun? Deep fake? 😂
Min familj är flytande på ryska så jag behöver inte lita på media. Sverige är fullt av folk som kan ryska. Många av dem har lidit under rysk ockupation.
Den ryska befolkningen i Sverige bestod av 22,600 personer födda i Ryssland och totalt i landet fanns det 31,900 ryssar med antingen en eller bägge föräldrarna födda i Ryssland år 2019.

Och sätter man då den här lilla minoritets gruppen i förhållande till att det finns över 3 miljoner människor i Sverige som är av utländsk härkomst varav en miljon av dessa utgörs då av muslimer så har man som land skitigt i det blå skåpet!

Till och med finländarna har blivit omsprungna av Araberna i landet lite lagom Sverige nu för tiden och då har ju Sverige och Finland ändå hört ihop en gång i tiden och förklaringen till att det fanns så många finländare i Sverige vilket det inte gjort med mellanöstern.
__________________
Senast redigerad av dack 2022-01-24 kl. 13:51.
2022-01-24, 13:59
  #3152
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
Nej, vi är inget hot och har aldrig varit det. Inte på några århundraden i alla fall. Sveriges fastland kommer inte invaderas. Möjligtvis slår några missiler ner på några strategiska platser, om vi är för beslutsamma i vårt försvar av Gotland när de anfaller. För Gotland hamnar alldeles säkert i hetluften om Ryssen skulle möta motstånd från några andra än ukrainsk trupp, när de väl invaderar. Om de invaderar, vill säga.

Risken för eventuella invasioner skulle isf bara ske om vi blev medlemmar i Nato.

Det är detta som piska upp hysterin. För Ryssland är det väsentligt att Nato-trupper (åtminstone så länge som Nato motsätter sig Ryssland) inte står nära gränsen, och det spelar ingen roll då på vems territorium det kommer att vara. Egentligen skulle det vara samma sak om den ryska federationens ledning skulle placera ut hypersoniska missiler runt alla angränsande länder runt USA. Lite samma sak är det För Ryssland om Sverige och Finland också går med i Nato.
__________________
Senast redigerad av Menea 2022-01-24 kl. 14:42.
2022-01-24, 14:10
  #3153
Medlem
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grubbla
Hur kan moderatorer bara blunda för den här tråden? Ni får fan ta och läsa igenom och rensa upp lite. Idioter som ”missförstår” med mening, misstolkar och sprider falsk information. Släng ut dom jävlarna.

Du kan möjligtvis inte tänka dig att folk i tråden äger egna datorer så att när någon postar en blänkare som då kan vara intressant eller relevant på något sätt då själva kan sätta sig och söka vidare på ämnet och även då bilda sig en egen uppfattning om informationen?
2022-01-24, 14:12
  #3154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Och vapnen började skickas dit av vilken anledning?
Ja, det kan ju verkligen fråga sig. Ukraina är inte ett NATO-land. Att Ryssland och Ukraina har någon liten fnurra på tråden är väl inget NATO har något med att göra? Beteendet är ju bisarrt - det är ungefär som om Ryssland skulle skicka vapen till Kanada ifall USA och Kanada har något internt bråk med varandra.
2022-01-24, 14:14
  #3155
Medlem
HomoDeuss avatar
Trist att diskussionen bara handlar om oss och om krig. Borde inte fokus ligga på ryssland och liknande länders medeltidatänk, samt vad man kan göra för att öppna världen och minska hot från nationalister, diktatorer och liknande avskräden?

Det är inte enbart Ukraina och dess medborgare som hotas, utan också alla ryssar som riskerar att omkomma i strider och drabbas av ekonomisk misär.

Otroligt många riskerar att dö och lida p.g.a storhetsvansinne och idiotiska ideer om gränser.
2022-01-24, 14:20
  #3156
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ja, det kan ju verkligen fråga sig. Ukraina är inte ett NATO-land. Att Ryssland och Ukraina har någon liten fnurra på tråden är väl inget NATO har något med att göra? Beteendet är ju bisarrt - det är ungefär som om Ryssland skulle skicka vapen till Kanada ifall USA och Kanada har något internt bråk med varandra.
Nå, nu ville ju Ukraina med i Nato. Varpå Ryssland skickade 100 000 soldater för att skrämmas alternativt invadera innan de gick med.
Nato måste givetvis ta ställning då eftersom man knappast kan tillåta att länder som vill söka sig till deras organisation blir hotade till att avstå.
Så, hela situationen beror ju på Rysslands hot. Inget annat.

Men ni Putin-fanatiker anser ju att Ryssland måste få diktera villkoren för andra länders försvarsbeslut. Och däri ligger ju skillnaden. Vilket vi aldrig kommer enas i eftersom iaf jag anser att en sådan inställning är helt sinnessjuk.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in