2022-01-24, 12:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn

Jag tror inte att restriktioner för gemene man är ett problem, däremot är restriktioner väldigt påtagligt på den svenska ekonomin och näringslivet.

Absolut är ett liv värt mer än vad pengar är, men det hela är så pass omfattande att ett stängt samhälle inte är motiverat för ett virus som idag är ofarligt för 99,9% av jordens befolkning.

Jag vet inte om helt fri smittspridning är rätt väg att gå, det fylls ju ff på med patienter även om IVA har det ganska lugnt nu i förhållande till tidigare varianter. Det är ju dessutom svårt att bedriva verksamhet om halva personalstyrkan ligger hemma.
Citera
2022-01-24, 12:54
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är inte alla förunnat att få sitta isolerade på sommarstället och njuta av stillheten. Lät som det var bra för dig. Jag tyckte jag läste att hela familjen var sjuka, kanske läste fel?

Ja det är lite lurigt med testerna.
Inte närmaste familjen. Frugan verkar vara mer eller mindre immun mot corona, lillan skulle testas för att få gå till skolan sedan bänkkamraterna insjuknat.
Däremot har min mor, min syster och samtliga svägerskor medelst avkomma insjuknat i bekräftad covid-19.
Citera
2022-01-24, 12:54
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Har du missat att antal vårdtillfällen på IVA i Sverige har varit inom normalen under hela pandemin? Endast vårdtid var förhöjd under två perioder

Har du missat att väldigt många av dom som är inlagda är det pga andra orsaker än covid och råkar testa positivt under vårdperioden?

Har du missat att det endast är 75+ som har haft överdödlighet pga covid?

Har du missat att du räknas som ovaccinerad ända tills det har gått 2 veckor efter din andra dos?

Osv osv osv.

Det finns många variabler att ta hänsyn till innan man börjar vräka ur sig skräckpropaganda

Skulle vara intressant med källa på att antalet inlagda på IVA inte varit högre under pandemin.

Jag kan under min livstid inte minnas att vi haft krisavtal under några längre perioder, precis som vi hade under pandemin.

Tyvärr verkar det knepigt att titta längre tillbaka än ett år i SRI-portalen.
Citera
2022-01-24, 12:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Men börja inte grina nu. Du påstod ju i KLARTTEXT att "Det är många som inte vetat om att de är i riskgrupp och råkat illa ut."

Då vill jag naturligtvis ha data på det. Är det mycket begärt menar du? Du kan slänga runt med lite anekdoter hur du vill, men vägrar samtidigt tro på att jag som ovaccinerad inte har några större symtom av min Omicroninfektion haha.

Kom igen, fram med siffrorna nu eller så får du ta tillbaka det påståendet.

Ja så har det varit i pandemin tidigare, det är inget jag behöver belägga och inget jag behöver ta tillbaka heller. Men ett hyfsat exempel vore väl Adam Alsing som trodde han var fit och hade gjort comeback.

Tvivlar på att du har en omikroninfektion också faktiskt då det också är en anekdot, tvivlar på att du är testad också.
Citera
2022-01-24, 12:56
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
För att förhindra smittspridningen.

Varför ska vi göra det?
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Bara 3? Ni alarmister brukar ju annars bo på gator där i princip alla dött i Covid.. själv känner jag till hundratals som gått igenom covid med en klackspark, ett enda fall va allvarligt men det berodde högst förmodligen på bukfetma. Nå hursom även han är på benen igen. Tur att man varken bor nära eller har en alarmistisk kompis, ni tycks vara extremt otursförföljda faktiskt.
Hur trovärdigt låter det att någon känner till flera hundra som haft covid-19?

Jag säger inte att det är omöjligt, men om man inte arbetar som personaladministratör på et större företag eller inom vården hör det till ovanligheterna att man känner till bortåt tusen människor och deras sjukdomar.
Citera
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Drabbar detta ovaccinerade mer? Om det stämmer så betyder det ju att ovaccinerade blir sjuka oftare (högre incidens).

Du får nog kolla upp dina fakta. När man tar sin första dos så räknas man som "Ofullständigt vaccinerad" - inte "Ovaccinerad".

Normal under hela pandemin?

Snittbeläggningen på IVA är runt 350-400.

Vi har flera gånger varit över detta enbart i Covid-19-patienter.

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.covid-dagligen?filter=02dcd908-3abc-b267-88b7-5672c7a7345b

https://www.icuregswe.org/globalassets/bilder/artikelfigurer/belaggning2020.png
Just nu är incidensen för smitta högre hos de vaccinerade, det finns en tråd om det. De som blir allvarligt sjuka är fortfarande de som är väldigt gamla och multisjuka. Man MÅSTE ta hänsyn till vilka det är som riskerar allvarlig sjukdom. Att tvinga på vaccinet till andra än riskgrupperna är fullständigt vansinne. Risk/nyttan för någon som mig, frisk man i 30 års åldern, är mer eller mindre NEGATIV.

Du kan inte bara titta på inlagda med covid. Du måste titta på totalen. ca 3600 inläggningar på IVA per månad är median. https://imgur.com/a/ZBzhNqo
Citera
2022-01-24, 12:57
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Skulle vara intressant med källa på att antalet inlagda på IVA inte varit högre under pandemin.

Jag kan under min livstid inte minnas att vi haft krisavtal under några längre perioder, precis som vi hade under pandemin.

Tyvärr verkar det knepigt att titta längre tillbaka än ett år i SRI-portalen.
Det går utmärkt att titta tillbaka till 2008

Antal vårdtillfällen på IVA 2008-2021: https://imgur.com/a/ZBzhNqo

Något förhöjd våren 2021, men knappast signifikant
Citera
2022-01-24, 13:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Hahahaha vilken sopa. Så DU kommer med ett påstående UTAN källhänvisning och vill sen att JAG ska lägga fram källor?? Haha ditt troll, det är inte så det funkar.

Fram nu med källor som backar upp ditt påstående. Kom igen. Nej precis, du ljuger och kan inte visa några källor. Du har ljugit hela tiden och betett dig som en manipulativ orm.

Nej jag har inte ljugit en enda gång. Dina ad hominem och din ilska tyder snarare på att det är du som är ohederlig. Det var faktiskt du som ställde en fråga, inte jag. Dina retoriska knep biter inte på mig.

Citat:
Ok, berätta då för oss exakt hur många ovaccinerade icke riskgrupp som blir svårt sjuka av Omicron eller dör? Är det fler än influensa? Jag väntar...
Citera
2022-01-24, 13:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Inte närmaste familjen. Frugan verkar vara mer eller mindre immun mot corona, lillan skulle testas för att få gå till skolan sedan bänkkamraterna insjuknat.
Däremot har min mor, min syster och samtliga svägerskor medelst avkomma insjuknat i bekräftad covid-19.

Aha ok, ja då är jag med. Är det omikron så räknar jag med att alla tillfrisknar.
Citera
2022-01-24, 13:06
Medlem
Blir det nya siffror idag klockan 14:00?
Citera
2022-01-24, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Just nu är incidensen för smitta högre hos de vaccinerade, det finns en tråd om det. De som blir allvarligt sjuka är fortfarande de som är väldigt gamla och multisjuka. Man MÅSTE ta hänsyn till vilka det är som riskerar allvarlig sjukdom. Att tvinga på vaccinet till andra än riskgrupperna är fullständigt vansinne. Risk/nyttan för någon som mig, frisk man i 30 års åldern, är mer eller mindre NEGATIV.

Du kan inte bara titta på inlagda med covid. Du måste titta på totalen. ca 3600 inläggningar på IVA per månad är median. https://imgur.com/a/ZBzhNqo

Vilka är då alla dessa väldigt gamla och multisjuka som INTE vaccinerat sig?

Dina gissningar håller inte.

Du verkar heller inte fatta att du inte kan kan kolla på vårdtillfällen utan antal inlagda då normala inläggningar på IVA kanske är någon dag eller två medans Covid 19-patienter kan bli liggandes i veckor på IVA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in