Citat:
Ursprungligen postat av
Eskulap
Jag är helt övertygad om att de flesta känner sig mer trygga med influensavaccin som är byggda på vad vi betraktar som traditionella och kliniskt mycket säkra metoder. mRNA-vaccinen är helt enkelt inte tillräckligt utvärderade än och det finns fortfarande frågetecken.
Poäng. Det hade varit bra ifall det hade funnits möjlighet att välja vilken sorts vaccin man vill ha. Den som tycker att mRNA-vaccinerna är osäkra borde erbjudas någon annan sorts vaccin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eskulap
Alla är inte beredda att ta den risken, särskilt inte nu när viruset muterat till en relativt harmlös variant. Och nu är vi dessutom i en situation där vården kan hantera fallen. Du kanske istället ska börja argumentera för att politikerna ska sluta neglegera vården och bygga ut dess kapacitet. För det är vad detta till stor del också bör handla om. Covid har helt enkelt exponerat svagheterna i vården som försämrats år efter år.
Jag har redan gjort det som du önskar, alltså argumenterat för förstärkt vård.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eskulap
Det tär väldigt mycket på den mentala folkhälsan med hårda restriktioner också, och det är inte svårt att föreställa sig att ekonomin tagit än ännu hårdare smäll i många länder som haft en hårdare policy.
Jag tror inte att Folkhälsomyndighetens strategi har varit en framgång för ekonomin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eskulap
Men jag kan i alla fall säga så här - det hade varit rimligare med restriktioner och covidpass i början av pandemin (fram till 2021 i alla fall) än det är i dagsläget. Det är DET som stör mig, att Omicron uppenbarligen är en så mild variant men att man ändå står fast vid så allvarliga intrång i våra liv. Dessa verktyg är inget vi ska utnyttja hur som helst. Vi är fria människor som lever i en demokrati, inte Kina. Covidpass, restriktioner och utnyttjande av pandemilagar ska vara ABSOLUT sista utväg. Det måste finnas rimliga skäl.
När alla som vill ha vaccin har fått vaccin, så behövs inget vaccinpass (med några speciella undantag). Innan det finns vaccin, så är vaccinpass irrelevant, eftersom hela befolkningen är ovaccinerad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eskulap
Ok, kanske dumt av mig. Men jag hör väldigt lite argument om att förbättra sjukvården eller folkhälsan, men väldigt mycket om att marknadsföra vaccinet. Det är ju trots allt lite som att försöka bota symtomen, men inte sjukdomen. Sjukvården är som bekant väldigt bra på det. De älskar att pusha piller istället för att gå till botten med problemen. Varför tillåts ens rökning? Det är långt värre än covid eller influensa någonsin varit eller kommer att bli.
Den allmäna hälsan har diskuterats i tråden tidigare. Men ifall du är intresserad av folkhälsa i allmänhet, utan någon anknytning till viruset, så är den här tråden inte rätt plats för dig.