2022-01-21, 19:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Bra poäng. Tack. Men vilka andra alternativ existerar?

Du skrev så här:
"vilken Gud skulle du själv dyrka; en ouppnåelig Gud, dold bakom sina himlar? Eller, en Gud som valde att födas mitt ibland oss?"

Man måste inte välja något av just de alternativen eftersom det även finns alternativet att inte välja någon Gud alls eller att välja att dyrka en Gud som finns överallt (omnipresent) eller att välja att dyrka flera gudar.

Det finns alltså ganska många alternativ.
Citera
2022-01-21, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du fattade tydligen inte poängen med "falsk dikotomi".

Du skrev så här:
"vilken Gud skulle du själv dyrka; en ouppnåelig Gud, dold bakom sina himlar? Eller, en Gud som valde att födas mitt ibland oss?"

Man måste inte välja något av just de alternativen, alltså är det en falsk dikotomi.
Ja, men om jag skriver: Vilket skulle du helst välja till middag; en burk makrill med knäckebröd eller oxfile med bearnaissesås och hasselbackspotatis? Då handlar det om två alternativ som jag presenterar inte att det inte kan finnas andra maträtter.

Ingen dikotomi alltså.
Citera
2022-01-21, 19:28
Avslutad
Citat:
Du skrev så här:

Man måste inte välja något av just de alternativen eftersom det även finns alternativet att inte välja någon Gud alls eller att välja att dyrka en Gud som finns överallt (omnipresent) eller att välja att dyrka flera gudar.

Det finns alltså ganska många alternativ.

Ok? Men är vi då bortom falsk dikototomi?
Citera
2022-01-21, 19:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Ja, men om jag skriver: Vilket skulle du helst välja till middag; en burk makrill med knäckebröd eller oxfile med bearnaissesås och hasselbackspotatis? Då handlar det om två alternativ som jag presenterar inte att det inte kan finnas andra maträtter.

Ingen dikotomi alltså.

Och din poäng är?
Citera
2022-01-21, 19:32
Medlem
Citat:
Och din poäng är?
Det måste vara en uttalad dikotomi från början. Sedan kan man diskutera om den är sann eller falsk.

Är inte en dikotomi, det är ett val mellan två förslag.
Citera
2022-01-21, 19:39
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det måste vara en uttalad dikotomi från början. Sedan kan man diskutera om den är sann eller falsk.

Är inte en dikotomi, det är ett val mellan två förslag.

Ditt löjliga exempel är felaktigt på så vis att val av det ena inte nödvändigtvis utesluter val av det andra.
Det var ju dikotomier som vi skrev om, så varför ger du då ett helt irrelevant exempel?
Citera
2022-01-21, 19:44
Medlem
Citat:
Ditt löjliga exempel är felaktigt på så vis att val av det ena inte nödvändigtvis utesluter val av det andra.
Det var ju dikotomier som vi skrev om, så varför ger du då ett helt irrelevant exempel?
Jag ser inte att det är en dikotomi bara för att någon frågar vilket man skulle föredra "att dyrka" av alternativen A och B. Det har inget med resten av alfabetet att göra. Eller har jag missat något?
Citera
2022-01-21, 19:44
Avslutad
Citat:

Har du ännu gett ett relevant exempel?

Du bara pratar. Du förstår inte ens när du gör bort dig..
Citera
2022-01-21, 19:53
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag ser inte att det är en dikotomi bara för att någon frågar vilket man skulle föredra "att dyrka" av alternativen A och B. Det har inget med resten av alfabetet att göra. Eller har jag missat något?

Det presenteras som en dikotomi om det bara finns två alternativ (A eller B) och det inte anses gå att välja "både A och B" och inte heller anses gå att välja något C, D eller E (eller inte göra något val alls).
Citera
2022-01-21, 20:01
Avslutad
Citat:
Det presenteras som en dikotomi om det bara finns två alternativ (A eller B) och det inte anses gå att välja "både A och B" och inte heller anses gå att välja något C, D eller E (eller inte göra något val alls).

Seriöst. Din logik är smärtsam. Absolut, du är kanske ung, du har kanske genomgått en logikkurs. Men allvarligt.. Gå och lägg dig..
Citera
2022-01-21, 20:02
Medlem
Citat:
Det var ställt som en fråga om vilket du skulle välja av alternativen A och B och då är det frågeställaren som bestämmer alternativen. Ingen har väl hävdat att det skulle vara en exklusiv dikotomi? Eller har jag missat det?

Ingen har väl tvingat dig att svara heller om du nu inte vill välja endera?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-01-21 kl. 20:05.
Citera
2022-01-21, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skugg4n
Ja, ateister gillar verkligen att konstruera halmgubbar av religionen för att sedan attackera dessa. De flesta börjar dock att se igenom en sådan bristfällig kritik. Vem har sagt att mirakel är normalt? Du tror ju att medvetande och liv kommer från död materia? Välj din tro och ditt mirakel. För mig och mitt hushåll förtröstar vi på YHWH, den Levande och Sanne.

Gott att de ny-ateistiska vidarna som blåste så hårt för ett par år sedan nu börjar avta; åtminstone om man är insatt i den intellektuella dark Web. Dags att komma ikapp gubbar, ni ligger efter!

Hahaha tog argumenten slut här? 🤣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in