2022-01-22, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det har kommit en ny mutation i Danmark och den är redan spridd till Sverige.

Ja, och jag svarade på det. Finns inget som talar för att den är farligare, snarare troligare att den är än mer harmlös om man förstår hur förkylningsvirus fungerar. Vad förstod du inte?

Det är inte heller en helt ny variant, annars skulle den inte kallas Omicron. Det är en variant i varianten.
Citera
2022-01-22, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
I Danmark smittas just nu cirka 200 000 personer varje vecka (bekräftat smittade) och jämfört med en vanlig influensasäson med totalt 100 000 till 800 000 smittade så är den smittotakten väldigt hög.

Den är förmodligen hög, men av de siffror och studier jag tittat på hamnar Omicron snarare mellan en influensa och förkylning. Jag kan inte se att viruset är lika potent som en tuffare influensa vi hade 2016, men viruset är förmodligen tuffare än en random förkylning.

Citat:
I Sverige smittas just nu nästan 400 000 personer varje vecka (bekräftat smittade) och jämfört med en vanlig influensasäson med totalt 180 000 till 1 500 000 smittade så även här är smittotakten väldigt hög.
Jämför man med en medelinfluensasäsong med 800 000 till 900 000 smittade så skulle det bara ta två till tre veckor att smitta alla med den smittotakt corona/covid nu har i Sverige.

Min bedömning är att smitspridningen just nu är hög jämfört med hur snabbt säsongsinfluensan smittar.
Sedan kan ju allt vända när som helst, men man ser ingen vändning just nu

Det är överhuvudtaget inget problem om inte det blir överbeläggningar på IVA och det ser vi inte. Inte heller i UK som är på väg ut ur sin våg nu. Om Sydafrikas sjukvård klarar sin våg utan problem alls, där 3/4 av befolkningen inte ens är vaccinerade, men vi inte gör det, då skulle det säga väldigt mycket om skicket på vår vård i Sverige.

Kanske dags att börja satsa lite pengar på vården igen då istället för att pumpa in allt på invandring, som ytterligare sätter press på vår vård. Bara ett förslag. Men snart kommer väl rasistkortet flygande också

Men visst, man ska aldrig ropa hej. Jag är beredd att ha lite tålamod. Ska dock bli intressant att utvärdera Omicronvågen i Sverige.
Citera
2022-01-22, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Ja, och jag svarade på det. Finns inget som talar för att den är farligare, snarare troligare att den är än mer harmlös om man förstår hur förkylningsvirus fungerar. Vad förstod du inte?

Det är inte heller en helt ny variant, annars skulle den inte kallas Omicron. Det är en variant i varianten.

Det är ny omikronmutation och man vet inte så mycket om den hittills.
Citera
2022-01-22, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det är ny omikronmutation och man vet inte så mycket om den hittills.

Jo, men vet att den inte leder till högre inläggningar eftersom man direkt jämfört. Vad förstår du inte? Det är inte bara en källa som kommit till den slutsatsen.

Citat:
Enligt Ali Mirazimi, professor och vaccinforskare vid Karolinska institutet, finns det för närvarande inget som pekar på att den skulle vara farligare.

"Vi får rapporter om undervarianten från länder som har haft en stor spridning av omikron och den första varianten som heter BA.1. Det finns i nuläget inga indikationer på att den här varianten skulle vara farligare än den tidigare, säger Mirazimi till SvD."

Citat:
"Initial analysis shows no differences in hospitalisations for BA.2 compared to BA.1,” said Denmark’s Statens Serum Institut, a government-run infectious disease research center, in a statement on Thursday.

"Analyses regarding infectiousness and vaccine efficiency etc. are ongoing, including attempts to cultivate BA.2 in order to perform antibody neutralization studies. It is expected that vaccines also have an effect against severe illness upon BA.2 infection".

https://www.euronews.com/next/2022/01/21/stealth-omicron-is-subvariant-ba-2-a-more-transmissable-strain-of-covid-and-should-we-be-w

Kom tillbaka när du har data som talar för att den är extra dödlig, för sensationalism och försök till att sprida skräckpropaganda funkar inte bland folk som är pålästa.
Citera
2022-01-23, 00:24
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ok, så börja med att berätta för oss då hur många "vaccinmotståndare" som tynger vården just nu. Och vilka är dom? Är det helt vanliga människor där ute i samhället, eller är det fortfarande riskgrupper det rör sig om, dvs mycket gamla och infektionskänsliga.

Jag vet inte hur stor del av patienterna för närvarande som utgörs av riskgrupper.

Citat:
Det är ändå relevant eftersom du annars ger intryck av att ALLA som inte tar vaccin ska demoniseras som vaccinmotståndare som tynger vården.

Jag vill inte demonisera ovaccinerade människor. Jag tycker däremot att det hade varit bra ifall färre hade blivit sjuka. Det hade varit bra för både patienterna och för vårdpersonalen.

Citat:
Det är lika orimligt att uttrycka dig som du gör under den nuvarande Omicronvågen som det vore att göra det för 3 år sedan under influensasäsongen. Och ingen gjorde det.

Ifall jag för 3 år sedan hade fått ett brev från vårdcentralen med en uppmaning att minska belastningen på vården genom att ta influensavaccin, så hade jag gjort det.

I år tog jag influensa-vaccin i samband med att jag fick Covid-vaccinet. Det har ju varnats för en hård influensa-säsong i år.

Citat:
Och om du är så otroligt orolig för vården så är Omicron ditt minsta problem. Du kan ju börja med att ge dig på alla fetton, alla rökare, alla alkoholister, alla stillasittande latmaskar, osv, osv. Varför har du hängt upp dig på Omicron?

Nu har jag inte fokuserat på just Omikron-varianten. Det är du som försöker tillskriva mig åsikter, genom att tolka mina inlägg som att dom skulle handla om Omikron. Sluta gärna med det beteendet. Min utgångspunkt har varit Corona-epidemin i allmänhet, och Corona-epidemin har ju till största delen handlat om dom andra varianterna.

Jag kan förklara för dig varför jag har hängt upp mig på det kinesiska Corona-viruset. Det beror på att jag har retat upp mig på svenska myndigheters hantering av viruset. Svenska myndigheter, och då främst Folkhälsomyndigheten, struntade i att agera när dom borde ha agerat. När dom hade allt att vinna på att agera snabbt, så satt dom ner och väntade. Det Folkhälsomyndigheten gjorde, var att ta emot viruset med öppna armar. När dom till sist agerade, så var det för sent. Smittspridningen har varit skadlig för liv, hälsa, trivsel, sjukvård, samhälle och ekonomi. Jag tror att dom olika skadliga effekterna hade varit mindre ifall Folkhälsomyndigheten hade gjort rätt från början. Allt detta har provocerat mig väldigt mycket. Är du nöjd med den förklaringen till varför jag har hängt upp mig på Corona-epidemin.

Citat:
Är det för att du själv är dödsrädd för Omicron och utvecklat en osund hypokondri kring viruset?

Jag är inte rädd för viruset. Jag har tagit 3 doser vaccin, och jag ser det som osannolikt att viruset skulle utlösa allvarlig sjukdom hos mig. En lindrig virus-infektion kan jag leva med.

Citat:
Varför är det viktigare att folk vaccinerar sig än att de förbättrar sin hälsa?

Nu försökte du tillskriva mig åsikten att jag tycker att vaccin är viktigare än förbättrad hälsa.

Jag tycker att din utgångspunkt är mycket märklig. Varför skulle man behöva välja mellan vaccin, och andra insatser för hälsan?
Citera
2022-01-23, 00:51
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nya-varianten-sprider--sig-kan-ta-over-helt/?fbclid=IwAR1hrwUU0UeEMzdx77Ea9RMNtUcsI_ejp8cNeaC_ 1dpdL34uSAsLDt4sPgw

Nytt vaccin mot den här varianten?
Citera
2022-01-23, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag vet inte hur stor del av patienterna för närvarande som utgörs av riskgrupper.

Det är nog något du bör göra om du vill bygga ett argument för massvaccination.

Citat:
Jag vill inte demonisera ovaccinerade människor. Jag tycker däremot att det hade varit bra ifall färre hade blivit sjuka. Det hade varit bra för både patienterna och för vårdpersonalen.

Men den som är vaccinerad ska ju vara skyddad mot död och om du solidaritetsvaccinerar dig förhindrar du ju ändå inte smittspridning. Så jag förstår inte riktigt poängen? Så, var vi oundvikligen hamnar är att det är upp till riskgrupperna att ta sitt egent ansvar och vaccinera sig. Varför räcker inte det?

Citat:
Ifall jag för 3 år sedan hade fått ett brev från vårdcentralen med en uppmaning att minska belastningen på vården genom att ta influensavaccin, så hade jag gjort det.

Jag är helt övertygad om att de flesta känner sig mer trygga med influensavaccin som är byggda på vad vi betraktar som traditionella och kliniskt mycket säkra metoder. mRNA-vaccinen är helt enkelt inte tillräckligt utvärderade än och det finns fortfarande frågetecken. Alla är inte beredda att ta den risken, särskilt inte nu när viruset muterat till en relativt harmlös variant. Och nu är vi dessutom i en situation där vården kan hantera fallen. Du kanske istället ska börja argumentera för att politikerna ska sluta neglegera vården och bygga ut dess kapacitet. För det är vad detta till stor del också bör handla om. Covid har helt enkelt exponerat svagheterna i vården som försämrats år efter år.

Citat:
I år tog jag influensa-vaccin i samband med att jag fick Covid-vaccinet. Det har ju varnats för en hård influensa-säsong i år.

Du är välkommen att göra så. Varför ska jag göra det? Jag tar inte ens en huvudvärkstablett om jag inte måste. Jag tycker inte man blatant ska medicinera. Det finns även allvarliga risker med huvudvärkstabletter, och jag utsätter mig helt enkelt inte för det om jag inte absolut måste. Jag vill så långt det går leva ett naturligt liv, så som vi genom miljoner år av evolution utvecklats att göra. Jag är fullt kapabel att göra min egen risk/nytta analys. Jag tror du är väl medveten vid det här laget att jag är en påläst människa som vare sig behöver dig eller media för att tala om för mig vad jag behöver göra?

Citat:
Nu har jag inte fokuserat på just Omikron-varianten. Det är du som försöker tillskriva mig åsikter, genom att tolka mina inlägg som att dom skulle handla om Omikron. Sluta gärna med det beteendet. Min utgångspunkt har varit Corona-epidemin i allmänhet, och Corona-epidemin har ju till största delen handlat om dom andra varianterna.

Fast hur är tidigare varianter relevanta för den nuvvarande situationen? Det är de inte. Alpha sköts bort av Delta och Delta skjuts nu bort av Omicron. Delta kommer inte existera överhuvudtaget inom kort. Det råder liksom inga tvivel om det om man kan virologi. Omicron är den dominanta varianten.

Citat:
Jag kan förklara för dig varför jag har hängt upp mig på det kinesiska Corona-viruset. Det beror på att jag har retat upp mig på svenska myndigheters hantering av viruset. Svenska myndigheter, och då främst Folkhälsomyndigheten, struntade i att agera när dom borde ha agerat. När dom hade allt att vinna på att agera snabbt, så satt dom ner och väntade. Det Folkhälsomyndigheten gjorde, var att ta emot viruset med öppna armar. När dom till sist agerade, så var det för sent. Smittspridningen har varit skadlig för liv, hälsa, trivsel, sjukvård, samhälle och ekonomi. Jag tror att dom olika skadliga effekterna hade varit mindre ifall Folkhälsomyndigheten hade gjort rätt från början. Allt detta har provocerat mig väldigt mycket. Är du nöjd med den förklaringen till varför jag har hängt upp mig på Corona-epidemin.

Jag kan omöjligt veta om du är ärlig och att ingen annan personlig agenda ligger bakom, men ok. Du har all rätt att vara besviken över hur regeringen hanterat pandemin. Jag fattar att det råder delade meningar om just den biten. Men jag vet inte om den diskussionen är särskilt givande att ha idag. Det lär nog dröja många år innan detta kan utvärderas och slutsatser kan dras. Jag tycker personligen Sveriges hantering har varit ganska bra. Det tär väldigt mycket på den mentala folkhälsan med hårda restriktioner också, och det är inte svårt att föreställa sig att ekonomin tagit än ännu hårdare smäll i många länder som haft en hårdare policy. Jag har en hel del vänner runt om i Europa, och de mår inte så jäkla bra. Flera har till och med begärt intyg hos läkare för att slippa bära mask utomhus t ex då de mått så dåligt att de velat ta livet av sig av detta. De har haft det skitjobbigt med alla restriktioner, hårda tongångar och tvångsmetoder. Det är inget att avundas. Sverige är ett paradis i jämförelse.

Men jag kan i alla fall säga så här - det hade varit rimligare med restriktioner och covidpass i början av pandemin (fram till 2021 i alla fall) än det är i dagsläget. Det är DET som stör mig, att Omicron uppenbarligen är en så mild variant men att man ändå står fast vid så allvarliga intrång i våra liv. Dessa verktyg är inget vi ska utnyttja hur som helst. Vi är fria människor som lever i en demokrati, inte Kina. Covidpass, restriktioner och utnyttjande av pandemilagar ska vara ABSOLUT sista utväg. Det måste finnas rimliga skäl.

Citat:
Jag är inte rädd för viruset. Jag har tagit 3 doser vaccin, och jag ser det som osannolikt att viruset skulle utlösa allvarlig sjukdom hos mig. En lindrig virus-infektion kan jag leva med.

Jag är ovaccinerad (tillsammans med resten av familjen) och är inte heller rädd. Jag hoppas min rätt som ovaccinerad att inte vara rädd respekteras lika mycket som ditt rätt att inte vara rädd som vaccinerad. Jag tror väldigt få människor var rädda för influensan och jag kan helt enkelt inte finna en anledning till varför de skulle vara det nu. Jag tycker det ser ut som att influensasäsongen 2016/17 var bra mycket värre än nuvvarande situation. Personligen anser jag att det råder masshysteri och att bara ordet covid utlöser akut hypokondri.

Citat:
Nu försökte du tillskriva mig åsikten att jag tycker att vaccin är viktigare än förbättrad hälsa.

Ok, kanske dumt av mig. Men jag hör väldigt lite argument om att förbättra sjukvården eller folkhälsan, men väldigt mycket om att marknadsföra vaccinet. Det är ju trots allt lite som att försöka bota symtomen, men inte sjukdomen. Sjukvården är som bekant väldigt bra på det. De älskar att pusha piller istället för att gå till botten med problemen. Varför tillåts ens rökning? Det är långt värre än covid eller influensa någonsin varit eller kommer att bli.

Citat:
Jag tycker att din utgångspunkt är mycket märklig. Varför skulle man behöva välja mellan vaccin, och andra insatser för hälsan?

Det måste man inte? Jag har aldrig försökt stoppa någon från att vaccinera sig. Mina föräldrar är vaccinerade. Jag tycker det är fullt rimligt att vaccinera riskgrupper. Har hela tiden varit tydlig med det. Jag är inte vaccinpolisen. Varför ska jag bry mig om du vaccinerar dig eller inte? Din kropp, ditt beslut. Det får mig dock att minnas hur barnens skola alltid försökte lära ut mantrat "stopp, min kropp", men nu plötsligt låter det annorlunda. Nu är man i en situation där barn och unga utsätts för social press och mobbning om de inte gör som resten av flocken. Det rimmar illa med det mantrat. Tur dock att vi lever i Sverige och inte Österrike. Här har man fortfarande rätt att bestämma över sin kropp.
Senast redigerad av Eskulap 2022-01-23 kl. 01:08.
Citera
2022-01-23, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nya-varianten-sprider--sig-kan-ta-over-helt/?fbclid=IwAR1hrwUU0UeEMzdx77Ea9RMNtUcsI_ejp8cNeaC_ 1dpdL34uSAsLDt4sPgw

Nytt vaccin mot den här varianten?

Suck, nej. Vi har redan svarat på det tio gånger bara ikväll. Svaret fanns två inlägg ovanför ditt. Herregud. Era försök till sensationalism blir inte mer sensationella för att ni upprepar det oavbrutet.

Citat:
Enligt Ali Mirazimi, professor och vaccinforskare vid Karolinska institutet, finns det för närvarande inget som pekar på att den skulle vara farligare.

"Vi får rapporter om undervarianten från länder som har haft en stor spridning av omikron och den första varianten som heter BA.1. Det finns i nuläget inga indikationer på att den här varianten skulle vara farligare än den tidigare, säger Mirazimi till SvD."

Citat:
"Initial analysis shows no differences in hospitalisations for BA.2 compared to BA.1,” said Denmark’s Statens Serum Institut, a government-run infectious disease research center, in a statement on Thursday.

"Analyses regarding infectiousness and vaccine efficiency etc. are ongoing, including attempts to cultivate BA.2 in order to perform antibody neutralization studies. It is expected that vaccines also have an effect against severe illness upon BA.2 infection".

https://www.euronews.com/next/2022/01/21/stealth-omicron-is-subvariant-ba-2-a-more-transmissable-strain-of-covid-and-should-we-be-w
Citera
2022-01-23, 01:10
Medlem
Stämmer det verkligen att testerna hitintills kostat 22 000 000 000 kr?

https://sverigesradio.se/artikel/pcr-tester-har-kostat-staten-over-22-miljarder-kronor

Antar sverige inte är ensamma men logiken i lägga de pengarna på det kan nog bara en svårt religiös få ihop
Senast redigerad av BlixtarDunder 2022-01-23 kl. 01:12.
Citera
2022-01-23, 01:27
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Jo, men vet att den inte leder till högre inläggningar eftersom man direkt jämfört. Vad förstår du inte? Det är inte bara en källa som kommit till den slutsatsen.

Kom tillbaka när du har data som talar för att den är extra dödlig, för sensationalism och försök till att sprida skräckpropaganda funkar inte bland folk som är pålästa.

Haha, jävlar vad det finns ett gäng som nu sitter där hemma och innerligt hoppas att denna Omikron 2.0 ska visa sig vara en ny livsfarlig dödsmutation

Desperata dödsryckningar från den hårt religiösa covidsekten. Tyvärr för deras del kommer de inte få rätt den här gången heller, utan de får helt enkelt försöka stå ut med att världen nu är på väg tillbaka till det normala, hur jobbigt det än är för dem.
Citera
2022-01-23, 01:31
Medlem
hardusettminapas avatar
Och de som drömmer om vaccinpass får nog ta och drömma vidare. De plockas bort i land efter land nu efter att England gick i bräschen tidigare i veckan. Bara en tidsfråga innan de flesta länder tagit bort dem.
Citera
2022-01-23, 01:34
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Stämmer det verkligen att testerna hitintills kostat 22 000 000 000 kr?

https://sverigesradio.se/artikel/pcr-tester-har-kostat-staten-over-22-miljarder-kronor

Antar sverige inte är ensamma men logiken i lägga de pengarna på det kan nog bara en svårt religiös få ihop

Covid är ju iofs en religion.

Men ja, hjärndödheten är total. Speciellt den här hysteriska masstestningen vi sett sen Omikrons ankomst, det måste ju gå till historien som något av det absolut mest korkade mänskligheten någonsin ägnat sig åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in