Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag vet inte hur stor del av patienterna för närvarande som utgörs av riskgrupper.
Det är nog något du bör göra om du vill bygga ett argument för massvaccination.
Citat:
Jag vill inte demonisera ovaccinerade människor. Jag tycker däremot att det hade varit bra ifall färre hade blivit sjuka. Det hade varit bra för både patienterna och för vårdpersonalen.
Men den som är vaccinerad ska ju vara skyddad mot död och om du solidaritetsvaccinerar dig förhindrar du ju ändå inte smittspridning. Så jag förstår inte riktigt poängen? Så, var vi oundvikligen hamnar är att det är upp till riskgrupperna att ta sitt egent ansvar och vaccinera sig. Varför räcker inte det?
Citat:
Ifall jag för 3 år sedan hade fått ett brev från vårdcentralen med en uppmaning att minska belastningen på vården genom att ta influensavaccin, så hade jag gjort det.
Jag är helt övertygad om att de flesta känner sig mer trygga med influensavaccin som är byggda på vad vi betraktar som traditionella och kliniskt mycket säkra metoder. mRNA-vaccinen är helt enkelt inte tillräckligt utvärderade än och det finns fortfarande frågetecken. Alla är inte beredda att ta den risken, särskilt inte nu när viruset muterat till en relativt harmlös variant. Och nu är vi dessutom i en situation där vården kan hantera fallen. Du kanske istället ska börja argumentera för att politikerna ska sluta neglegera vården och bygga ut dess kapacitet. För det är vad detta till stor del också bör handla om. Covid har helt enkelt exponerat svagheterna i vården som försämrats år efter år.
Citat:
I år tog jag influensa-vaccin i samband med att jag fick Covid-vaccinet. Det har ju varnats för en hård influensa-säsong i år.
Du är välkommen att göra så. Varför ska jag göra det? Jag tar inte ens en huvudvärkstablett om jag inte måste. Jag tycker inte man blatant ska medicinera. Det finns även allvarliga risker med huvudvärkstabletter, och jag utsätter mig helt enkelt inte för det om jag inte absolut måste. Jag vill så långt det går leva ett naturligt liv, så som vi genom miljoner år av evolution utvecklats att göra. Jag är fullt kapabel att göra min egen risk/nytta analys. Jag tror du är väl medveten vid det här laget att jag är en påläst människa som vare sig behöver dig eller media för att tala om för mig vad jag behöver göra?
Citat:
Nu har jag inte fokuserat på just Omikron-varianten. Det är du som försöker tillskriva mig åsikter, genom att tolka mina inlägg som att dom skulle handla om Omikron. Sluta gärna med det beteendet. Min utgångspunkt har varit Corona-epidemin i allmänhet, och Corona-epidemin har ju till största delen handlat om dom andra varianterna.
Fast hur är tidigare varianter relevanta för den nuvvarande situationen? Det är de inte. Alpha sköts bort av Delta och Delta skjuts nu bort av Omicron. Delta kommer inte existera överhuvudtaget inom kort. Det råder liksom inga tvivel om det om man kan virologi. Omicron är den dominanta varianten.
Citat:
Jag kan förklara för dig varför jag har hängt upp mig på det kinesiska Corona-viruset. Det beror på att jag har retat upp mig på svenska myndigheters hantering av viruset. Svenska myndigheter, och då främst Folkhälsomyndigheten, struntade i att agera när dom borde ha agerat. När dom hade allt att vinna på att agera snabbt, så satt dom ner och väntade. Det Folkhälsomyndigheten gjorde, var att ta emot viruset med öppna armar. När dom till sist agerade, så var det för sent. Smittspridningen har varit skadlig för liv, hälsa, trivsel, sjukvård, samhälle och ekonomi. Jag tror att dom olika skadliga effekterna hade varit mindre ifall Folkhälsomyndigheten hade gjort rätt från början. Allt detta har provocerat mig väldigt mycket. Är du nöjd med den förklaringen till varför jag har hängt upp mig på Corona-epidemin.
Jag kan omöjligt veta om du är ärlig och att ingen annan personlig agenda ligger bakom, men ok. Du har all rätt att vara besviken över hur regeringen hanterat pandemin. Jag fattar att det råder delade meningar om just den biten. Men jag vet inte om den diskussionen är särskilt givande att ha idag. Det lär nog dröja många år innan detta kan utvärderas och slutsatser kan dras. Jag tycker personligen Sveriges hantering har varit ganska bra. Det tär väldigt mycket på den mentala folkhälsan med hårda restriktioner också, och det är inte svårt att föreställa sig att ekonomin tagit än ännu hårdare smäll i många länder som haft en hårdare policy. Jag har en hel del vänner runt om i Europa, och de mår inte så jäkla bra. Flera har till och med begärt intyg hos läkare för att slippa bära mask utomhus t ex då de mått så dåligt att de velat ta livet av sig av detta. De har haft det skitjobbigt med alla restriktioner, hårda tongångar och tvångsmetoder. Det är inget att avundas. Sverige är ett paradis i jämförelse.
Men jag kan i alla fall säga så här - det hade varit rimligare med restriktioner och covidpass i början av pandemin (fram till 2021 i alla fall) än det är i dagsläget. Det är DET som stör mig, att Omicron uppenbarligen är en så mild variant men att man ändå står fast vid så allvarliga intrång i våra liv. Dessa verktyg är inget vi ska utnyttja hur som helst. Vi är fria människor som lever i en demokrati, inte Kina. Covidpass, restriktioner och utnyttjande av pandemilagar ska vara ABSOLUT sista utväg. Det måste finnas rimliga skäl.
Citat:
Jag är inte rädd för viruset. Jag har tagit 3 doser vaccin, och jag ser det som osannolikt att viruset skulle utlösa allvarlig sjukdom hos mig. En lindrig virus-infektion kan jag leva med.
Jag är ovaccinerad (tillsammans med resten av familjen) och är inte heller rädd. Jag hoppas min rätt som ovaccinerad att inte vara rädd respekteras lika mycket som ditt rätt att inte vara rädd som vaccinerad. Jag tror väldigt få människor var rädda för influensan och jag kan helt enkelt inte finna en anledning till varför de skulle vara det nu. Jag tycker det ser ut som att influensasäsongen 2016/17 var bra mycket värre än nuvvarande situation. Personligen anser jag att det råder masshysteri och att bara ordet covid utlöser akut hypokondri.
Citat:
Nu försökte du tillskriva mig åsikten att jag tycker att vaccin är viktigare än förbättrad hälsa.
Ok, kanske dumt av mig. Men jag hör väldigt lite argument om att förbättra sjukvården eller folkhälsan, men väldigt mycket om att marknadsföra vaccinet. Det är ju trots allt lite som att försöka bota symtomen, men inte sjukdomen. Sjukvården är som bekant väldigt bra på det. De älskar att pusha piller istället för att gå till botten med problemen. Varför tillåts ens rökning? Det är långt värre än covid eller influensa någonsin varit eller kommer att bli.
Citat:
Jag tycker att din utgångspunkt är mycket märklig. Varför skulle man behöva välja mellan vaccin, och andra insatser för hälsan?
Det måste man inte? Jag har aldrig försökt stoppa någon från att vaccinera sig. Mina föräldrar är vaccinerade. Jag tycker det är fullt rimligt att vaccinera
riskgrupper. Har hela tiden varit tydlig med det. Jag är inte vaccinpolisen. Varför ska jag bry mig om du vaccinerar dig eller inte? Din kropp, ditt beslut. Det får mig dock att minnas hur barnens skola alltid försökte lära ut mantrat "stopp, min kropp", men nu plötsligt låter det annorlunda. Nu är man i en situation där barn och unga utsätts för social press och mobbning om de inte gör som resten av flocken. Det rimmar illa med det mantrat. Tur dock att vi lever i Sverige och inte Österrike. Här har man fortfarande rätt att bestämma över sin kropp.