2022-01-23, 21:53
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Ja, jag anser att ALLA problem med hjärtat är allvarliga då det är ett livsnödvändigt organ. Kan du garantera att dessa problem på hjärtat inte ger långsiktiga problem? Hur?

De huvudsymtom som rabblas upp vid "långtidscovid", som utmattning och håravfall är ju för guds skull typiska symtom vid stress och depression. Vad fan är det här haha. Låter som ett desperat försök att tillskriva covid mer symtom än vad som egentligen existerar. Utmattning, finns det något mer diffust än det.
Jag repeterar, myokardit hade inte ett enda dödsfall under 29 års ålder och knappt ett enda dödsfall hela vägen upp till 49 (FYRTIONIO) år i Sverige under hela 2020, och 1177 beskriver själva att det nästan alltid går över av sig själv. Punkt för min ståndpunkt om myokardit, men du kan fortsätta domedagspredika om ett sjukdomstillstånd som orsakar färre dödsfall än getingstick, go ahead!
Citera
2022-01-23, 21:57
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det är ju intressant att följa detta och hur situationen kan påverkas om pandemin går över i Europa innan sommaren. Ska de ändå tvångsvaccinera folk? Riktigt obehagligt tonläge i så fall.

Jag håller med om att det är obehagligt. Men tonläget blir inte bättre av att vaccinmotståndarna angriper vanliga medborgare som har gjort valet att skydda sig med vaccin. Det är en bättre taktik att kritisera makthavarna som driver igenom vaccinationskraven.

Vaccinmotståndarna älskar att beteckna ovaccinerade medborgare som en fårflock. För att använda sig av den liknelsen, så kan vaccinmotståndarna fundera på: Åt vilket håll rör sig fårflocken när vallhunden skäller?
Citera
2022-01-23, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Jag repeterar, myokardit hade inte ett enda dödsfall under 29 års ålder och knappt ett enda dödsfall hela vägen upp till 49 (FYRTIONIO) år i Sverige under hela 2020, och 1177 beskriver själva att det nästan alltid går över av sig själv. Punkt för min ståndpunkt om myokardit, men du kan fortsätta domedagspredika om ett sjukdomstillstånd som orsakar färre dödsfall än getingstick, go ahead!

"Nästan"? Utmattningssyndrom och håravfall är inte heller tillstånd som leder till död. Min vän drabbades två gånger av myokardit och en kollega avled i det i mycket ung ålder, så jag vet mycket väl vad det är. Och när man läser om det på Wikipedia är det ingen trevlig läsning. Men du väljer att rycka på axlarna åt det samtidigt som du ger dig fan på att göra en grej av "långtidscovid". Jag tycker det är pinsamt.

Citat:
Myocarditis is the third most common cause of death among young adults.

https://en.wikipedia.org/wiki/Myocarditis#Physical_injuries
Citera
2022-01-23, 21:59
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil2021
Talar WHO sanningen nu? Är omikron det sista vi ser av Covid?

Kan allting öppnas upp igen inom en månad?
Jag är inte helt säker på det men visst vore det bra om det är sant. Jag tror dock att WHO försöker lugna folk med tanke på alla demonstrationer som har varit och att folk är trötta på pandemin. Skulle inte bli förvånad om en ny variant dyker upp i slutet av februari och så fortsätter det ett tag till.
Citera
2022-01-23, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Jag är inte helt säker på det men visst vore det bra om det är sant. Jag tror dock att WHO försöker lugna folk med tanke på alla demonstrationer som har varit och att folk är trötta på pandemin. Skulle inte bli förvånad om en ny variant dyker upp i slutet av februari och så fortsätter det ett tag till.

Det skulle vara mycket otroligt med tanke på hur virus muterar och hur immunitet fungerar. Men visst, om nån kines i Whuan väljer att leka gud igen.
Citera
2022-01-23, 22:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Menar du att du inte känner i första, eller andra hand, folk som än idag har problem med lukt och smak? Det kanske är lokalt förknippat, men här på västkusten känner jag 4 i första hand, men garanterat över 10st om man räknar in andra hand som fortfarande har dessa problem.

Inte en enda, nej. Kanske rena tillfälligheter. Man på riktigt så känner jag åtminstone 50 pers som haft skiten utan att ha tappat lukt/smak.
Rickard Juhlin är ju en som råkade ut för det, men genom god kunskap om just lukt/smak, så ”botade ” han ju sig själv. Nu känner jag inte honom personligen, utan har bara fått berättelsen genom gemensamma vänner.
Förnekar dock inte att det finns en sådan risk, och kanske det jag själv är mest rädd för att råka ut för.
Gillar man god mat och vin skulle det ta bort mycket av meningen med livet enligt mig.
Man hör och läser ju om det ofta.. Måste var förjävligt för dom stackarna.
Citera
2022-01-23, 22:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det låter så fantastiskt osannolikt att jag häpnar över din historia.

Och? Jag frågade inte dig, diskussionen var inte mellan dig och mig. Jag skiter fullständigt i dina åsikter.

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Så det finns egentligen bara tre rimliga förklaringar till ditt påstående.

1. Du tillhör en skara människor och umgås bara med andra med specifika problem med generna som gör er extra utsatta för att utveckla long-covid.

2. Du snackar skit för att skrämma upp folk.

3. Du vill ha uppmärksamhet, och hittar därför på denna fantastiska historia..

Läs vad vetenskapen har kommit fram till istället för att skitposta och sluta svara på mina inlägg. Jag bryr mig inte om vad du tycker.
Citera
2022-01-23, 22:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Ja du har rätt i att det inte härjade nåt virus 2019 jag menade nog 2020-2021 tänkte nog på de två pandemiåren.

Kan det bero på att det var få dödsfall 2019 som det blev högre 2020?

Ja. Det är mycket rimligt att anta att det ovanligt låga antalet dödsfall år 2019 var en bidragande orsak det överdödligheten år 2020. Det fanns helt enkelt ovanligt många gamla och sköra svenskar som levde på övertid när år 2020 inleddes. För att få en uppfattning om dödsfallen under Corona-epidemin, så kan man subtrahera underdödligheten år 2019 från överdödligheten år 2020. Man räknar helt enkelt bort dom svenskar som levde på övertid på grund av den lindriga influensasäsongen året innan. Jag har gjort den uträkningen någonstans, och kan leta upp den ifall du önskar.

Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Jag minns inte vad överdödligheten var 2020, men har för mig att det året låg på 11e plats i ordningen sedan 2000 om man räknar från då. Men kan ha fel där orkar inte kolla nu.

Börja inte jämföra 2020 med årtal längre tillbaka än 5 år. Då hamnar du vilse. Ifall du jämför med årtal längre tillbaka, så kommer du att se resultatet av demografiska förändringar, inte resultatet av Corona-epidemin. Saken är den att Sverige just nu har väldigt få dödsfall i förhållande till befolkningsmängd. Det gäller även år 2020. Men det motsäger inte att Kina-viruset har gett en markant ökning av mängden dödsfall. Man bör helt enkelt jämföra med den demografi som råder, och inte den demografi som rådde för 10 - 20 år sedan.
Citera
2022-01-23, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong

Jag tror att de (makthavarna) kanske måste leda pandemin vidare ut till ett nytt stadium. Ekonomin blöder för mycket. Det kostar för mycket pengar att hålla alla restriktioner vid liv.

Till hösten, det varnar ju olika experter för, kommer en ny vända och då beror det på läget om läkemedelsbolagen och Ursula lyckas kränga på oss vaccin till alla, eller om det är äldre samt riskgrupper som i första hand ska vaccineras.

Om Sverige har slängt ut 22 miljarder på PCR-test med tio miljoner invånare, så kan man ju fundera en vända på hur mycket testen har kostat i t ex Tyskland som har 82 miljoner invånare.
Citera
2022-01-23, 22:21
Medlem
Äntligen, Pandemin går mot sitt slut. Redan i mars kan vi leva som normalt! Skål
Citera
2022-01-23, 22:24
Medlem
Futuretraders avatar
Kommer pandemin att ta slut nu om 3 veckor ?

Hur sannolikt är det. Jag hörde det på nyheterna.
Citera
2022-01-23, 22:34
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och? Jag frågade inte dig, diskussionen var inte mellan dig och mig. Jag skiter fullständigt i dina åsikter.

Läs vad vetenskapen har kommit fram till istället för att skitposta och sluta svara på mina inlägg. Jag bryr mig inte om vad du tycker.

Förlååååt.

Jag förstår att du bara vill ha svar från likasinnade genskadade. Tyvärr så fungerar det så här på forumet att man har rätt att ifrågasätta rena fantasier. Man kan inte välja vilka man vill ha ryggdunkar av.

Förstår heller inte varför du plötsligt vill att jag skall läsa vetenskapliga artiklar i ämnet, när ditt bevis var att hela din bekantskapskrets tappat smak och lukt…

Pajas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in