2022-01-23, 21:33
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jag har läst, det hänvisar överhuvudtaget inte till studier som fastställt detta utom allt rimligt tvivel. De öppna ju till och med om att det inte finns konsensus ens. Utmattningssyndrom haha, herregud. Förstår du hur vanligt det är? Vilket skämt. Det är så mycket mer troligt att det beror på lockdowns och restriktioner än viruset.
Jaja, fortsätt din faktaförnekelse. Antivaxxer trademark. Move along.
Citera
2022-01-23, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Jaja, fortsätt din faktaförnekelse. Antivaxxer trademark. Move along.

Det ska komma från vaxxinfundamentalisten som desperat biter sig fast vid sina pandemidrömmar och är beredd att gå under med skeppet. Men jag antar att principer är principer. Förstår att det känns pinsamt nu när pandemin går mot sitt slut. Men jobba på du. Om du gräver lite mer kanske du hittar fler hemska symtom. Nageltrång? Men gräv inte i vaccinet och hjärtmuskelproblemen för guds skull. Det har du ju inget intresse av gissar jag. Hycklare.
Citera
2022-01-23, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nu bluffar du. Det var förvisso ovanligt få dödsfall år 2019, men år 2020 var dödsfallen desto fler.

Hur kommer det sig att du vill mäta överdödligheten i virusets spår, genom att slå ihop 2019 och 2020? Det förefaller vara ett märkligt sätt att räkna. År 2019 härjade inget virus.

Eller syftar du på virussäsongen under vintern 2019 - 2020? Det skulle kunna förklara varför du anger båda åren.

Ja du har rätt i att det inte härjade nåt virus 2019 jag menade nog 2020-2021 tänkte nog på de två pandemiåren.

Kan det bero på att det var få dödsfall 2019 som det blev högre 2020? Jag minns inte vad överdödligheten var 2020, men har för mig att det året låg på 11e plats i ordningen sedan 2000 om man räknar från då. Men kan ha fel där orkar inte kolla nu.
Citera
2022-01-23, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Ja du har rätt i att det inte härjade nåt virus 2019 jag menade nog 2020-2021 tänkte nog på de två pandemiåren.

Kan det bero på att det var få dödsfall 2019 som det blev högre 2020? Jag minns inte vad överdödligheten var 2020, men har för mig att det året låg på 11e plats i ordningen sedan 2000 om man räknar från då. Men kan ha fel där orkar inte kolla nu.

Överdödlighet Europa

2016-02: liten eller ingen överdödlighet.
2017-02: Mycket stor överdödlighet i sydeuropa pga influensa. Även centraleuropa.
2018-02: Mycket stor överdödlighet i Spanien, UK och delar av sydeuropa.
2019-02: Något hög överdödlighet i sydeuropa.
2020-02: Relativt låg överdödlighet. Lätt överdödlighet i Spanien och Portugal.
2021-02: Mycket hög överdödlighet Portugal och England. Relativt hög överdödlighet syd/centraleuropa.
2022-02: Ingen eller väldigt liten överdödlighet i hela Europa.

Euromomo.
Citera
2022-01-23, 21:37
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Det ska komma från vaxxinfundamentalisten som desperat biter sig fast vid sina pandemidrömmar och är beredd att gå under med skeppet. Men jag antar att principer är principer. Förstår att det känns pinsamt nu när pandemin går mot sitt slut. Men jobba på du. Om du gräver lite mer kanske du hittar fler hemska symtom. Nageltrång? Men gräv inte i vaccinet och hjärtmuskelproblemen för guds skull. Det har du ju inget intresse av gissar jag. Hycklare.
"Vaccinet och hjärtmuskelproblemen"? Du menar myokardit, som orsakas minst lika frekvent av covid som påstås av vaccinet (som DEFINITIVT inte är bevisat "utom allt rimligt tvivel" för att använda en term du gillar)...
Du menar denna oerhört allvarliga sjukdom som inte har ett enda dödsfall i Sverige under 30års ålder under hela 2020 och som i princip alltid "går över av sig själv"?
Citera
2022-01-23, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Ganska gulligt att folk tror pandemin snart är över. Chefen för WHO, Theodoros sa för en vecka sen att pandemin inte är över och att läget är allvarligt - nu går Hans Kluge ut och säger det motsatta.

Omikron-vaccin är på gång till mars och valtider i USA, det kommer garanterat en variant till och en till och en till...

Ja eftersom omikron är tillverkat i ett labb av wuhanvirus och labbmöss. Finns ingenting som hejdar viruset att förändra sig i all evighet.
Citera
2022-01-23, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Data säger något annat än vad du säger.

2020 ganska hög överdödlighet.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..2021-01-03&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric=new_cas es_smoothed_per_million&Metric=Excess+mortality+%2 8%25%29&Interval=Weekly&Relative+to+Population=tru e&Color+by+test+positivity=false&country=SWE~Europ eanUnion

2021 ingen överdödlighet att tala om.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-12-27..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =new_cases_smoothed_per_million&Metric=Excess+mort ality+%28%25%29&Interval=Weekly&Relative+to+Popula tion=true&Color+by+test+positivity=false&country=S WE~EuropeanUnion

Menar du att vi skulle haft en överdödlighet på över 30% 2020? Nej det där stämmer inte. Jag har sett helt andra siffror från svenska myndigheter. Vet du hur mycket 30% är, det ligger på runt 1 % kanske lite över?

Var det nån engelsk sida det där? Helt missvisande
Citera
2022-01-23, 21:40
Medlem
Citat:
Bara att du skriver den där meningen är ju hysteriskt rolig.
Fakta är inte ett ord som har subjektiva tolkningar
Fakta är ingalunda ett entydigt, kristallklart begrepp. Bevisbara fakta är en annan sak. Men även sådana är endast sanna tills någon motbevisat dem.

synonymer.se ger följande förslag på synonymer till substantivet fakta:
data, info, information, kunskapsstoff, realia, sakinnehåll, sakuppgift, stoff

Obevisade fakta är bara påståenden eller i bästa fall välgrundade teorier.
Citera
2022-01-23, 21:41
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Menar du att vi skulle haft en överdödlighet på över 30% 2020? Nej det där stämmer inte. Jag har sett helt andra siffror från svenska myndigheter. Vet du hur mycket 30% är, det ligger på runt 1 % kanske lite över?

Var det nån engelsk sida det där? Helt missvisande
Här är iaf dödsfall samt befolkningsökning relaterat:
https://pasteboard.co/lp3CKmEJwlfC.png
Citera
2022-01-23, 21:42
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Permanenta är väl ett starkt ord när det bara gått ett och ett halvt år men jag känner flera som har kroniska effekter efter mer än 18 månader och totalt mer än 10 stycken som har kroniska effekter efter mer än 2 månader. Totalt är det väl 5 stycken som har postcovid som haft det mer än 6 månader. Börjar bli så många nu att jag har svårt att komma ihåg när de blev sjuka och jag är inte helt uppdaterad på hur de mår i dagsläget.

Det låter så fantastiskt osannolikt att jag häpnar över din historia.

Jag känner så in i helvete många som haft covid (pre-omikron). Inte en enda av de jag känner har några problem efter 6 månader. Någon upplevde trötthet några månader faktiskt, och jag har hört att en av mina bekantas bekantas arbetskamrater har bekräftad long-covid. Mer än så är det inte.

Man kan säkert köra en kukmätartävling avseende hur stort socialt nätverk man har, men åtminstone personligen anser jag mig ha ett extremt stort sådant. Jag skulle inte av någon kunna påstås ha ett litet kontaktnät.

Att du, som inte verkar göra annat än att läsa artiklar om covid skulle ha ett ännu större socialt nätverk än mig finns inte på kartan.

Så det finns egentligen bara tre rimliga förklaringar till ditt påstående.

1. Du tillhör en skara människor och umgås bara med andra med specifika problem med generna som gör er extra utsatta för att utveckla long-covid.

2. Du snackar skit för att skrämma upp folk.

3. Du vill ha uppmärksamhet, och hittar därför på denna fantastiska historia..
Citera
2022-01-23, 21:45
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det låter så fantastiskt osannolikt att jag häpnar över din historia.

Jag känner så in i helvete många som haft covid (pre-omikron). Inte en enda av de jag känner har några problem efter 6 månader. Någon upplevde trötthet några månader faktiskt, och jag har hört att en av mina bekantas bekantas arbetskamrater har bekräftad long-covid. Mer än så är det inte.

Man kan säkert köra en kukmätartävling avseende hur stort socialt nätverk man har, men åtminstone personligen anser jag mig ha ett extremt stort sådant. Jag skulle inte av någon kunna påstås ha ett litet kontaktnät.

Att du, som inte verkar göra annat än att läsa artiklar om covid skulle ha ett ännu större socialt nätverk än mig finns inte på kartan.

Så det finns egentligen bara tre rimliga förklaringar till ditt påstående.

1. Du tillhör en skara människor och umgås bara med andra med specifika problem med generna som gör er extra utsatta för att utveckla long-covid.

2. Du snackar skit för att skrämma upp folk.

3. Du vill ha uppmärksamhet, och hittar därför på denna fantastiska historia..
Menar du att du inte känner i första, eller andra hand, folk som än idag har problem med lukt och smak? Det kanske är lokalt förknippat, men här på västkusten känner jag 4 i första hand, men garanterat över 10st om man räknar in andra hand som fortfarande har dessa problem.
Citera
2022-01-23, 21:46
Medlem
Citat:
Har jag sagt det? Menar du att du har SÅ svåra problem med läsförståelsen? Då ska jag hjälpa dig igen:
Jag bevisade för dig att långtidscovid existerar. Jag har inte uttalat mig om hur allvarliga symptomen det ger, är. Eller hur?
Du svarade inte på frågan - anser du att myokardit är ett problem? Innan du svarar så ska du betänka på att flera källor indikerar att det är vanligare att få det av covid än vaccinen...

Ja, jag anser att ALLA problem med hjärtat är allvarliga då det är ett livsnödvändigt organ. Kan du garantera att dessa problem på hjärtat inte ger långsiktiga problem? Hur?

De huvudsymtom som rabblas upp vid "långtidscovid", som utmattning och håravfall är ju för guds skull typiska symtom vid stress och depression. Vad fan är det här haha. Låter som ett desperat försök att tillskriva covid mer symtom än vad som egentligen existerar. Utmattning, finns det något mer diffust än det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in