2022-01-23, 14:33
Medlem
Angående inställda längtävlingar i världscupen: Det blir antagligen ett ekonomiskt bakslag för de mindre namnkunniga åkarna som hela tiden är beroende av att göra hyfsade resultat för att få bonus från sponsorer, och åkare utanför landslagstrupperna som blivit lovade att få en eller ett par starter i världscupen.
Citera
2022-01-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Angående inställda längtävlingar i världscupen: Det blir antagligen ett ekonomiskt bakslag för de mindre namnkunniga åkarna som hela tiden är beroende av att göra hyfsade resultat för att få bonus från sponsorer, och åkare utanför landslagstrupperna som blivit lovade att få en eller ett par starter i världscupen.

Allt som kan döda längdskidåkningen i FIS regi är ju bara positivt, Ski classics och skidskyttet kör för fullt hela säsongen
Citera
2022-01-23, 17:35
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Nu säger jag inte att Ryssland och de nordiska länderna gjort allt rätt. Men att som de mellaneuropeiska länderna gnälla och tjata om att de måste arrangera tävlingarna (skidsporten dör tydligen om fler tävlingar arrangeras i Norden och Ryssland) och sedan inte ha någon plan för att engagera publik och nu ställa in tävlingarna imponerar inte på mig.
Citera
2022-01-23, 17:35
Medlem
”Hon skriver att alla hatar henne”.

Gör hon? Jag tycker att Maja åker skridskor på tunn is, som man säger i Jessies hemland, när hon lägger ord i Diggins mun och attackerar ett citat/andemening som MD själv kokat ihop.
Citera
2022-01-23, 18:29
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Har inte detaljstuderat världcupakalendern så noggrant förut men finns fler saker att notera. Tävlingar i december 2022 i Sverige, blir det Gällivare då?

Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Tidigare har Fåhraeus uttalat sig om att Falun skulle få arrangera tävlingar varje år så länge han "andas i den där gruppen". Vilket han förvisso inte gör längre... så det kanske kan ändras. Men annars skulle det ju inneburit Falun om de enda tävlingarna i Sverige 2022/23 blir de i period 1. Som knappast heller har någon snögaranti tidigt i december.

Verksamhetschefen på Lugnet bekräftar i detta inslag att det blir världscuptävlingar i Falun i december. Snötillverkningen är igång för detta:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/rekord-i-snoproduktion-pa-lugnet
Citera
2022-01-23, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Allt som kan döda längdskidåkningen i FIS regi är ju bara positivt, Ski classics och skidskyttet kör för fullt hela säsongen

Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Nu säger jag inte att Ryssland och de nordiska länderna gjort allt rätt. Men att som de mellaneuropeiska länderna gnälla och tjata om att de måste arrangera tävlingarna (skidsporten dör tydligen om fler tävlingar arrangeras i Norden och Ryssland) och sedan inte ha någon plan för att engagera publik och nu ställa in tävlingarna imponerar inte på mig.
Man tycker ju att det åtminstone borde diskuteras i de nordiska och ryska förbunden om FIS verkligen är rätt aktör att arrangera världscupen. Inte nog med att man redan innan fått se sig omsprungna av skidskyttet vad gäller prispengar och publikintresse utanför Norden så kan man inte ens se till att de planerade tävlingarna blir av vilket gör skillnaden smärtsamt uppenbar kring vilka som tar sitt uppdrag på störst allvar.
Citera
2022-01-23, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
”Hon skriver att alla hatar henne”.

Gör hon? Jag tycker att Maja åker skridskor på tunn is, som man säger i Jessies hemland, när hon lägger ord i Diggins mun och attackerar ett citat/andemening som MD själv kokat ihop.

Diggins säger att hon fått alla emot Frida vilket säger ganska mycket om Diggins.
Citera
2022-01-23, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
För att jag tycker oerhört mycket bättre om Maja och Jonna än Frida och Fridas uttalanden efteråt är direkt pinsamma, hoppas nån kan förklara för henne att hon faktiskt stått för vinterns fulaste körning
https://www.svt.se/sport/langdskidor/frida-karlsson-svarar-pa-diggins-kritik-stolt-over-hur-jag-agerade

OK, du vill ha åkare som går hem hos dig i laget, då blir det svårt att diskutera laguttagningen, min synpunkt är att de bästa ska åka..

Frida har en riktig vinnarskalle, hon vill mycket och ibland blir det fel.. Karlsson tog sitt ansvar efteråt, bad om ursäkt, vad mer ska hon göra? Det kan hon vara stolt över..

Det här är precis som när man orsakat en trafikolycka, skillnaden är enorm om man tar sitt ansvar efteråt, ber om ursäkt och förklarar situationen ur sin synvinkel, istället för att smita därifrån och inte ta ansvar för sin handling..
Citera
2022-01-23, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Tjata om att arrangera? Har jag missat nåt? Sen förstår jag inte varför ex Sverige inte hoppade in och sa, vi kan köra tävlingar här om dom ställs in i Frankrike/Slovenien.
Längdskidsåkning är redan en död sport överallt förutom i Norden och Ryssland. Och när var det det kördes VC i Ryssland förresten? Vi är i Schweiz, Italien och Tyskland varje år men jag kan inte minnas när man åkte i Ryssland senast.
Citera
2022-01-23, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Vet inte om det var själva poängen med förkortningen, men en och annan engelskspråkig kan nog misstolka mdfk.
Diggins kanske rentav skrek det åt Frida efter incidenten i sprinten under Tour de Ski.

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=mdfk

Citera
2022-01-23, 19:00
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Tjata om att arrangera? Har jag missat nåt? Sen förstår jag inte varför ex Sverige inte hoppade in och sa, vi kan köra tävlingar här om dom ställs in i Frankrike/Slovenien.
Längdskidsåkning är redan en död sport överallt förutom i Norden och Ryssland. Och när var det det kördes VC i Ryssland förresten? Vi är i Schweiz, Italien och Tyskland varje år men jag kan inte minnas när man åkte i Ryssland senast.

VC-avslutningen går i Ryssland i år.
Citera
2022-01-23, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Landslagen var tydligen inte så pigga på att åka till Skandinavien när man kör höghöjdsuppladdning inför OS.

Ur VG-artikeln som länkades ovan:
Citat:
Renndirektøren påpeker også at avgjørelsene tas av de nasjonale skiforbundene og de lokale arrangørene, og sier at de har undersøkt flere andre mulige arrangørsteder.

– Vi sjekket i Tyskland, Sveits og Italia, men det var ikke mulig. Vi sjekket i Skandinavia også, men tilbakemeldingen fra landslagene var at det ikke var ønskelig på grunn av OL-forberedelsene, sier Mignerey, med henvisning til at de fleste landslagene for tiden er på høydeleirer i Mellom-Europa inn mot avreise til OL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in