2022-01-23, 13:28
Medlem
Undrar vad "sysselsättning" kan innebära för en sådan här figur? Skogsarbete?
2022-01-23, 13:34
Medlem
Merwinnas avatar
Usch då. Man får hoppas att alla kvinnor känner till vem han är och känner igen honom. Och har vett att inte ens börja träffa honom, inte ge honom en chans att verka på dem med sin berömda charm. Själv ser jag inte den charmen, men det är uppenbart att den verkar på många kvinnor (kanske funkar den bara IRL, och går inte över skärmar). För då blir det farligt, om han hittar nya kvinnor som blir hans bortkollrade, lydiga redskap. Samt att det blir farligt för kvinnan själv. Tredje gången gillt, säger man ju... och så blir det ofta.
2022-01-23, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Nog läge för Cold Casegruppen av åter kolla på fallet med den döda hustrun. Det kan ju ha varit en badolycka förstås. Eller självmord genom att banka sitt huvud mot kranen.

Eller så finns det ett tredje spår.

Finns ingen anledning eller möjlighet för Cold Case-gruppen att kolla detta fallet. För antingen är det en olycka eller så är det Helge Fossmo som gjort detta - Och han har ju friats i domstol för detta. Så jag skulle väl säga att detta är att anse som "polisiärt uppklarat".
2022-01-23, 13:59
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Finns ingen anledning eller möjlighet för Cold Case-gruppen att kolla detta fallet. För antingen är det en olycka eller så är det Helge Fossmo som gjort detta - Och han har ju friats i domstol för detta. Så jag skulle väl säga att detta är att anse som "polisiärt uppklarat".

Dessutom hade det troligen inte gjort någon inverkan på hans straff, eftersom han nu avtjänat sitt livstidsstraff.
Det är vad du hoppas, ja.
Men nej, Helge har inte suttit en sekund för det mordet.
Det var polisiärt uppklarat på felaktiga grunder men nu går det att få nya erkännanden och indicier och starta en ny rättsprocess.

Det blir 10 år till i buren, eller du tror Helge kan mörda obehindrat nu för att han dömts till livstid för ett annat mord?

Förklara gärna hur denna olycka har gått till, var dörren låst, kvinnan överdoserad och med vilken kraft trillade hon med ansiktet före i kranen?
2022-01-23, 14:03
Medlem
Jaha, så det var dags nu.. Undrar om det blir tillbaka till Knutby nu och hänga med gamla bekanta...
2022-01-23, 14:19
Medlem
Citat:
Det är vad du hoppas, ja.
Men nej, Helge har inte suttit en sekund för det mordet.
Det var polisiärt uppklarat på felaktiga grunder men nu går det att få nya erkännanden och indicier och starta en ny rättsprocess.

Det blir 10 år till i buren, eller du tror Helge kan mörda obehindrat nu för att han dömts till livstid för ett annat mord?

Förklara gärna hur denna olycka har gått till, var dörren låst, kvinnan överdoserad och med vilken kraft trillade hon med ansiktet före i kranen?

Det jag menar är att Helge dömdes till livstids fängelse för Anstiftan till mord på Alexandra Fossmo och Anstiftan till försök till mord på Daniel Linde - Med andra ord hade det inte blivit någon skillnad om han dömts för mordet på Heléne Fossmo - Det hade blivit livstids fängelse oavsett, och skulle han i efterhand dömas så plussas det inte på eftersom ursprungsdomen han fick var livstids fängelse.

Det är möjligt att Helge Fossmo hade fått sitta lite längre om han hade fällts för det andra mordet också. Men faktum är att han vid ansökan om tidsbestämt straff kunnat visa att det inte finns konkret risk för återfall, att han sammantaget skött sig bra under sin anstaltsvistelse, att han deltagit i arbete och även studerat, att han ordnat ett jobb när han kommer ut, samt har en familj och socialt skyddsnät - Och detta sammantaget hade troligen räckt till att få sitt straff tidsbestämt, oavsett om han fällts för ett eller två mord.

Lugn i stormen! Jag tror absolut det är Helge Fossmo som utfört detta mordet. Det jag menar är ju att det från början har stått mellan olycka eller att det är Helge Fossmo (först trodde man olycka, sedan misstänktes/åtalades Helge Fossmo och sedan friades han, då det inte gick att utesluta att det inte varit tal om en fallolycka) - Det har ju aldrig varit tal om ett tredje alternativ/ en annan gärningsman.
Men vad tror du själv då?
2022-01-23, 14:44
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Det jag menar är att Helge dömdes till livstids fängelse för Anstiftan till mord på Alexandra Fossmo och Anstiftan till försök till mord på Daniel Linde - Med andra ord hade det inte blivit någon skillnad om han dömts för mordet på Heléne Fossmo - Det hade blivit livstids fängelse oavsett, och skulle han i efterhand dömas så plussas det inte på eftersom ursprungsdomen han fick var livstids fängelse.

Det är möjligt att Helge Fossmo hade fått sitta lite längre om han hade fällts för det andra mordet också. Men faktum är att han vid ansökan om tidsbestämt straff kunnat visa att det inte finns konkret risk för återfall, att han sammantaget skött sig bra under sin anstaltsvistelse, att han deltagit i arbete och även studerat, att han ordnat ett jobb när han kommer ut, samt har en familj och socialt skyddsnät - Och detta sammantaget hade troligen räckt till att få sitt straff tidsbestämt, oavsett om han fällts för ett eller två mord.

Lugn i stormen! Jag tror absolut det är Helge Fossmo som utfört detta mordet. Det jag menar är ju att det från början har stått mellan olycka eller att det är Helge Fossmo (först trodde man olycka, sedan misstänktes/åtalades Helge Fossmo och sedan friades han, då det inte gick att utesluta att det inte varit tal om en fallolycka) - Det har ju aldrig varit tal om ett tredje alternativ/ en annan gärningsman.
Men vad tror du själv då?
Tror du kan ha rätt.
Men det är märkligt då morden skedde med tid emellan med denna enorma straffrabatt. Jämför USA. Någonstans däremellan kunde vara rimligt.
2022-01-23, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av botteupp
Stämmer nog att han tydligen bor i Bankeryd. Kanske lite olämpligt att bo bara 5 mil från Sara som flyttat tillbaka till födelseorten Vaggeryd?

Hans äldre syster bor där, hon är den som tog hand om hans barn, som nu är vuxna. Min gissning är att han vill bo nära dem, om de nu bor kvar där och vill ha nån kontakt med honom. I de trakterna kring Jönköping, i Sveriges bibelbälte, kan han ju dessutom finna många religiösa likasinnade att manipulera.

Hans föräldrar är från Norge ursprungligen, så det skulle ju kunna vara möjligt att han kanske flyttar dit så småningom, om han blir för igenkänd i Sverige. Kanske har han släkt där? Iversen är ju ett vanligt norskt namn, så han kan nog smälta in där och arbeta inom nån församling.
2022-01-23, 14:50
Medlem
Citat:
Tror du kan ha rätt.
Men det är märkligt då morden skedde med tid emellan med denna enorma straffrabatt. Jämför USA. Någonstans däremellan kunde vara rimligt.

Haha vad hände nu? Från Helge Fossmo - till USA och straffrabatter??? Jag hänger gärna kvar i det ämnet vi samtalar...

Det finns ju ingenting som heter straffrabatt när någon dömts till livstids fängelse. Allt handlar ju om livstidsstraffet är det högsta straffet som kan utdömas - Man kan således inte få "dubbla livstidsstraff" eller liknande. Det säger ju sig självt :-)
2022-01-23, 14:51
Medlem
Citat:

Polisiärt uppklarat betyder alltså att det kan vara en olycka elller ett mord? Det var inte så mycket värt.
2022-01-23, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SummoningSalt
Polisiärt uppklarat betyder alltså att det kan vara en olycka elller ett mord? Det var inte så mycket värt.

Jag tror att man anser det som "polisärt uppklarat" då man tror att det var Helge Fossmo. Men att man tyvärr inte lyckades få honom fälld i domstol.

Det är ju dessutom så att man inte bara kan utreda detta igen och köra en ny vända i domstolen, eftersom Helge Fossmo redan åtalats och friats för detta. Utan isåfall måste man begära resning i Högsta Domstolen - och det finns INGENTING som talar för att resning skulle beviljas i detta fallet.
2022-01-23, 14:56
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Haha vad hände nu? Från Helge Fossmo - till USA och straffrabatter??? Jag hänger gärna kvar i det ämnet vi samtalar...

Det finns ju ingenting som heter straffrabatt när någon dömts till livstids fängelse. Allt handlar ju om livstidsstraffet är det högsta straffet som kan utdömas - Man kan således inte få "dubbla livstidsstraff" eller liknande. Det säger ju sig självt :-)
Helt fel, i usa kan du i många delstater få obegränsat antal straff, du skulle kunna få hundratals år i fängelse då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in