Citat:
Ursprungligen postat av
Revej
Det är vad du hoppas, ja.
Men nej, Helge har inte suttit en sekund för det mordet.
Det var polisiärt uppklarat på felaktiga grunder men nu går det att få nya erkännanden och indicier och starta en ny rättsprocess.
Det blir 10 år till i buren, eller du tror Helge kan mörda obehindrat nu för att han dömts till livstid för ett annat mord?
Förklara gärna hur denna olycka har gått till, var dörren låst, kvinnan överdoserad och med vilken kraft trillade hon med ansiktet före i kranen?
Det jag menar är att Helge dömdes till livstids fängelse för Anstiftan till mord på Alexandra Fossmo och Anstiftan till försök till mord på Daniel Linde - Med andra ord hade det inte blivit någon skillnad om han dömts för mordet på Heléne Fossmo - Det hade blivit livstids fängelse oavsett, och skulle han i efterhand dömas så plussas det inte på eftersom ursprungsdomen han fick var livstids fängelse.
Det är möjligt att Helge Fossmo hade fått sitta lite längre om han hade fällts för det andra mordet också. Men faktum är att han vid ansökan om tidsbestämt straff kunnat visa att det inte finns konkret risk för återfall, att han sammantaget skött sig bra under sin anstaltsvistelse, att han deltagit i arbete och även studerat, att han ordnat ett jobb när han kommer ut, samt har en familj och socialt skyddsnät - Och detta sammantaget hade troligen räckt till att få sitt straff tidsbestämt, oavsett om han fällts för ett eller två mord.
Lugn i stormen! Jag tror absolut det är Helge Fossmo som utfört detta mordet. Det jag menar är ju att det från början har stått mellan olycka eller att det är Helge Fossmo (först trodde man olycka, sedan misstänktes/åtalades Helge Fossmo och sedan friades han, då det inte gick att utesluta att det inte varit tal om en fallolycka) - Det har ju aldrig varit tal om ett tredje alternativ/ en annan gärningsman.
Men vad tror du själv då?