2022-01-23, 10:50
Medlem
Slave Marks avatar
Ökar säkerhetstänket när ni öppnar en celldörr där fler en 1 fånge delar cell? Handfängslas dom innan ni går in???
Citera
2022-01-23, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Många kriminella är som bekant manipulativa och tar gärna hela armen om man ger dom fingret.
Hur vanligt är det att personal blir utnyttjade eller lurade av intagna?
Med utnyttjade menar jag inte sexuellt utan att de börjar springa ärenden och särbehandlar visa häktade personer etc.

Övertygad om att det finne ett enormt mörkertal av personer som blir manipulerade av intagna. Är ingen hemlighet att det ofta uppstår aituationer när sommarjobbarna anländer. Oftast unga personer med både begränsad arbetslivsrfarenhet och livserfarenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Blabil27
Vilken intressant tråd, tack för att du svarar.

Trivs du med ditt jobb?

Kräver det polisutbildning eller finns det andra sätt om man vill jobba på häktet?

Jag trivs för det allra mesta. Väldigt bra kollegor.

För att bli tillsvidare anställd blir man utbildad internt via myndigheten. För att jobba på timmar eller vikariat att man fullgjort gymnasiet.

Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Kul tråd!

Vilken utbildning krävs för att få jobba på häktet?

Se ovan
Citera
2022-01-23, 10:51
Medlem
Malacodas avatar
Gick en kurs med två plitar från Tidaholms anstalten för många herrans år. Dom berättade att dom ofta fick höra hot typ "när jag kommer ut ska jag våldta din fru".
Är det din erfarenhet också?
Citera
2022-01-23, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
Gick en kurs med två plitar från Tidaholms anstalten för många herrans år. Dom berättade att dom ofta fick höra hot typ "när jag kommer ut ska jag våldta din fru".
Är det din erfarenhet också?

Jag har aldrig varit med om att någon hotat anhöriga till mig. Dock har jag fått höra många gånger att jag ska se upp när personen kommer ut.
Citera
2022-01-23, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slave Mark
Ökar säkerhetstänket när ni öppnar en celldörr där fler en 1 fånge delar cell? Handfängslas dom innan ni går in???

Självklart ökar risken om det är fler intagna i samma cell, likaså säkerhetstänket. Handfängsla personer i cell förekommer men det är om personen anses utgöra ett hot utöver det normala.
Citera
2022-01-23, 11:09
Medlem
Kan du radda upp maten, vad får man till frukost, lunch och kvällsmat? Får man allt serverat eller måste man servera sig själv och andra?
Citera
2022-01-23, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Kan du radda upp maten, vad får man till frukost, lunch och kvällsmat? Får man allt serverat eller måste man servera sig själv och andra?

Maten kommer upp på matvagnar tre gånger om dagen. Frukost, lunch och middag. Maten serveras av antingen kökspersonal eller plitar. Vad för mat är beroende på vad som serveras för dagen. Men det är bra mat. Riktigt bra mat. Kan inte jämföras med skolmat tex.
Citera
2022-01-23, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovie137
Maten kommer upp på matvagnar tre gånger om dagen. Frukost, lunch och middag. Maten serveras av antingen kökspersonal eller plitar. Vad för mat är beroende på vad som serveras för dagen. Men det är bra mat. Riktigt bra mat. Kan inte jämföras med skolmat tex.

Är det någon speciell anledning till att det är ”bra mat” ? Är den gratis eller får man en räkning som på sjukhus?
Citera
2022-01-23, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Är det någon speciell anledning till att det är ”bra mat” ? Är den gratis eller får man en räkning som på sjukhus?

Den är helt gratis för intagna. Det är vi skattebetalare som bjuder på den maten. Anledningen till att den är bättre är för att de får mer pengar till varje intagen än landsting och kommuner. Du får ta siffrorna med en nypa salt men tror att den skollunch kostar cirka 30:- per elev. Inom Kriminalvården så är den uppe och snuddar på 50:-. Ta dock exakta siffrorna med en nypa salt.
Citera
2022-01-23, 11:59
Medlem
Citat:
Den är helt gratis för intagna. Det är vi skattebetalare som bjuder på den maten. Anledningen till att den är bättre är för att de får mer pengar till varje intagen än landsting och kommuner. Du får ta siffrorna med en nypa salt men tror att den skollunch kostar cirka 30:- per elev. Inom Kriminalvården så är den uppe och snuddar på 50:-. Ta dock exakta siffrorna med en nypa salt.

Skriv gärna upp en meny för en vecka här
Citera
2022-01-23, 12:05
Medlem
Man läser ju ibland som kritik att i svenska och nordiska fängelser är det som att bo på hotell? Känner du att det finns nån sanning i det? Daltas det med intagna, borde det vara mer bröd och vatten? Eller får de det straff de förtjänar och en ok rehabilitering?

Och flashbackfrågan. Händer det ibland eller är det vanligt att kvinnliga plitar ligger med manliga interner, och det motsatta manliga plitar med kvinnliga interner?
Citera
2022-01-23, 12:08
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:

Får ni anställda också mat under ett arbetspass eller är det matlåda som gäller?

Hur mycket nattjobb och OB blir det? Hur ser arbetsscheman ut ungefär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in