2022-01-23, 00:50
Är det liknande för plitar som för lärare, att de intagna likt elever har stor makt? Dvs lätt hamna i underläge pga anmälan övervåld, rasism från de intagna? Eller känner ni att ni har kontrollen och behöver inte tassa i ullstrumpor? T ex direkt sätta in en kravallstyrka likt brittiska fängelser o ta ner en intagen som löper amok?
Citera
2022-01-23, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Är det liknande för plitar som för lärare, att de intagna likt elever har stor makt? Dvs lätt hamna i underläge pga anmälan övervåld, rasism från de intagna? Eller känner ni att ni har kontrollen och behöver inte tassa i ullstrumpor? T ex direkt sätta in en kravallstyrka likt brittiska fängelser o ta ner en intagen som löper amok?

I dåligt sammansatta personalgrupper ser jag det absolut som en konsekvens. Men utifrån min arbetsplats så är det otänkbart att intagna skulle ha sådan makt. Märker vi att någon har sådana tendenser så gör vi klart reglerna med en gång.

Så svaret på din fråga är att vi inte är rädda för att ta en konflikt. Dock väljer vi om det är värt att ta konflikten.

Avseende kravsllstyrka så finns den möjligheten om situationen skulle kräva detta.
Citera
2022-01-23, 00:57
Medlem
Tack för att du vill dela med dig, intressant!

1. Har du hamnat i lägen där det verkar som att du blir illa sedd på grund av ditt yrke?

2. Kan inte detaljer men vet att Sverige har lagar kring häktning som anses inhumana och/eller rättsosäkra i andra länder. Tror det rör sig t.ex. om hur långt tid en person får sitta häktad. Har du någon personlig åsikt om det här? Något annat intressant att berätta eller kommentera om detta?

3. Har du mycket kontakt med försvarsadvokater? Händer det att du upplever dem som oseriösa och "för nära" sina klienter? Hur märks det i så fall? Är det i så fall vanligt eller verkar de flesta försvarsadvokater professionella och seriösa?

4. Har du mycket kontakt med anhöriga som besökare? Brukar det fungera problemfritt i så fall?

5. Försöker du behandlar de häktade som oskyldiga? De är väl per definition endast misstänkta om de sitter hos dig?

6. Händer det att du känner dig otrygg på jobbet och i så fall i vilka situationer?

7. Händer det att du känner dig otrygg utanför jobbet på grund av ditt yrke? I vilka sammanhang i så fall?

8. Har ni bra sammanhållning mellan kollegor? Har ni bra chefer?

9. Vad har du för lön?

10. Har du någon allmän kommentar om gisslandramat med kebabpizzorna?
Citera
2022-01-23, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovie137

Ja.

Ok, trodde inte man hade såna längre på häkten. Hur ofta på ett ungefär används de?
Citera
2022-01-23, 01:09
Hur vanligt är det att samme intagne får besök av flera olika kvinnor/tjejer och blir det i så fall påsättningar ?
Citera
2022-01-23, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldworldorder
Tack för att du vill dela med dig, intressant!

1. Har du hamnat i lägen där det verkar som att du blir illa sedd på grund av ditt yrke?

2. Kan inte detaljer men vet att Sverige har lagar kring häktning som anses inhumana och/eller rättsosäkra i andra länder. Tror det rör sig t.ex. om hur långt tid en person får sitta häktad. Har du någon personlig åsikt om det här? Något annat intressant att berätta eller kommentera om detta?

3. Har du mycket kontakt med försvarsadvokater? Händer det att du upplever dem som oseriösa och "för nära" sina klienter? Hur märks det i så fall? Är det i så fall vanligt eller verkar de flesta försvarsadvokater professionella och seriösa?

4. Har du mycket kontakt med anhöriga som besökare? Brukar det fungera problemfritt i så fall?

5. Försöker du behandlar de häktade som oskyldiga? De är väl per definition endast misstänkta om de sitter hos dig?

6. Händer det att du känner dig otrygg på jobbet och i så fall i vilka situationer?

7. Händer det att du känner dig otrygg utanför jobbet på grund av ditt yrke? I vilka sammanhang i så fall?

8. Har ni bra sammanhållning mellan kollegor? Har ni bra chefer?

9. Vad har du för lön?

10. Har du någon allmän kommentar om gisslandramat med kebabpizzorna?

1.
Privat 99% positivt och personer vill veta mer om yrket och höra historier.

På jobbet blir man automatiskt illa sedd av många intagna och får ofta höra att man är en misslyckad polis. (Som dock stämmer i många fall &#128514

2. Den kritiken jag hört Sverige fått kritik för är de långa häktestiderna. Kan till viss del hålla med. Men det är en lång kedja som påverkar häktestiden. Långa handläggningstider hos NFC, polis som har dåligt med utredningsresurser osv samt platsbrist på anstalter som gör att dömda personer kan bli kvar länge på häkten.

3. Tycker de flesta är väldigt seriösa. Har aldrig kommit på någon advokat göra något som går emot reglementet. De sköter sig bra, åtminstone på min arbetsplats. Sen kan jag reagera på när advokater bryr sig så mycket om sina klienter att de ringer och försöket påverka häkteslagen för att ge deras klienter fördelar som inte finns. Då kan jag reagera på att de är lite för nära sina klienter. Men det är ytterst ovanligt.

4. Oftast sker kontakten i samband med besök. Brukar i 99% av fallen inte vara några problem. En och annat klagomål ifall de måste genomgå visitation eller dyl innan besöket.

5. Man försöker, men det är svårt. I synnerhet mediala fall där det kommer ut mycket läckor i dagstidningar m.m.

6.Otrygg nej. Obekväm ja. Är inte så jättekul att brottas med någon som bajsat ner sig och kletat ner rummet med avföring.

7. Ibland får man hot atten intagen ska göra det ena och det andra. Så om personen blivit frisläppt kollar man in sin omgivning lite extra. Men oftast är det inte mig som person de är förbannade på utan myndigheten och uniformen.

8.Kollegorna är oftast fantastiska. Cheferna har utvecklingspotential.

9. 27.300+OB

10. Bra att polisen tog över situationen.
Citera
2022-01-23, 01:55
Medlem
Citat:
1.
...

Tack för alla intressanta svar! Roligt att läsa.

Häktningstiderna känns skakiga. Oavsett orsaker. Om t.ex. någon oskyldig får sitta länge kan det kompenseras ekonomiskt, men pengar har i grunden mindre värde än förlorad tid. Inte bra.

Du borde ha högre lön. Ditt jobb är viktigt och svårt. Hoppas du får bra OB.
Citera
2022-01-23, 02:00
Medlem
GeleZachas avatar
Har hört att i fängelset ska man som fånge absolut inte vara trevlig och snacka vardagligt med personalen, för då riskerar man stryk av andra fångar. Hur är det på häktet, kan man som intagen vara trevlig och kanske låta plitarna vara med och spela kort exempelvis, eller tolereras det inte av de intagna?
Citera
2022-01-23, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Har hört att i fängelset ska man som fånge absolut inte vara trevlig och snacka vardagligt med personalen, för då riskerar man stryk av andra fångar. Hur är det på häktet, kan man som intagen vara trevlig och kanske låta plitarna vara med och spela kort exempelvis, eller tolereras det inte av de intagna?

Trevlig är de allra flesta intagna även i anstalt. Dock pratar man inte med oss plitar ensam som intagen. Det är inte populärt eller påkalla personal efter inlåsning om det inte handlar om liv och död.

På häktet är det inte likadant. Är många som vill snacka med oss plitar eftersom inga medintagna märker det. Med vissa undantag naturligtvis.
Citera
2022-01-23, 02:17
Medlem
Citat:
Vill du ha den ofiltrerade sanningen om hur det är att jobba inom Kriminalvården och i synnerhet häkte så har du din chans att ställa frågor nu. Skall försöka svara så detaljerat jag kan men kan dessvärre inte lämna ut vart jag jobbar eller information om vilka personer jag träffat i yrket.
Många kriminella är som bekant manipulativa och tar gärna hela armen om man ger dom fingret.
Hur vanligt är det att personal blir utnyttjade eller lurade av intagna?
Med utnyttjade menar jag inte sexuellt utan att de börjar springa ärenden och särbehandlar visa häktade personer etc.
Citera
2022-01-23, 02:22
Medlem
Vilken intressant tråd, tack för att du svarar.

Trivs du med ditt jobb?

Kräver det polisutbildning eller finns det andra sätt om man vill jobba på häktet?
Citera
2022-01-23, 07:06
Medlem
Kul tråd!

Vilken utbildning krävs för att få jobba på häktet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in