Citat:
Ursprungligen postat av
0ldworldorder
Tack för att du vill dela med dig, intressant!
1. Har du hamnat i lägen där det verkar som att du blir illa sedd på grund av ditt yrke?
2. Kan inte detaljer men vet att Sverige har lagar kring häktning som anses inhumana och/eller rättsosäkra i andra länder. Tror det rör sig t.ex. om hur långt tid en person får sitta häktad. Har du någon personlig åsikt om det här? Något annat intressant att berätta eller kommentera om detta?
3. Har du mycket kontakt med försvarsadvokater? Händer det att du upplever dem som oseriösa och "för nära" sina klienter? Hur märks det i så fall? Är det i så fall vanligt eller verkar de flesta försvarsadvokater professionella och seriösa?
4. Har du mycket kontakt med anhöriga som besökare? Brukar det fungera problemfritt i så fall?
5. Försöker du behandlar de häktade som oskyldiga? De är väl per definition endast misstänkta om de sitter hos dig?
6. Händer det att du känner dig otrygg på jobbet och i så fall i vilka situationer?
7. Händer det att du känner dig otrygg utanför jobbet på grund av ditt yrke? I vilka sammanhang i så fall?
8. Har ni bra sammanhållning mellan kollegor? Har ni bra chefer?
9. Vad har du för lön?
10. Har du någon allmän kommentar om gisslandramat med kebabpizzorna?
1.
Privat 99% positivt och personer vill veta mer om yrket och höra historier.
På jobbet blir man automatiskt illa sedd av många intagna och får ofta höra att man är en misslyckad polis. (Som dock stämmer i många fall 😂
2. Den kritiken jag hört Sverige fått kritik för är de långa häktestiderna. Kan till viss del hålla med. Men det är en lång kedja som påverkar häktestiden. Långa handläggningstider hos NFC, polis som har dåligt med utredningsresurser osv samt platsbrist på anstalter som gör att dömda personer kan bli kvar länge på häkten.
3. Tycker de flesta är väldigt seriösa. Har aldrig kommit på någon advokat göra något som går emot reglementet. De sköter sig bra, åtminstone på min arbetsplats. Sen kan jag reagera på när advokater bryr sig så mycket om sina klienter att de ringer och försöket påverka häkteslagen för att ge deras klienter fördelar som inte finns. Då kan jag reagera på att de är lite för nära sina klienter. Men det är ytterst ovanligt.
4. Oftast sker kontakten i samband med besök. Brukar i 99% av fallen inte vara några problem. En och annat klagomål ifall de måste genomgå visitation eller dyl innan besöket.
5. Man försöker, men det är svårt. I synnerhet mediala fall där det kommer ut mycket läckor i dagstidningar m.m.
6.Otrygg nej. Obekväm ja. Är inte så jättekul att brottas med någon som bajsat ner sig och kletat ner rummet med avföring.
7. Ibland får man hot atten intagen ska göra det ena och det andra. Så om personen blivit frisläppt kollar man in sin omgivning lite extra. Men oftast är det inte mig som person de är förbannade på utan myndigheten och uniformen.
8.Kollegorna är oftast fantastiska. Cheferna har utvecklingspotential.
9. 27.300+OB
10. Bra att polisen tog över situationen.