Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
"De flesta"? Jag tittar på Euromomo'd diagram, och ser att det finns några länder med dödlighet som ser normal ut, såsom Estland, Grekland, Danmark, Norge och Finland. (Estland, Grekland och Danmark har några små toppar som går över gränser för påtaglig överdödlighet. Jag räknar bort Israel och Cypern, eftersom dom ligger utanför Europa.) Men för Europa som helhet, så är överdödligheten tydlig.
Det är överdödlighet till och från hela tiden år efter år. 2016/17 mycket hög i Spanien, Österrike, Frankrike och Italien. Tidigt under Coronapandemin exceptionellt hög i vissa länder (inte alla) och nu tillbaka på normala nivået relativt sett. Vad är konstigt menar du med dagens läge? Majoriteten av riskgruppen är vaccinerad och nu ser dödligheten relativt normal ut. Det förefaller inte vara någon skillnad mot influensasäsonger. Det är säkerligen massor av människor i riskgrupper som inte vaccinerat sig mot influensa heller som avlidit. Sånt får man räkna med. Vi har ingen överbeläggning på IVA, så varför är det ett problem nu? Varför var inte samma IVA-beläggning för 3 år sedan ett problem då?
Citat:
Spanien, Frankrike och Portugal hade avsevärd överdödlighet vintern 2016 - 2017. Men dom pucklarna på diagrammen är mycket mindre än pucklarna under Corona-epidemin. Österrikes puckel var nästan lika stor vid årsskiftet 2016 - 2017 som Corona-puckeln i slutet av år 2021. Men Österrike är ett land som under lång tid klarade epidemin bättre än övriga Europa.
Ja? Och om du jämför med 2021-22? Det var fortfarande stor överdödlighet på många håll långt efter att massvaccinering påbörjats och trots att majoriteten var vaccinerade.
Citat:
Nej. Du skrev "covid som direkt orsak". Men utifrån video-inslaget, så borde du ha skrivit "covid som enda orsak".
Om det passar dig bättre, så kör på det.
Citat:
Usel folkhälsa är en förklaring till varför vissa länder klarar viruset bra.
God folkhälsa och bra sjukvård gör att ett lands invånare lever länge. Hög ålder är det främsta riskfaktorn vid Covid-19. Därför har viruset hittat många offer i just länder med god folkhälsa och bra sjukvård. Färre offer har krävts i länder med låg medelålder, som vanligtvis är länder med bristande sjukvård.
Det låter som en exceptionellt dålig bortförklaring, om du då inte menar att viruset är och alltid varit harmlöst för folk under 50 år? Men ja, det är det jag hela tiden sagt. Denna pandemi skiljer sig inte särskilt mycket från influensapandemier - det drabbar i huvudsak gamla och infektionskänsliga. Du kan inte bara sitta här och säga "ja, men massor av folk drabbas av nervskador och alla möjliga blir sjuka och dör". Backa upp det med aktuell data, annars betyder det absolut ingenting. Vilka data är det som säger att vanliga människor utanför riskgrupperna i så hög grad drabbas av allt detta att vi måste massvaccinera en hel befolkning?
Citat:
Ungern, Frankrike och Tyskland är länder med utbrett vaccinmotstånd. Statistiken indikerar att vissa tyskar, och ännu fler fransoser, har förmåtts ta vaccinet mot sin vilja.
I dessa länder finns förvisso fler vaccinerade än ovaccinerade invånare, men när smittspridningen har ökat, så har viruset kunna skörda många offer, trots vaccineringen. När viruset har härjat under hösten 2021, kan det tänkas vara vaccinerade eller ovaccinerade européer som har gjort resan genom Pärleporten?
Spanien har vaccinerat en mycket stor andel av sin befolkning. Under senare delen av år 2021 var överdödligheten i Spanien ganska blygsam.
Backa upp det med data och seriösa källor, annars är det bara spekulation. Men ja, inte någon gång har jag påstått att vaccinet inte gör nytta för mycket gamla och infektionskänsliga. Jag menar dock att det är ingen skillnad alls mot influensa på den punkten. Vi har inte sett masshysteri, hälsopass, restriktioner eller folk som krävt massvaccination pga influensa och därför är det inte rimligt att göra det nu heller. Men om du kan visa att Omicron utgör ett enormt hot mot folk utanför riskgrupperna så är jag beredd att lyssna.
Citat:
Ja. Det verkar som att Omikron ger mildare sjukdom än tidigare varianter.
Vår diskussion om överdödlighet gällde tiden innan Omikron gjorde sitt inträde. Förhoppningsvis kommer dödligheten att minska den närmaste framtiden. I Sverige kan minskningen dröja, eftersom den senaste vågen slog till senare i Sverige än i övriga Europa.
Det är det jag menar. Omicron är ett helt nytt virus. Det är inte relevant att diskutera och jämföra med tidigare varianter. Om Omicron visar sig vara superdödlig även för folk utanför riskgruppen går jag och vaccinerar mig, inte konstigare än så. Men jag kan inte se det. Jag har inte någon gång ansett mig i behov av att vaccinera mig mot influensa, så då måste jag så klart fråga mig varför jag måste vaccinera mig mot Omicron. Jag är verkligen inte emot vaccin, men jag väljer att göra min personliga risk/nytta-analys. Jag kan helt klart se att vaccinet gör enorm nytta, utan tvekan. Men det ser ut som detta gäller riskgrupper. Jag undviker gärna medicineringar och vacciner om jag verkligen inte är tvungen.
Om du la fram fakta som visar att det ligger massor av friska 20-40 åringar på IVA som inte betraktas som infektionskänsliga och att dödligheten bland dessa även är exceptionellt hög, dvs det sticker ut rejält från influensa (det dör även unga människor av influensa), då är jag villig att tänka om. Men jag kan inte springa och solidaritetsvaccinera mig eller för att jag ska få min frihet eller göra någon annan nöjd. Det här är mitt liv, inte ditt. Du tar det beslut du anser bäst för dig, jag tar det beslut jag anser bäst för mig. Min partner tog den första sprutan, jag hade inget emot det överhuvudtaget. Fritt val.
Citat:
Jag tror också att det börjar bli dags att släppa på försiktigheten. Men vi behöver vänta lite till, eftersom Sverige ligger i en annan fas än övriga Europa. Just nu behöver vi dämpa smittspridningen i första hand för att hålla nere på sjukfrånvaron, inte på grund av belastningen på vården.
Jag håller med. Vi behöver inte ha bråttom. Det finns all anledning att ta sig tid och utvärdera Omicron och våra restriktioner är ändå inte särskilt stränga. Jag må vara ovaccinerad och inte särskilt oroad, men jag vill hålla mig uppdaterad och veta hur det ligger till rent faktamässigt så jag kan förhålla mig till riskerna. Om läget förändras är jag beredd att anpassa mig efter det.
Citat:
Det kan vara lämpligt att bli färdig med påfyllnadsdoserna innan man släpper på restriktionerna. Sverige ligger efter övriga Europa med påfyllnadsdoserna, eftersom Folkhälsomyndigheten fördröjde godkännandet i höstas. Därför kan det vara olämpligt att släppa restriktionerna lika tidigt som övriga Europa. Vi får helt enkelt betala priset för Folkhälsomyndighetens misslyckande.
Det kan jag inte uttala mig om då jag inte haft intresse att följa vaccinationsprogrammet.