2022-01-20, 11:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nyheterna 04:00 nämner inte "den yngre förmodade mördaren". Det är dina egna ord. En man i 20-årsåldern nämns INTE.

SLUTA LJUGA
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Påstående faller på sin egen orimlighet.(Oavsett SE som GM eller vittne)

SE ska i förhöret 12:20 tala om en person i i 20-årsåldern som står mot Kulturhusets upplysta vägg.
Därefter ljuga för SvD om att han sett en flyende GM för att sedan konsekvent aldrig mer påstått sig ha sett GM. (Om man nu inte vill tolka hans uppfattning om att LJ där inne kunde vara GM även om han inte betedde sig som en)

Således står vi kvar med mediauppgiften som var allt annat än 100%-iga dagarna efter mordet.

Här körs det hårt med en andrahandskälla för att ... ja för att hitta nåt nytt att komma med, trots att det är osannolikt både med SE i rollen som vittne eller GM. Alla vill ha sin egna teori.

Att uppgifterna sedan stämmer väl överens med LJs uppgifter och även Lisbeths dito är något som trollats bort ideliga ggr.
Att ni sk. "förnekare" tror på SE:s uppgift om att han skall ha sett vittnet Lars J där inne i gränden, det förvånar mig inte alls. Ni tror väl på det mesta (allt?) som SE säger. Det som var lite svårare att förstå var alltså hur t.ex. TP verkade kunna tro på det tramset. Men som jag skrev, den troliga förklaringen här är väl att TP inte kände till de mediauppgifter som SE tydligen hade tagit del av under natten, så för TP fanns det helt enkelt ingen annan möjlig förklaring. Jag vet inte när t.ex. Extra Rapport från kl. 04:00 blev allmänt tillgänglig på nätet, men troligen var det först 2019 (dvs. efter att TP redan hade skrivit sin bok 2018) som SVT lade ut den sändningen på "Öppet arkiv"/SVTplay. Och sedan den där tidigare okända längre versionen av SvD-intervjun, där SE beskriver hur den flyende gärningsmannen rörde sig bort från mordplatsen bara några sekunder efter skotten, den fick väl Gunnar Wall tag i och lade upp på sin blogg ganska nyligen (2020 eller 2021).
Senast redigerad av Draifos 2022-01-20 kl. 11:14.
Citera
2022-01-20, 11:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att ni sk. "förnekare" tror på SE:s uppgift om att han skall ha sett vittnet Lars J där inne i gränden, det förvånar mig inte alls. Ni tror väl på det mesta (allt?) som SE säger. Det som var lite svårare att förstå var alltså hur t.ex. TP verkade kunna tro på det tramset. Men som jag skrev, den troliga förklaringen här är väl att TP inte kände till de mediauppgifter som SE tydligen hade tagit del av under natten, så för TP fanns det helt enkelt ingen annan möjlig förklaring. Jag vet inte när t.ex. Extra Rapport från kl. 04:00 blev allmänt tillgänglig på nätet, men troligen var det först 2019 (dvs. efter att TP redan hade skrivit sin bok 2018) som SVT lade ut den sändningen på "Öppet arkiv"/SVTplay. Och sedan den där tidigare okända längre versionen av SvD-intervjun, där SE beskriver hur den flyende gärningsmannen rörde sig bort från mordplatsen bara några sekunder efter skotten, den fick väl Gunnar Wall tag i och lade upp på sin blogg ganska nyligen (2020 eller 2021).

Det som borde förvåna dig är att du är ensam med att torgföra en helt avvikande och fantasifull teori baserat på nåt klipp från TV och med borttrollande av andra uppgifter.
Det är du som tramsar inte alla andra.

Tron på mediauppgifterna är starkt överdriven, men i detta fall är det extremt där du tidigare ville använda dig av en tecknad bild som bevis för teorin!

Återigen:
Citat:
Påstående faller på sin egen orimlighet.(Oavsett SE som GM eller vittne)

SE ska i förhöret 12:20 tala om en person i i 20-årsåldern som står mot Kulturhusets upplysta vägg.
Därefter ljuga för SvD om att han sett en flyende GM för att sedan konsekvent aldrig mer påstått sig ha sett GM. (Om man nu inte vill tolka hans uppfattning om att LJ där inne kunde vara GM även om han inte betedde sig som en)

Således står vi kvar med mediauppgiften som var allt annat än 100%-iga dagarna efter mordet.

Här körs det hårt med en andrahandskälla för att ... ja för att hitta nåt nytt att komma med, trots att det är osannolikt både med SE i rollen som vittne eller GM. Alla vill ha sin egna teori.

Att uppgifterna sedan stämmer väl överens med LJs uppgifter och även Lisbeths dito är något som trollats bort ideliga ggr.
Citera
2022-01-20, 12:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Vad SE kan ha fått för information från media betyder inte att det gör det sannolikt att han hittar på och kopierar media.

Faktum kvarstår att mannen SE beskriver stämmer 100% in på LJ. Det gör inte mannen som förekommer i media på morgontimmarna.

Du har inte lyckats rubba faktumet att SE:s beskrivning till 100% stämmer in på LJ.
Citera
2022-01-20, 12:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
RB tvivlar på att SE har varit i kontakt med Polisen.

Det är något i SE berättelse eller agerande som inte rimmar med att han har varit i kontakt med Polisen.

Så kan man också tolka det.

Men orden SE verkar ha sagt till RB betyder ju inte att polisen bett om tiden eller att SE kontaktat dom. Polisen vill ha tiden. Orden har en betydelse, och det är inte "polisen har bett om tiden".
Citera
2022-01-20, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej inte Helin, Jörgen Almblad.

Lyssna gärna på SE:s alla lögner i Hovrätten, finns på Youtube.

Han går ut hårt direkt med utstämplingstiden och fortsätter sedan med observationen av mannen i gränden 10-15 sekunder efter att han var framme vid makarna Palme (bör vara 15-25 efter skotten, han sa 15-20 "efter att han hört skottet" i första förhöret), samtal med LP etc.

Vänta lite!

Är detta en verklig teori?

Att Skandiamannen mördade Palme och kom undan (för resonemangets skull bortser vi från att han har alibi och saknar vapen och motiv).

Jag tyckte att det var tillräckligt dumt att tro att en mördare inte bara åkte hem till Täby.

Det kan väl inte vara så att privatspanarna på Fulter samlat oklarheter från rättegångar åratal senare, från vittnesmål för att fria en annan åtalad, och cherry pickar ut ”bevis”?
Citera
2022-01-20, 19:28
Medlem
Citat:
Nej inte Helin, Jörgen Almblad.

Lyssna gärna på SE:s alla lögner i Hovrätten, finns på Youtube.

Han går ut hårt direkt med utstämplingstiden och fortsätter sedan med observationen av mannen i gränden 10-15 sekunder efter att han var framme vid makarna Palme (bör vara 15-25 efter skotten, han sa 15-20 "efter att han hört skottet" i första förhöret), samtal med LP etc.

Fokus på det viktiga ser jag. Almblad, inte Helin!
Din deckaraktiga intrig i rättssalen och SEs påstådda lögner tålde inte lite diskussion.
Citera
2022-01-20, 19:33
Medlem
Citat:
Håller med.
Lögnbeskyllningarna avseende utpasseringstiderna är riktigt tama.
Har diskuterats tidigare med alla möjliga förklaringar som "Förankringseffekten" som utstuderad strategi av SE.
(FB) Skandiamannen

Haha, ja herregud. Vilken superskurk han är Stickan. Ofattbart att saker inte börjat falla på sin egna orimlighet tidigare, men det är väl just det vi ser nu kanske. Vissa håller och kommer att, krampaktigt hålla kvar i teorin. Med tanke på all prestige som satsats. Andra tystnar och glider ut bakvägen. (Känns som flera redan gjort det)
Citera
2022-01-21, 10:01
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolleAndersson
Vänta lite!

Är detta en verklig teori?

Att Skandiamannen mördade Palme och kom undan (för resonemangets skull bortser vi från att han har alibi och saknar vapen och motiv).

Jag tyckte att det var tillräckligt dumt att tro att en mördare inte bara åkte hem till Täby.

Det kan väl inte vara så att privatspanarna på Fulter samlat oklarheter från rättegångar åratal senare, från vittnesmål för att fria en annan åtalad, och cherry pickar ut ”bevis”?
Lyssna på förhören med Skandiamannen vid de båda rättegångarna, TR respektive HR. Speciellt inledningarna är smått komiska, han verkar mekaniskt läsa ur samma manus, bortsett ifrån att han i HR först drar till med 23.23 som utstämplingstid. Till och med advokat Liljeroos verkar läsa ur samma manus, han säger vid bägge tillfällena "... det finns en uppgift om att du stämplat ut 23.19 men att rätt tid ska vara 23.20?".

SE då i TR som svar på Liljeroos påpekande: Rätt tid är 23.21, jag hade precis kollat upp den.
Och i HR: Den tid jag sa i TR är rätt, jag hade precis kollat upp den.

(Den tid han fått av in- och utpasseringsansvarige RB på Skandia var alltså 23.19)

Det hedrar SE att han ljuger (någorlunda) konsekvent åtminstone. Han hade naturligtvis inte kollat upp något och var fick han då 23.21 ifrån? Att han flyttade alltså fram utstämplingstiden ytterligare jämfört med det första förhöret den 10 mars 1986 (han sa som bekant 23.20 då) har antagligen sin grund i att han vid förhörstillfället inte själv visste vad den exakta tidpunkten för mordet var. (Hade han varit det vittne han påstod sig vara skulle han förmodligen vetat det, han missade ju mordet 20 meter framför honom just på grund av han var fokuserad på att titta på sin klocka).

Vid CP-rättegångarna 1989 var den exakta mordtidpunkten (23.21.30) officiell och nu befarade han att inte ens 23.20 var tillräckligt säkert ur alibisynpunkt, därför blev det 23.21. Det var ju inte han som var åtalad så risken att någon skulle börja gräva i det var obefintlig. Ingen hade ju tidigare varit intresserad av utstämplingstiden, bara han själv. Det finns rationell logik i framflyttandet, det var inte minnet som spelade honom spratt. Han kunde ju sagt, "som jag minns det" men ljög i stället att han hade "precis kollat upp det".
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-01-21 kl. 11:01.
Citera
2022-01-21, 18:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Lyssna på förhören med Skandiamannen vid de båda rättegångarna, TR respektive HR. Speciellt inledningarna är smått komiska, han verkar mekaniskt läsa ur samma manus, bortsett ifrån att han i HR först drar till med 23.23 som utstämplingstid. Till och med advokat Liljeroos verkar läsa ur samma manus, han säger vid bägge tillfällena "... det finns en uppgift om att du stämplat ut 23.19 men att rätt tid ska vara 23.20?".

SE då i TR som svar på Liljeroos påpekande: Rätt tid är 23.21, jag hade precis kollat upp den.
Och i HR: Den tid jag sa i TR är rätt, jag hade precis kollat upp den.

(Den tid han fått av in- och utpasseringsansvarige RB på Skandia var alltså 23.19)

Det hedrar SE att han ljuger (någorlunda) konsekvent åtminstone. Han hade naturligtvis inte kollat upp något och var fick han då 23.21 ifrån? Att han flyttade alltså fram utstämplingstiden ytterligare jämfört med det första förhöret den 10 mars 1986 (han sa som bekant 23.20 då) har antagligen sin grund i att han vid förhörstillfället inte själv visste vad den exakta tidpunkten för mordet var. (Hade han varit det vittne han påstod sig vara skulle han förmodligen vetat det, han missade ju mordet 20 meter framför honom just på grund av han var fokuserad på att titta på sin klocka).

Vid CP-rättegångarna 1989 var den exakta mordtidpunkten (23.21.30) officiell och nu befarade han att inte ens 23.20 var tillräckligt säkert ur alibisynpunkt, därför blev det 23.21. Det var ju inte han som var åtalad så risken att någon skulle börja gräva i det var obefintlig. Ingen hade ju tidigare varit intresserad av utstämplingstiden, bara han själv. Det finns rationell logik i framflyttandet, det var inte minnet som spelade honom spratt. Han kunde ju sagt, "som jag minns det" men ljög i stället att han hade "precis kollat upp det".

Ok, när du tittar på klockan lägger du alltid klockslaget på minnet så du minns den dagen efter? När du har bråttom till något, händer det då aldrig att du tittar på klockan många gånger utan att memorera den? Verklighetsfrånvänt att påstå att man lägger alla klockslag på minnet.

Hur bekräftar du att RB sagt till SE att den riktiga tiden var 23:19. Det PM som PH skrev stödjer inte att den riktiga tiden var 23:19. Tiden som PH ger stödjer SE.
Citera
2022-01-21, 18:04
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ok, när du tittar på klockan lägger du alltid klockslaget på minnet så du minns den dagen efter? När du har bråttom till något, händer det då aldrig att du tittar på klockan många gånger utan att memorera den? Verklighetsfrånvänt att påstå att man lägger alla klockslag på minnet.

Hur bekräftar du att RB sagt till SE att den riktiga tiden var 23:19. Det PM som PH skrev stödjer inte att den riktiga tiden var 23:19. Tiden som PH ger stödjer SE.
Han fick 23.19 av RB, det var den tid SE hade att förhålla sig till.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-01-21 kl. 18:08.
Citera
2022-01-21, 18:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Nej, vi vet inte att han fick den tiden. Med tanke på att tiderna från PH:s PM stödjer de första tiderna SE uppger i förhör så finns det ju stor sannolikhet att RB mindes fel vid sitt förhör, att han kastat om tiderna. PH:s tider är ju avskrivna, de bör vara rätt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-21 kl. 18:20.
Citera
2022-01-21, 18:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Vi har ingen som helst aning om hur RB presenterade uppgifterna för SE, men vi ser hur det såg ut i RB's förhör.
23:19 sa RB enligt egen uppgift men vad som var korrekt enligt fröken ur kontra stämpeluret kan ju få vem som helst förvirrad.

Bergström till Skoglund
"B: Ja, den kollade jag med fröken ur då. Det var faktiskt så att
klockan gick, våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat
stod på 23.20 men vår klocka gick xA en minut fel vilket jag
konstaterade vid kontroll med fröken ur. Och det var därför
jag också sa 23.19 åt honom."

"Våran klocka gick inte fel"
"men vår klocka gick en minut fel"
Vad är vad?

(FB) Skandiamannen

Skulle SE vara GM är det sannolikt andra orsaker till att han får siffrorna fel!

Tjatet och ideliga beskyllningen av lögner här tjänar ju föga till då det varken gör till eller från kring SE's skuld. Det visar mer att det inte finns så många starka argument att föra fram...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in