2022-01-19, 20:51
  #28873
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad i det citerade betyder att SE varit i kontakt med polisen?

Och vad låter mer som ett vittne som vill vara viktig än det där citatet? Riktigt bra indivie på att SE var ett vittne som ville vara viktig och överdriva. Alltså att HAN vill tala med polisen om det.
Om du inte förstår vad i citatet tyder på att han varit i kontakt med polisen så är det inte meningsfullt att fortsätta.
Citera
2022-01-19, 20:57
  #28874
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Om du inte förstår vad i citatet tyder på att han varit i kontakt med polisen så är det inte meningsfullt att fortsätta.


Det har samma innebörd som det andra. Att polisen vill ha eller är intresserad av tiden. Orden betyder inte att SE sagt att polisen personligen bett honom.

Orden har en betydelse. Att polisen är intresserad av tiden.
Citera
2022-01-19, 21:00
  #28875
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det vi vet är att SE har senarelagt sin utstämplingstid vid flera tillfällen. Om han sedan kände till att klockan gick före och hoppades den skulle ge honom alibi vet jag inte men han hade nog inte räknat med att den skulle stämmas av mot Fröken Ur. Nåja, just den delen är bara spekulationer, det vi vet är att han konsekvent senarelagt tiden jämfört med den tid han fick av RB. Vid rättegångarna tog han dessutom i lite extra, kanske för att han då ansåg att 23.20 som han nämnde inledningsvis inte var tillräckligt säker, och han hade nu en exakt tidpunkt för mordet att förhålla sig till. Han blev lite paff när hans lögn(er) plötsligt ifrågasattes, det var han ju inte van vid. Jag tror att han var lite rädd för advokat Liljeroos, åklagaren däremot köpte hans lögn från tingsrätten rakt av, och SE kände sig ganska trygg med honom. Han skämtade till och med om språngmarschen in i gränden, "som gammal sprinter ville jag se hur fort det gick" och åklagaren skämtade tillbaka, "hur fort gick det?". SE skrattade lättat.

Vilket dravel! "Tog i lite extra", "köpte hans lögn" kompletteras med dina övriga verklighetsfrämmande spekulationer. Rädd för Liljeroos, Trygg med Helin?!
Istället för att spekulera kring en deckaraktig intrig i rättssalen kanske du bör backa bandet och se hur lite som talar för lögn över huvud taget.
Men det är det problemet ni har här inne. Alla ändrade uppgifter av SE bli lögner oavsett logik och sannolikhet.
Citera
2022-01-19, 21:07
  #28876
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Vilket dravel! "Tog i lite extra", "köpte hans lögn" kompletteras med dina övriga verklighetsfrämmande spekulationer. Rädd för Liljeroos, Trygg med Helin?!
Istället för att spekulera kring en deckaraktig intrig i rättssalen kanske du bör backa bandet och se hur lite som talar för lögn över huvud taget.
Men det är det problemet ni har här inne. Alla ändrade uppgifter av SE bli lögner oavsett logik och sannolikhet.
Nej inte Helin, Jörgen Almblad.

Lyssna gärna på SE:s alla lögner i Hovrätten, finns på Youtube.

Han går ut hårt direkt med utstämplingstiden och fortsätter sedan med observationen av mannen i gränden 10-15 sekunder efter att han var framme vid makarna Palme (bör vara 15-25 efter skotten, han sa 15-20 "efter att han hört skottet" i första förhöret), samtal med LP etc.
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-01-19 kl. 21:38.
Citera
2022-01-19, 21:18
  #28877
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Vilket dravel! "Tog i lite extra", "köpte hans lögn" kompletteras med dina övriga verklighetsfrämmande spekulationer. Rädd för Liljeroos, Trygg med Helin?!
Istället för att spekulera kring en deckaraktig intrig i rättssalen kanske du bör backa bandet och se hur lite som talar för lögn över huvud taget.
Men det är det problemet ni har här inne. Alla ändrade uppgifter av SE bli lögner oavsett logik och sannolikhet.

Riktigt lågvattenmärke. Fantasifulla tolkningar med en utgångspunkt i att SE är GM. Betyder inte ett smack.
__________________
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-19 kl. 21:30.
Citera
2022-01-19, 23:59
  #28878
Medlem
reinvests avatar
Syftet med kontrollen av utstämplingstiden (både för RB och SE) var ju att få reda på den verkliga tiden för utstämplingen, inte tiden för stämpelns klocka, utan den verkliga (alltså Fröken Ur). Detta kollar såklart RB upp och kommer fram till att den verkliga tiden (Fröken Ur) var 23.19. RB säger 23.19 till SE "Därför sa jag 23.19 till honom". Varför skulle han förmedla en felaktig tid?

SE flyttar till och med fram tiden till 23.21 - en tid som inte ens RB har nämnt för honom. Förnekarna kommer med ursäkter som slarv och dåligt minne, fastän han var supervillig att få reda på denna uppgift.
Citera
2022-01-20, 00:59
  #28879
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
RB: "Det var konstigt om nu polisen var intresserad av att få veta den här tiden att jag inte skulle meddela den till dem".

RB är den som pratat med SE, han har nog tolkningsföreträde i det här fallet, och han har uppenbarligen tolkat det som att SE varit i kontakt med polisen innan han ringde. Det där förstår naturligtvis du också, du trollar bara.

RB tvivlar på att SE har varit i kontakt med Polisen.

Det är något i SE berättelse eller agerande som inte rimmar med att han har varit i kontakt med Polisen.

Så kan man också tolka det.
Citera
2022-01-20, 06:58
  #28880
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
RB tvivlar på att SE har varit i kontakt med Polisen.

Det är något i SE berättelse eller agerande som inte rimmar med att han har varit i kontakt med Polisen.

Så kan man också tolka det.

Alla telefonsamtal med Polisen loggas och förs in i "Uppslaget" E63-00. Finns det inte där så har inte Stig Engström varit i kontakt med Polisen. "Simple as that."
Citera
2022-01-20, 06:59
  #28881
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
RB tvivlar på att SE har varit i kontakt med Polisen.

Det är något i SE berättelse eller agerande som inte rimmar med att han har varit i kontakt med Polisen.

Så kan man också tolka det.
Absolut, att det är något som skaver.
Citera
2022-01-20, 07:30
  #28882
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Verkligen!? Känns det trovärdigt att Stig skulle ljuga om något som inte kan ge honom alibi utan enbart är dumt? Som MOPspanaren skrev finns ju fakta i utpasseringssystemet.

Detta är sjuka påståenden men visar en rätt bra och tydlig bild på vad man tar till för att försöka förstärka teorin. Resultatet med alla dessa felaktiga påståenden blir klart motsatt. Teorin dör.

Håller med.
Lögnbeskyllningarna avseende utpasseringstiderna är riktigt tama.
Har diskuterats tidigare med alla möjliga förklaringar som "Förankringseffekten" som utstuderad strategi av SE.
(FB) Skandiamannen
Citera
2022-01-20, 07:46
  #28883
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Syftet med kontrollen av utstämplingstiden (både för RB och SE) var ju att få reda på den verkliga tiden för utstämplingen, inte tiden för stämpelns klocka, utan den verkliga (alltså Fröken Ur). Detta kollar såklart RB upp och kommer fram till att den verkliga tiden (Fröken Ur) var 23.19. RB säger 23.19 till SE "Därför sa jag 23.19 till honom". Varför skulle han förmedla en felaktig tid?

SE flyttar till och med fram tiden till 23.21 - en tid som inte ens RB har nämnt för honom. Förnekarna kommer med ursäkter som slarv och dåligt minne, fastän han var supervillig att få reda på denna uppgift.

RBs redogörelse är allt annat än glasklar. Självklart borde han inte förmedla en annan tid än den riktiga. D.v.s. fröken ur. Men de har ju uppenbart även diskuterat att stämpelklockan gick fel.

Vem är du eller jag att med säkerhet här avgöra hur SE uppfattade detta och vad han antecknade och sedan över en vecka senare förmedlade i första förhöret!?

Klart enklare enklare "ursäkt" än att beskylla SE för lögner som ändå inte får någon effekt åt något håll. Endast ett tamt sätt att försöka rubba på SE's trovärdighet.
Citera
2022-01-20, 07:57
  #28884
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Syftet med kontrollen av utstämplingstiden (både för RB och SE) var ju att få reda på den verkliga tiden för utstämplingen, inte tiden för stämpelns klocka, utan den verkliga (alltså Fröken Ur). Detta kollar såklart RB upp och kommer fram till att den verkliga tiden (Fröken Ur) var 23.19. RB säger 23.19 till SE "Därför sa jag 23.19 till honom". Varför skulle han förmedla en felaktig tid?

SE flyttar till och med fram tiden till 23.21 - en tid som inte ens RB har nämnt för honom. Förnekarna kommer med ursäkter som slarv och dåligt minne, fastän han var supervillig att få reda på denna uppgift.
Just det, RB meddelade SE 23.19, det är den enda tid SE har fått. Att RB:s redogörelse av "tidsmaskineriet" är krånglig påverkade inte den tid SE hade att förhålla sig till vid förhöret den 10 mars. Han fick 23.19 av RB. Punkt.

Apropå SE:s bekräftade lögner, i Hovrätten ljög han (ytterligare) två gånger om tiden, mindre än en minut efter att han lovat att inte ljuga.
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-01-20 kl. 08:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in