2022-01-21, 15:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillTurken
Checklista för att kolla upp om man ( kärring ) lider av covid hypokondri

Att tankar om att få en allvarlig sjukdom upptar mycket av din tid.
Att du är orolig över att kroppsliga symtom, även de som tillhör det normala, är tecken på allvarlig sjukdom.
Att du fortsätter vara orolig även om du sökt vård, blivit undersökt och fått provsvar och/eller lugnande besked om att du är frisk.
Att tankarna och rädslan över möjliga sjukdomar är så stark att det innebär svårigheter att fungera i vardagen.
Att du ständigt undersöker kroppen efter möjliga tecken på sjukdom.
Att du ofta söker vård för dina symtom, alternativt undviker att söka vård för att du är säker på ett få en allvarlig diagnos.
Att du undviker människor, platser eller vissa aktiviteter av rädsla för att bli smittad och sjuk.
Att du pratar mycket om din hälsa och de sjukdomar du tror du har eller kan få.
Att du ägnar mycket tid åt att söka efter information om sjukdomar.

Sjuka människor. Det är så provocerande med gnället.
Är det så friskt att bli provocerad av dessa människor då?
Ett sundhetstecken skulle väl vara att du inte bryr dig om gnället istället för att bli provocerad av det!

Viss förståelse kan jag ha för att du blir lite irriterad någon enstaka gång, men att "det är så provocerande med gnället" förstår jag inte.

Är corona/covid gnäll annorlunda än annat gnäll tycker du?
Citera
2022-01-21, 15:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Right, jag läste inte noga nog vilken ACE2 det var.

Det är fortfarande rätt uppenbart ingen naturlig händelse, eftersom den här arten av gnagare ("mus musculus" eller "husmus") är exakt den som används i experiment med genmodifiering och som är basen för knockout-musen. Laboratorier är ju den enda regelbundna kontaktytan mellan människor och levande husmöss på nära håll.

Ännu mer talande är att ingen hittat vilda möss med covid. Eftersom alla "vet" det är från ett lab så har man inte ens brytt sig om att leta

Annat var det med minkarna ...
Citera
2022-01-21, 15:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Aftonbladet gör väl allt för att skapa rubriker, idag säger man att det är ett nytt rekord för rapporterade smittofall, 42 295 stycken. Jag vill minnas att det rapporterades 42 725 stycken i onsdags.

Tegnell kommer få ner smitttalen kraftigt snart. När det räcker med eget antigentest så störtdyker ju smittkurvan o peaken har då passerats.
Citera
2022-01-21, 15:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det är väl endast två personer i den här tråden som är märkbart rädd, vilka två det handlar om vet nog de allra flesta.

Det finns inget att vara rädd över längre.
Håller med, men många tar jämt och ständigt upp hur rädda alla är - både här i tråden och i verkligheten - och hur tidningar, statistik och allt möjligt piskar upp stämningen och sprider rädsla.

Jag ser inte denna rädsla och upp-piskade stämning omkring mig någonstans.
Hur är det för er andra?
Är era vänner och släktingar rädda?
Citera
2022-01-21, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Håller med, men många tar jämt och ständigt upp hur rädda alla är - både här i tråden och i verkligheten - och hur tidningar, statistik och allt möjligt piskar upp stämningen och sprider rädsla.

Hur är det för er andra?

I början av pandemin så fanns det en viss oro bland mina vänner och släktingar, den har dock lagt sig med tiden. Idag så är nästintill ingen orolig, Omikron har knappast gjort saken värre.

Om jag ska göra en gissning mellan tummen och pekfingret så är det säkerligen ett tiotal i min nära vänskapskrets som har bekräftad Covid-19 just nu, ingen utav dem speciellt sjuk eller bryr sig. Förutom att man har stängt in sig under tiden man uppvisar försvinnande symtom så bryr man sig knappt om att man har smittan, mer än så är det inte.

Äldre personer håller kanske lite mer avstånd än vanligt, annars ingen oro där heller.
Senast redigerad av karlenn 2022-01-21 kl. 16:03.
Citera
2022-01-21, 16:02
Medlem
Citat:

Hur är det för er andra?

I min omgivning finns ingen rädsla vare sig för vaccin eller virus. Mina gamla föräldrar är dock försiktiga fortfarande gällande att hålla avstånd.
Citera
2022-01-21, 16:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Hur är det för er andra?

Nä ingen rädsla här, men gamlingarna är ff försiktiga och det är ett sunt förhållningssätt.
Citera
2022-01-21, 16:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag litar på John Campbells siffror. Men jag tycker inte att ditt inlägg överensstämmer med den information som John Campbell presenterar i videoinslaget. Han sade att han tyckte att det var förvånansvärt få som hade dött med Covid som enda dödsorsak, jämfört med det intryck man får av mediernas rapportering. Men jag hörde aldrig John Campbell säga att siffrorna över Covid-dödsfall var överdrivna. Det var ditt påstående att siffrorna har överdrivits enormt.
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Då undrar jag så klart varti skillnaden ligger? Om förvånandsvärt få har avlidit av Covid som enda dödsorsak i jämförelse med de enormt mycket högre officiella siffrorna, är det då fel av mig att använda uttrycket "överdrivits"?

Ja. Det var fel av dig att använda ordet "överdrivits". Ordet "överdrivits" indikerar att dom siffror som har angetts tidigare skulle vara falska. Det är dom inte. Dom siffror som har angivits tidigare inkluderar dödsfall där Corona-viruset har tagit död på människor som led av andra sjukdomar redan innan viruset kom. Siffrorna är alltså helt korrekta, och har icke överdrivits.

Dom nya siffror som presenterades, rensar bort alla människor som led av andra sjukdomar. Det är bluff att påstå att dessa skulle vara dom enda som har dött av virusets härjningar.

Citat:
Men du har rätt i att han förmodligen inte använde just det uttrycket. Han är mer diplomatisk än vad jag är. Men överdrivna är ändå vad siffrorna är. Precis som man överdrivit antal inlagda med covid i princip alla länder.

Den viktiga skillnaden var inte att John Campbell använde mer diplomatiska ord. Han använde mer sanningsenliga ord än du. Det är bluff att, med John Campbells inslag som grund, påstå att siffrorna har överdrivits.
Citera
2022-01-21, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja. Det var fel av dig att använda ordet "överdrivits". Ordet "överdrivits" indikerar att dom siffror som har angetts tidigare skulle vara falska. Det är dom inte. Dom siffror som har angivits tidigare inkluderar dödsfall där Corona-viruset har tagit död på människor som led av andra sjukdomar redan innan viruset kom. Siffrorna är alltså helt korrekta, och har icke överdrivits.

Dom nya siffror som presenterades, rensar bort alla människor som led av andra sjukdomar. Det är bluff att påstå att dessa skulle vara dom enda som har dött av virusets härjningar.

Den viktiga skillnaden var inte att John Campbell använde mer diplomatiska ord. Han använde mer sanningsenliga ord än du. Det är bluff att, med John Campbells inslag som grund, påstå att siffrorna har överdrivits.

Nja, det är rätt uppenbart vilket narrativ media vill pusha eftersom den verkliga siffran, dvs folk som de facto avlidit av covid som enda orsak är betydlig lägre och den har aldrig nämnts. Undrar varför. Lika lite som det talas öppet om att hälften av döda i Sverige är så gamla att de avlidit på servicehem och inte ens varit kvalificerade för vård (Socialstyrelsens uppgifter). Det är precis samma sak med siffrorna gällande antalet på sjukshus pga corona som har överdrivits något enormt. Skapar inte särskilt stor tilltro till vare sig media eller folkhälsomyndigheter, eller hur.

Statistik går som bekant att använda på ett sätt som gynnar ens narrativ och agenda, så det gäller att vara mycket tydlig med hur man presenterar dessa och vad de betyder. Ska man lyssna på er massvaccinationsförespråkare så låter det som att det är 50/50 att överleva och att alla är i lika stor risk, oavsett hälsotillstånd och ålder. Datan och statistiken har helt enkelt inte presenterats på ett hederligt sätt.

Med det sagt, jag står fullt bakom beslutet att uppmana äldre och infektionskänsliga att vaccinera sig både mot covid och influensa, eftersom vaccin beviseligen gör stor nytta för dessa.
Senast redigerad av Eskulap 2022-01-21 kl. 17:12.
Citera
2022-01-21, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tegnell kommer få ner smitttalen kraftigt snart. När det räcker med eget antigentest så störtdyker ju smittkurvan o peaken har då passerats.

Risken är väl då att vaccinpass återinförs, trots att vaccinen inte hjälper särskilt mycket och andra länder som England och Frankrike signalerar att de kanske släpper på kravet om vaccinpassen när smittan går ner.

Vaccinsamordnaren har för stor makt i Sverige!
Citera
2022-01-21, 17:12
Medlem
Citat:
Nja, det är rätt uppenbart vilket narrativ media vill pusha eftersom den verkliga siffran, dvs folk som de facto avlidit av covid som enda orsak är betydlig lägre och den har aldrig nämnts. Undrar varför. Lika lite som det talas öppet om att hälften av döda i Sverige är så gamla att de avlidit på servicehem och inte ens varit kvalificerade för vård (Socialstyrelsens uppgifter). Det är precis samma sak med siffrorna gällande antalet på sjukshus pga corona som har överdrivits något enormt. Skapar inte särskilt stor tilltro till vare sig media eller folkhälsomyndigheter, eller hur. Statistik går som bekant att använda på ett sätt som gynnar ens narrativ och agenda, så det gäller att vara mycket tydlig med hur man presenterar dessa och vad de betyder. Ska man lyssna på er massvaccinationsförespråkare så låter det som att det är 50/50 att överleva och att alla är i lika stor risk, oavsett hälsotillstånd och ålder. Datan och statistiken har helt enkelt inte presenterats på ett hederligt sätt.
Lite fakta om saken
Avlidna i covid-19
Här hittar du statistik om hur många människor som dött i covid-19 under coronapandemin i Sverige.
[]
Antal avlidna fram till den 17 januari 2022: 14 865

Av dessa har 94 procent (14 026 av 14 865) laboratoriebekräftad covid-19 enligt Folkhälsomyndighetens databas över smittade.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Allt enligt det dödsorsakssintyg som en läkare har skrivit om orsaken till att personen ifråga har avlidit.

Notera ordet:"dödsorsak".
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2022-01-21 kl. 17:15.
Citera
2022-01-21, 17:18
Medlem
Man gör sig bara ännu mer till åtlöje för varje dag som går.

Hallengren: Restriktionerna beror på covid – inget annat

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/7dJx04/restriktionerna-beror-pa-covid--inget-annat?fbclid=IwAR3C7ihMhKXyBYQ304JPNPiqoem5KqRBciK 7jMY7VyJfQKs aJSakSopGhlo

Hela debatten visar endast att problemet är att vården är körd i botten, fullständigt. Det är helt jäkla galet hur några hundra ytterligare patienter, som mest ett tusental, kan få sjukvården att klappa ihop.

Förvisso så gick man ut med i veckan att det största problemet inom vården just nu är den höga frånvaron, det utesluter dock inte faktumet att det är en katastrof att sjukvården får härdsmälta så fort något över det vanliga inträffar.
Senast redigerad av karlenn 2022-01-21 kl. 17:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in