2022-01-20, 21:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelfishriot
Vad är logiken bakom att godtyckligt exkludera vissa poster från KPI, i detta fall energi? Med sådana resonemang kan väl inflation alltid bortförklaras. Är argumentet att de höga energipriserna är övergående?
Vad har du för stöd för att energi är bortplockat ur KPI??

När hände det? idag?
Citera
2022-01-20, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad har du för stöd för att energi är bortplockat ur KPI??

När hände det? idag?

Jag tänker på inlägg som till exempel detta:

Citat:
Senaste mätningen ger en KPIF-ökning på 1.9% om man exkluderar energi. (Förväntan var 1.8%).

Som du säkert förstår själv syftar inte min fråga på att SCB skulle exkludera energipris när de beräknar KPI.
Senast redigerad av angelfishriot 2022-01-20 kl. 23:21.
Citera
2022-01-21, 04:41
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Tja, det enda SoberZealot kan producera är förvirrade personangrepp.

Men varför inte grava fram ett inlägg av mig där jag säger att M3 inte har ökat.
Det kommer ju inte SoberZealot att klara av. Det har bara hänt i hans bisarra fantasivärld.
Har sjuksköterskorna släppt ut dig ur det vadderade rummet igen?

Inte nog med att du först hävdade att m3 inte har ökat, när du sedan fick grafen i pannan, så hävdade du att det spelar ingen roll om m3 ökar. För det gör inget på inflationen om m3 ökar. Det är bara obligationer och sådant sa du.

Och så bad du mig om ett exempel. Och jag gav dig, bästa vadderade människa, ett exempel på hur m3 ökar inflationen. I mitt exempel, så var det så att man ger ut obligationer för att ha i budgeten, och Biden gav kreti och pleti pengar från budgeten, utan att de behövde arbeta.

= Inflation.
Citera
2022-01-21, 07:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Det dräller runt en massa folk (på det här forumet och annorstädes) som påstår att vi har högre eller till och med mycket högre inflation än vad som rapporteras av SCB. Egna påhittade inflationstal man slänger sig med varierar vanligtvis från 5 %, till 10 %. Ibland till och med ännu högre. Alltför sällan synar folk dessa knäppskallar men nu är det dags. Det är nämligen rent löjligt att vi skulle ha ens 5 % procent inflation och det är totalt omöjligt att vi skulle ha 10 % inflation. Detta innebär att SCB också måste ljuga om tillväxten. Antingen det eller så har vi genomlevt en depression utan historisk jämförelse. Och jag tänker inte på Corona här.

För att göra lite jämförelser skulle 10 år med första siffran innebära att vi just genomlevt en värre ekonomisk katastrof än stora depressionen. Om vi antar 2 % tillväxt så faller BNP inflationsjusterat nästan 30 % på tio år om inflationen är 5 %. Den andra foliehattssiffran, som är i rymdödleterritorium, skulle innebära aldrig tidigare skådad ekonomisk domedag. Med samma tillväxt på 2 % skulle inflationsjusterad BNP sjunkit nästan 60 % under 10 år om vi hade 10 % inflation. Värre än Hiroshima 1945.

För att göra det extra komisk kombinerar dessa dårar gärna sina inflationskonspirationsteorier med teorier om bubblor i det mesta. Det är bubblor i fastigheter, börsen är en enda bubbla, konst är bubbla, och råvaror är bubbla. Allt är bubblor utom guld och bitcoin.

Allt blir dyrare och sämre pga inflation enligt foliehattarna trots att vi idag får enormt mycket mer för pengarna. En smartphone för 1000 kr kan göra samma saker som prylar från en hel elektronikaffär gjorde på 2000-talets början. För en bråkdel av priset. Trots högre bensinskatt kör vi längre än nånsin per krona. Råvaror är ned 20 % senaste 30 åren mätt i dollar. Etc. Etc.

Frågeställningar
1) Hur mycket ljuger SCB om inflationen enligt forumets inflationsmytomaner? 5 % ? 10 % ? Ännu mer? Kanske har vi hyperinflation?
2) Ljuger SCB om tillväxten och i så fall varför? Om de inte ljuger genomlever vi en superdepression som myndigheterna mörklägger?
3) Hur kan vi ha en bostadsbubbla (eller bubbla på börsen) om vi har hög inflation? Är det inte bara inflationen som gör att priserna stiger?
4) Hur har dessa myter blivit så spridda? Är det Cornucopia och liknande foliehattar som populariserat de?
Myten blev tydligen sann
Citera
2022-01-21, 09:12
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Myten blev tydligen sann

Nej. Myten är villfarelsen här på flashback att inflationen är mycket större än KPI vilket jag motbevisar i trådstarten. Tråden är alltså inte en förutsägelse om framtida inflationsnivån. Tråden är nu ett år gammal och om någonting har myten spridit sig ännu mer. Folk springer runt som galningar och hävdar att vi har hyperinflation. Tråden är alltså fortfarande aktuell även om den förstås bränner inflationisterna som dagsljus bränner en vampyr.

Tråden blir inaktuell den dagen då inflationistgalningarna accepterar de officiella siffrorna eller om de hävdar att de är lägre. Jag ser dock ingen sådan tendens. Snarast har folk ballat ur fullständigt och tror att vi är på väg att bli Weimar-Tyskland.
Citera
2022-01-21, 09:18
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Så här lite senare, så måste detta vara årets mest felaktiga tråd

Så ni har slutat springa runt och gorma att inflationen är mycket högre än riksbanken säger den är? I så fall erkänner jag att tråden är inaktuell.
Citera
2022-01-21, 09:24
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ja hur känns det nu, så några veckor senare?

En sak är säker, ordet MYT har bytt innebörd. Ordet MYT är nu förknippat med att någon vet att nått är fel, men skall köra lite härskarteknik för att få rätt resultat på sin retorik.

Vi har grym inflation, i trakterna av 15% nu. Om det stoppar.

Det var inte 3 veckor senare ditt **BEEP** Utan 11 månader. Eller har du en egen tidräkning också?

Bra att du kommer ut som inflationsgalning. Så har vi 15 % tillväxt också? Eller befinner vi oss i superdepression?

Du är inte klok. Du måste fan sitta på pojkrummet hela dagarna och inte se hur väl medelklassen mår.
Citera
2022-01-21, 09:41
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Det var inte 3 veckor senare ditt **BEEP** Utan 11 månader. Eller har du en egen tidräkning också?

Bra att du kommer ut som inflationsgalning. Så har vi 15 % tillväxt också? Eller befinner vi oss i superdepression?

Du är inte klok. Du måste fan sitta på pojkrummet hela dagarna och inte se hur väl medelklassen mår.
God morgon. Jag åt ostbågar till frukost. Inte illa.

Först, kanske är du upprörd över ett inlägg(mitt) som är några månader gammalt och slinter med logiken då du lipar om att jag kommenterar ett inlägg som också är gammalt.

Vidare. Ordet myt definierar vem du är. Myt människor är samma människor som: Värdegrunden, bitter, högerextrem osv. Med andra ord, störda människor som inte ser något problem med stalins gulag, men gråter blod över hitlers koncentrationsläger.

Och gällande inflationen, så är väl det underbart att SE har max 2% inflation när alla andra länder verkar ligga på mycket mer.

Så, gå och lägg dig igen. Puss.
Citera
2022-01-21, 09:49
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
God morgon. Jag åt ostbågar till frukost. Inte illa.

Först, kanske är du upprörd över ett inlägg(mitt) som är några månader gammalt och slinter med logiken då du lipar om att jag kommenterar ett inlägg som också är gammalt.

Vidare. Ordet myt definierar vem du är. Myt människor är samma människor som: Värdegrunden, bitter, högerextrem osv. Med andra ord, störda människor som inte ser något problem med stalins gulag, men gråter blod över hitlers koncentrationsläger.

Och gällande inflationen, så är väl det underbart att SE har max 2% inflation när alla andra länder verkar ligga på mycket mer.

Så, gå och lägg dig igen. Puss.

Skillnaden är att jag vet att det är en månad gammalt. Du visste inte det för du har din egen tidräkning där veckor betyder något annat än för oss normala människor. Varför stanna vid eget inflationsmått? Lika bra att uppfinna egen temperaturskala, längdmått och viktenheter.

Du bestämmer inte vad jag menar med min trådstart. Du får sitta och filosofera och tramsa om din egen definition på myt någon annanstans.

Så erkänner du äntligen SCBs inflation eller fortsätter du hitta på egen?
Citera
2022-01-21, 11:54
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Skillnaden är att jag vet att det är en månad gammalt. Du visste inte det för du har din egen tidräkning där veckor betyder något annat än för oss normala människor. Varför stanna vid eget inflationsmått? Lika bra att uppfinna egen temperaturskala, längdmått och viktenheter.

Du bestämmer inte vad jag menar med min trådstart. Du får sitta och filosofera och tramsa om din egen definition på myt någon annanstans.

Vad innebär att erkänna SCB:s inflation? Inte vet jag. Alla andra lände har ju inflation.

https://www.friatider.se/tysk-inflation-den-varsta-sedan-hitler

Att SCB skriver en sak, och allt annat går upp i en annan takt är ett faktum. Myndigheter friserar siffor, fast det kanske du inte har fattat.
Citera
2022-01-21, 12:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelfishriot
Vad är logiken bakom att godtyckligt exkludera vissa poster från KPI, i detta fall energi? Med sådana resonemang kan väl inflation alltid bortförklaras. Är argumentet att de höga energipriserna är övergående?
Det är för att många krafter i samhället har ett extremt behov att bevisa att vi inte har inflation, så vi kan bibehålla 1% ränta, så vi kan köpa större hus och tjäna på börsen, så att samhället kan rulla på i en lånekarusell ett år till. Varför vet jag inte, det är bara sagt. Ungefär som att corona är farligt och (tidigare) att Sverige kan ta emot alla flyktingar. Sanningar kan ändras, när de inte är sanningar.
Citera
2022-01-21, 14:30
Medlem
Citat:
Du vet om att SCB inte räknar in höjda bostadspriser i KPI och att den därför inte är helt tillförlitlig?

Citat:
I KPI ingår dessutom inte bostadspriser, eftersom bostaden betraktas
som en kapitaltillgång som finns kvar
vid årets slut
Källa

Och med tanke på att bostadspriserna utgör en så pass stor andel av Sveriges BNP och att de skenat iväg är det rätt uppenbart att det inte är helt tillförlitligt med SCB:s statistik. Inte ens SCB själva hävdar att deras KPI är helt tillförlitlig och att skenande bostadspriser kan göra att statistiken blir missvisande.
Citat:
– Det finns visserligen en internationellt erkänd metod som utgår från försäljning av nya bostäder till hushåll, den så kallade ”nettoanskaffningsansatsen”. Även om metoden inte inkluderar transaktioner mellan hushåll finns dock andra svårigheter, som att exkludera markvärdet. Bostadspriset inkluderar nämligen mark, vilket är en tillgång. Och priset på tillgångar mäts inte i KPI, tillägger hon.
Källa

Jag tycker att det är roligt när såna som du ska försöka sig på att in i absurdum försvara myndigheter. Visst håller jag med om att man måste ha förtroende för myndigheter och att lita på experter, men du har ju intagit en position där du blint tror på all statistik som SCB för utan att ha någon form av källkritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in