Tänkte plocka fram de här godbitarna så att fler än undertecknad får skratta lite....
Citat:
Ursprungligen postat av
JustinTrudeau
Okej så inflationen är mycket högre. Säg att jag tar din foliehattskälla seriöst (den nämner Shadowstats vilket gör den foliehatt) och inflationen är högre än KPI. Vad är då tillväxten? Eller ljuger SCB om den också? Är den högre eller lägre? För om inflationen är säg 12 % och tillväxten enbart är 2 % så minskar BNP med 10 % varje år inflationsjusterat.
Jag (foliehatt på!) är övertygad om att vi 2022 kommer ha en verklig inflation (nej, talar inte om penningsmängsökning eller tillgånginflation utan det som KPI m fl är tänkt att verkligen mäta) om 8-9 procent, det förfuskade KPIF (en konspirationsteori helt i klass med
Flat Earth Society 
) som i princip är BNP-deflatorn kommer att ligga på kanske 5,5 %. Den nominella BNP-tillväxten någonstans däremellan. Alltså, det som faller ut är:
- ett år med real tillväxt (=bullshit) så alla är nöjda och glada.
- tilltagande inflation, långt över Rb;s "tak" om 3 %, alltså stagflation i verkligheten.
Här Justin kommer en foliehattsnotering till! För att få skiten att gå ihop måste man ta till saker som vi t ex såg i Scb:s februarirapport; "Optik, glasögon o dyl, - 8,8" (Om jag minns rätt). Jo tjena... brillorna RASAR i pris!