2021-12-02, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Du har en kraftigt skev bild över den svenska journalistkårens flit och idoghet!

Det finns gott om journalister som gör väldigt djupgående reportage.
Citera
2021-12-02, 23:40
Medlem
Citat:
Empiri! Egna upplevelser! Tanka bilen människa! Kolla räkningarna! (inte bara sophämtning och försäkring...) Ut och handla!

Tror inte vi kommer så mycket längre i den här diskussionen... ivf inte så länge det är Gunners mot Man U... ja, inte annars heller! Polare till mig jobbar som grossist B2B - han höjer priserna vid årsskiftet mellan 6 och 14 procent - i linje med konkurrenterna.

Nåväl... nu fattar jag åtminstone hur Borgs garagevägg måste känt sig på 60-talet....

Take care! Ha ett bra liv, till en högre prisnivå!!!

En statistiker som inte verkar förstå statistik.
Senast redigerad av EBITDADDY 2021-12-02 kl. 23:44.
Citera
2021-12-02, 23:44
Medlem
Citat:
Empiri! Egna upplevelser! Tanka bilen människa! Kolla räkningarna! (inte bara sophämtning och försäkring...) Ut och handla!

Tror inte vi kommer så mycket längre i den här diskussionen... ivf inte så länge det är Gunners mot Man U... ja, inte annars heller! Polare till mig jobbar som grossist B2B - han höjer priserna vid årsskiftet mellan 6 och 14 procent - i linje med konkurrenterna.

Nåväl... nu fattar jag åtminstone hur Borgs garagevägg måste känt sig på 60-talet....

Take care! Ha ett bra liv, till en högre prisnivå!!!

Varför behöver du 100h arbete om du menar att du redan har bevisen?
Citera
2021-12-03, 06:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyless
Fast det slår ju hårdast på FED med en skuld på 29 trillions dollar jag har svårt att tro att dom skulle försöka höja någon ränta dels för deras gigantiska skuld och dels på grund utav hur mkt pensionspengar som finns på börsen som skulle försvinna i ett ras
FED har inga hämningar när det gäller att höja. Bara titt på hur dom höjt tidigare.
Dom gillar tvärtom räntechocker.
Citera
2021-12-03, 06:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Idiot

https://byggforetagen.se/statistik/byggkostnader/
Om jag tittar på grafen där och räknar ut ökningen per år så landar jag på ungefär 6% per år sedan 1998. Och använder jag den siffran hamnar jag på 57.3 kSEK iår. Dvs högre än de 52k jag såg på Hemnet.
52k skulle ge 5.5%/år istället. Kanske stämmer bättre.
Citera
2021-12-03, 06:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag håller inte med. De har blivit relativt sett fattigare, även med de skattesänkningar som var under Reinfelt-åren.
Iom att reallönerna ökat årligen kan vi de facto konsumera mer.
Citera
2021-12-03, 07:51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vilka "vi"? Det som jag skrev var att en stor grupp mindre bemedlade personer som inte äger några tillgångar (vilka blåsts upp med konstlat låga räntor) har blivit fattigare relativt sett till övriga. Jag har tidigare i tråden påvisat att reallöneökningen sedan år 2000 (inklusive Reinfeldts åtta år) inte tillnärmelsevis kompenserar för prisökningen på en bostadsrätt på 60 kvm.
Citera
2021-12-03, 11:04
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Det dräller runt en massa folk (på det här forumet och annorstädes) som påstår att vi har högre eller till och med mycket högre inflation än vad som rapporteras av SCB. Egna påhittade inflationstal man slänger sig med varierar vanligtvis från 5 %, till 10 %. Ibland till och med ännu högre. Alltför sällan synar folk dessa knäppskallar men nu är det dags. Det är nämligen rent löjligt att vi skulle ha ens 5 % procent inflation och det är totalt omöjligt att vi skulle ha 10 % inflation. Detta innebär att SCB också måste ljuga om tillväxten. Antingen det eller så har vi genomlevt en depression utan historisk jämförelse. Och jag tänker inte på Corona här.

För att göra lite jämförelser skulle 10 år med första siffran innebära att vi just genomlevt en värre ekonomisk katastrof än stora depressionen. Om vi antar 2 % tillväxt så faller BNP inflationsjusterat nästan 30 % på tio år om inflationen är 5 %. Den andra foliehattssiffran, som är i rymdödleterritorium, skulle innebära aldrig tidigare skådad ekonomisk domedag. Med samma tillväxt på 2 % skulle inflationsjusterad BNP sjunkit nästan 60 % under 10 år om vi hade 10 % inflation. Värre än Hiroshima 1945.

För att göra det extra komisk kombinerar dessa dårar gärna sina inflationskonspirationsteorier med teorier om bubblor i det mesta. Det är bubblor i fastigheter, börsen är en enda bubbla, konst är bubbla, och råvaror är bubbla. Allt är bubblor utom guld och bitcoin.

Allt blir dyrare och sämre pga inflation enligt foliehattarna trots att vi idag får enormt mycket mer för pengarna. En smartphone för 1000 kr kan göra samma saker som prylar från en hel elektronikaffär gjorde på 2000-talets början. För en bråkdel av priset. Trots högre bensinskatt kör vi längre än nånsin per krona. Råvaror är ned 20 % senaste 30 åren mätt i dollar. Etc. Etc.

Frågeställningar
1) Hur mycket ljuger SCB om inflationen enligt forumets inflationsmytomaner? 5 % ? 10 % ? Ännu mer? Kanske har vi hyperinflation?
2) Ljuger SCB om tillväxten och i så fall varför? Om de inte ljuger genomlever vi en superdepression som myndigheterna mörklägger?
3) Hur kan vi ha en bostadsbubbla (eller bubbla på börsen) om vi har hög inflation? Är det inte bara inflationen som gör att priserna stiger?
4) Hur har dessa myter blivit så spridda? Är det Cornucopia och liknande foliehattar som populariserat de?
Ja hur känns det nu, så några veckor senare?

En sak är säker, ordet MYT har bytt innebörd. Ordet MYT är nu förknippat med att någon vet att nått är fel, men skall köra lite härskarteknik för att få rätt resultat på sin retorik.

Vi har grym inflation, i trakterna av 15% nu. Om det stoppar.
Citera
2021-12-03, 11:10
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
FED har inga hämningar när det gäller att höja. Bara titt på hur dom höjt tidigare.
Dom gillar tvärtom räntechocker.
Eller hur. För 40 år sedan.

De kan inte höja nu, systemet är kört. Det är lika bra att ta det lugnt och dricka lite öl, strosa på staden osv. Ju förr systemet kraschar, ju snabbare kan vi bygga upp det.

Och då kommer förhoppningsvis systemet vara lite mer rättvist.
Citera
2021-12-03, 12:41
Bannlyst
Citat:

Nu ljuger du igen. Alltid samma djävla lögner. Tror du bygger det där på att mobiltelefoner och datorer blivit billigare. Det är ju fjanterier som inte spelar någon roll men du gör en politisk poäng av det. Du brukar ju framhäva S, MP och framförallt C och M. Din djävla tomte.
Citera
2021-12-03, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Ja hur känns det nu, så några veckor senare?

En sak är säker, ordet MYT har bytt innebörd. Ordet MYT är nu förknippat med att någon vet att nått är fel, men skall köra lite härskarteknik för att få rätt resultat på sin retorik.

Vi har grym inflation, i trakterna av 15% nu. Om det stoppar.

Exakt. 15% var det också 2020. Det var ökningen av penningmängden det året och det ger genomslag nu. Tidigare års ökning av penningmängden på 6,5% förklarar boprisernas och börsens utveckling. Idioter till systemlojala journalister brukar beskriva det som framgångar och som ett bevis för att svensk ekonomi tuffar på fint. Ingves är likadan.

Jag vill lappa till dem.
Citera
2021-12-03, 12:59
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Exakt. 15% var det också 2020. Det var ökningen av penningmängden det året och det ger genomslag nu. Tidigare års ökning av penningmängden på 6,5% förklarar boprisernas och börsens utveckling. Idioter till systemlojala journalister brukar beskriva det som framgångar och som ett bevis för att svensk ekonomi tuffar på fint. Ingves är likadan.

Jag vill lappa till dem.
Fast vad skall de göra? USA är ju i samma läge, går ju inte att höja räntan för då klappar hela systemet ihop.

Nix vi får leva med inflation och att SCB friserar siffrorna.

Såg att min favoriträtt, alltså ärtsoppa, har gått upp från 9 50 till 11. Så nu kommer inflationen på maten med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in