2022-01-20, 14:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
det här är ganska intressant

"Goldman's research shows that five stocks have accounted for 51% of the S&P 500’s return since the end of April. Those five stocks — Microsoft, Google, Apple, Nvidia and Tesla — account for more than one-third of the S&P 500s 26% return this year."

https://finance.yahoo.com/news/one-chart-explains-why-the-stock-market-is-back-in-rally-mode-morning-brief-100957252.html
Så är det. Om man gräver lite i vad "index" betyder i praktiken så är det "köp apple google MS Tesla". Jag tror inte folk fattar att de lägger sina pengar där, eller vilken uppgång dessa aktier fått eftersom de genererar sitt eget momentum att bli köpta: indexfonder köper allt som stiger oavsett pris.

Indexfonder är ganska likt 2008 års fastighetsbubbla? När lån paketerades om och såldes i klump på börsen och de bara steg i värde, och rating-bolagen ansåg dem vara AAA. Tills någon såg att lånen användes av en strippa i Miami som köpte fem villor och hyrde ut dem till knarkare som inte betalade (exemplet taget från filmen Big Short). Tills Burry i samma film kollade upp det. Sedan kom verkligheten ikapp och som bieffekt gick Island nästan i konkurs. Dagens börsbubbla är mycket större.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-01-20 kl. 14:20.
Citera
2022-01-20, 16:13
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nja, det var ju bara topp-10-listan, som täcker 25% av apple, där var ägandet i princip 100% indexfonder. Det finns därutöver rimligen 1000-tals små globala/usa/tech-index-fonder som inte ryms på topp-10. Tvärtom säger mig en överraskande höga indexfond-siffran bland topp-10 att långt över 50% av apple ägs av icke-aktiva fonder. jag har provat att googla, borde finnas ett exakt värde men jag hittar det inte.

Om Index äger 20-25% av börsen som helhet så har jag svårt att tro att Apple eller någon annan aktie är ägs mycket mer eller mindre än det.

Citat:
Det är skillnad att 1000-tals indexfonder köper apple och 1 köper Bosse. Det är ett enormt tryck på just usa-aktier, på just tech-aktier, på just apple, så de ligger överlägset värst till när fonder börjar sälja.

Är din poäng att Apple ingår i fler (populära) index än Bosse bildoktor och kommer med i fler indexfonder?
Citera
2022-01-20, 16:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Om Index äger 20-25% av börsen som helhet så har jag svårt att tro att Apple eller någon annan aktie är ägs mycket mer eller mindre än det.

Är din poäng att Apple ingår i fler (populära) index än Bosse bildoktor och kommer med i fler indexfonder?
Min poäng är att säkert 1000 indexfonder vill köpa en aktie i apple, oavsett hur det går för apple. Fundera på om det påverkar kursen.

Vad du tror har inte jättestort värde, så hitta gärna en faktalänk. Idag i en annan tråd var det någon som trodde att stål och järnmalm gått upp i pris senaste tiden. Tro är verkligen inte vetande.
Citera
2022-01-20, 16:39
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Min poäng är att säkert 1000 indexfonder vill köpa en aktie i apple, oavsett hur det går för apple. Fundera på om det påverkar kursen.

Om det finns 1000 indexfonder som följer sp500 där både Apple och Bosse ingår så verkar du förstå att det är 1000indexfonder som vill äga Apple. Men det är lika många som vill äga Bosse, eftersom dom är i samma index, eller hur?

Citat:
Vad du tror har inte jättestort värde, så hitta gärna en faktalänk. Idag i en annan tråd var det någon som trodde att stål och järnmalm gått upp i pris senaste tiden. Tro är verkligen inte vetande.

Du sa att du tror (utan grund) att det är 50%+, jag svarade bara att jag inte tror samma som dig.
Citera
2022-01-20, 16:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Om det finns 1000 indexfonder som följer sp500 där både Apple och Bosse ingår så verkar du förstå att det är 1000indexfonder som vill äga Apple. Men det är lika många som vill äga Bosse, eftersom dom är i samma index, eller hur?

Du sa att du tror (utan grund) att det är 50%+, jag svarade bara att jag inte tror samma som dig.
Jag bygger antagandet "50%" på min vetskap om hur topp-10 ser ut, och att jag som matematiker kan sannolikhet. Du bygger ditt antagande på?

Du vägrar acceptera det faktum att nästan inga fonder i världen äger Volvo eftersom det är ett litet företag i ett litet land. Medans det kryllar av fonder som äger apple. Det är självklart att fondköpare är extremt viktiga för apples kurs men inte för Volvos kurs, men ditt matematiska sinne kanske inte når till den insikten och det gör inget.
Citera
2022-01-20, 17:35
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Jag bygger antagandet "50%" på min vetskap om hur topp-10 ser ut, och att jag som matematiker kan sannolikhet. Du bygger ditt antagande på?

Jag bygger det på förståelse för hur index fungerar. Om en indexfond äger 20% av hela börsen så betyder det att ägarandelen i alla företag är just 20%. Det kan avvika något ifrån det baserat på att det finns flera olika index, och folk kanske investerar oproportionerlig i något index. Men index är ju just ett genomsnitt av börsen så det borde inte vara mycket, absolut inte en faktor 2-3 som du drar ur arslet.

Citat:
Du vägrar acceptera det faktum att nästan inga fonder i världen äger Volvo eftersom det är ett litet företag i ett litet land. Medans det kryllar av fonder som äger apple. Det är självklart att fondköpare är extremt viktiga för apples kurs men inte för Volvos kurs, men ditt matematiska sinne kanske inte når till den insikten och det gör inget.

Om vi låtsas som att det finns en ideal globalindexfond som följer alla aktier globalt, viktat på marketcap. Vi antar också att just den fonden äger 10% av Apple. Hur stor andel av Volvo skulle du uppskatta att den fonden borde äga då?
Citera
2022-01-20, 18:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag skulle säga att båda parametrarna är stora. Japan är ett perfekt exempel, de hade världens största bubbla 1990 både i fastigheter och på börsen. Därefter har utvecklingen varit noll (0) på 30 år. Det beror till en del på att japans befolkning sjunker, så de tar ut mer från börsen än de sätter in. Och det finns alltid ett hus för mycket till salu, det dör ju fler än det föds.

Så Japan stärker din/min tes att vi i västvärlden utom Japan är i en pensionsbubbla eftersom vår befolkning är lite yngre än Japans. Men rätt många västländer ligger och tippar över till Övervikt gamla och då blir utvecklingen som i Japan. Tänk dig Stockholmsbörsen med noll utveckling i 30 år.

Indexfond-bubblan ligger utöver detta och vi har alltså två faktorer som bygger bubblor samtidigt. Det är därför alla jämförelsesiffror visa att vår börs nu är mest övervärderad någonsin.

Finns ingen speciell "index-fond-bubbla", men du har rätt i att börsen är övervärderad. Finns mycket luft i världens börser.

Gällande fastighetsmarknaden i Japan, har du fel i din teori: Japan har bostadsbrist, japanska bostäder är i storleksordningen "studentrum". Så ärver de yngre de äldres bostäder, så är detta inga problem. Finns folk som gärna flyttar in!

Men japanska börsen (Tkyo alltså) har gått tråkigt i flera år. En del beroende på "pensionsuttag", men också att Korea och Kina har tagit över Japans roll som "teknologisk stormakt"/"tillverkningsmakt". Japan har varit på efterkälken i säkert 15-20 år. Påminner en del om när Japan "tog över" från USA/Tyskland gällande tech/hitech. Var på 1980-talet. I dag är Japan 1970/1980-talets USA. Till och med japanska "saker" är numera tillverkade och utvecklade någonannanstans.

Fastighetsmarknaden i Japan kommer inte att krascha, då Japan är en synnerligt trångbodd ögrupp.

Men världens åldrande befolkning kommer helt klart att orsaka ett globalt tryck ner på världens börser, beroende på pensionsuttagen.
Citera
2022-01-20, 20:15
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Finns ingen speciell "index-fond-bubbla", men du har rätt i att börsen är övervärderad. Finns mycket luft i världens börser.

Håller med, indexfond-bubblan är bara okunnigt trams från Lunda-pågen.

Angående att börsen skulle vara övervärderad mätt i fiat är samma sak som att säga att fiat är undervärderat i förhållande till börsen. Kan vara så men det är långt ifrån säkert när staterna nu trycker så mycket fiat och därmed skapar massor av luft i fiat.
Citera
2022-01-20, 20:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Håller med, indexfond-bubblan är bara okunnigt trams från Lunda-pågen.

Angående att börsen skulle vara övervärderad mätt i fiat är samma sak som att säga att fiat är undervärderat i förhållande till börsen. Kan vara så men det är långt ifrån säkert när staterna nu trycker så mycket fiat och därmed skapar massor av luft i fiat.

FIAT (inte rostande bilen) har också ökat eftersom världens regeringar har kastat "helikopter-pengar" på folk. Penningmängden har ökat, och därmed också inflationen som vi har sett.

Weimar någon?
(Barnen leker med sedelbuntar för att deras föräldrar inte har råd att köpa julklappar. Att leka med sedelbuntar räddade barnens och föräldrarnas jul, typ!)
Citera
2022-01-20, 20:40
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
FIAT (inte rostande bilen) har också ökat eftersom världens regeringar har kastat "helikopter-pengar" på folk. Penningmängden har ökat, och därmed också inflationen som vi har sett.

Weimar någon?
(Barnen leker med sedelbuntar för att deras föräldrar inte har råd att köpa julklappar. Att leka med sedelbuntar räddade barnens och föräldrarnas jul, typ!)

Precis, detta innebär att det skapas luft i fiat, om den luften är större än luften i börsen bör börsen stiga räknat i fiat. Frågan är alltså var det finns mest luft, i börsen eller i fiat?
Citera
2022-01-20, 20:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Precis, detta innebär att det skapas luft i fiat, om den luften är större än luften i börsen bör börsen stiga räknat i fiat. Frågan är alltså var det finns mest luft, i börsen eller i fiat?

Luft i båda två tror jag.
Såvida inte "sovjetunionen anfaller", vilket man kan misstänka, är kontanter (njä, beroende på FIAT) bättre än börsen, fastigheter bättre än kontant och börs (njä, om ryssen anfaller och vi blir "Sovjetrepublik"), så kanske guld alternativt silver.

Men ska man ha en hyfsad "balans i sin portfölj" så normalt en "tredjedel av alla fyra".. Men blir väl en fjärdedel givetvis..

Givetvis finns det inte någon "indexfondbubbla"!
Indexfonder är "rakt av" ett genomsnitt av index. Indexfonderna justerar innehav så innehav följer index på fondbörserna.

DÄREMOT kan jag teoretiskt tänka mig att indexfonderna "måste sälja av enskild aktie som rör sig utanför "index", eftersom innehavet i en indexfond ska följa index:

Exempel: "Börsen" säljer LME. Kanske "helt fel", men LME "ska alla sälja". Då MÅSTE en indexfond också sälja LME, för att följa index, om alltså indexfonden är en indexfond. Annars följer inte indexfonden index. Samma sak tärt om: Indexfonder kan "tvingas köpa" om en/några aktier stiger.

Fan vet, det var på 1900-talet jag gick på Handels.. Men ungefär så minns jag av mina föreläsningar!
(Blev välbeställd på köpet, ska väl också tilläggas. Jag gjorde "som fröken sa"..
Citera
2022-01-20, 21:05
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Luft i båda två tror jag.

Om du tror att det är lika mycket luft i båda är det samma som att säga fiat och börsen är rätt värderade mot varandra. Kan vara så.

Citat:
Såvida inte "sovjetunionen anfaller", vilket man kan misstänka, är kontanter (njä, beroende på FIAT) bättre än börsen, fastigheter bättre än kontant och börs (njä, om ryssen anfaller och vi blir "Sovjetrepublik"), så kanske guld alternativt silver.

Men ska man ha en hyfsad "balans i sin portfölj" så normalt en "tredjedel av alla fyra".. Men blir väl en fjärdedel givetvis..

Givetvis finns det inte någon "indexfondbubbla"!
Indexfonder är "rakt av" ett genomsnitt av index. Indexfonderna justerar innehav så innehav följer index på fondbörserna.

DÄREMOT kan jag teoretiskt tänka mig att indexfonderna "måste sälja av enskild aktie som rör sig utanför "index", eftersom innehavet i en indexfond ska följa index:

Exempel: "Börsen" säljer LME. Kanske "helt fel", men LME "ska alla sälja". Då MÅSTE en indexfond också sälja LME, för att följa index, om alltså indexfonden är en indexfond. Annars följer inte indexfonden index. Samma sak tärt om: Indexfonder kan "tvingas köpa" om en/några aktier stiger.

Fan vet, det var på 1900-talet jag gick på Handels.. Men ungefär så minns jag av mina föreläsningar!
(Blev välbeställd på köpet, ska väl också tilläggas. Jag gjorde "som fröken sa"..

Nej om en aktie faller mer än övriga aktier i index så innebär det att vikten minskar i både indexet och i indexfonden. Indexfonden behöver alltså inte vikta om pga detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in