Citat:
Ursprungligen postat av
rskworpb
Precis, detta innebär att det skapas luft i fiat, om den luften är större än luften i börsen bör börsen stiga räknat i fiat. Frågan är alltså var det finns mest luft, i börsen eller i fiat?
Luft i båda två tror jag.
Såvida inte "sovjetunionen anfaller", vilket man kan misstänka, är kontanter (njä, beroende på FIAT) bättre än börsen, fastigheter bättre än kontant och börs (njä, om ryssen anfaller och vi blir "Sovjetrepublik"), så kanske guld alternativt silver.
Men ska man ha en hyfsad "balans i sin portfölj" så normalt en "tredjedel av alla fyra".. Men blir väl en fjärdedel givetvis..
Givetvis finns det inte någon "indexfondbubbla"!
Indexfonder är "rakt av" ett genomsnitt av index. Indexfonderna justerar innehav så innehav följer index på fondbörserna.
DÄREMOT kan jag teoretiskt tänka mig att indexfonderna "måste sälja av enskild aktie som rör sig utanför "index", eftersom innehavet i en indexfond ska följa index:
Exempel: "Börsen" säljer LME. Kanske "helt fel", men LME "ska alla sälja". Då MÅSTE en indexfond också sälja LME, för att följa index, om alltså indexfonden är en indexfond. Annars följer inte indexfonden index. Samma sak tärt om: Indexfonder kan "tvingas köpa" om en/några aktier stiger.
Fan vet, det var på 1900-talet jag gick på Handels.. Men ungefär så minns jag av mina föreläsningar!
(Blev välbeställd på köpet, ska väl också tilläggas. Jag gjorde "som fröken sa"..