2022-01-20, 09:56
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Bara så att du hänger med, nu försöker L ta poäng på att kräva MINDRE restriktioner. Inte ens det funkar. Regeringen äger Covid.
Och att fullkomligt dominera coronakriget, det är knappast någon trivial sak. Nej, den debatten lär utöver häftiga utvikningar också dra upp Vänsterpartiets hjärtefrågor i rampljuset. Vilket de socialpolitiska mörkermännen inom M, omöjligt kommer kunna hantera.
Citera
2022-01-20, 12:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jo, det är riktigt. Frågan är hur MSM agerar under sommarmånaderna och om man kommer att lyfta fram MP:s favoritfrågor och ge dem mycket medietid. I regel har MP fått mer medietid än deras opinionsstorlek motiverar. Detta har nog i regel gynnat MP i både opinionsundersökningar och valresultat.

Inte bara direkt medietid utan "nyheter" och medverkande "experter" som utgår från MPs narrativ. Debatter mellan olika personer som alla resonerar som MP utan motargument etc. Propagandaapparaten har många olika metoder att manipulera verkligheten.
Citera
2022-01-20, 12:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Tror inte intervjun kommer påverka MP positivt iallafall. Deras väljare ( Yngre mest kvinnor i storstäderna) kollar knappast på 30-minuter. Men tveksamma sossar blev nog inte direkt imponerande av intervjun. Och det kan vara just dom tveksamma sossarna som avgör MP 4%.

Som du är inne på kommer det vara MSM i sommar som avgör. Får vi likt 2018 en väldigt torr och varm sommar med skogsbränder osv? Ja det kommer garanterat hjälpa MP. Greta får rösta i år, kommer hon driva en opinion för MP? Tveksam men tror MP gärna skulle utnyttja henne och få med sig "hennes generation".
Men om man jämför mot 2018-nått år sen tycker jag mig se en skillnad hos många journalister. Expressen t.ex har vart rätt kritiska mot MP senaste åren mot tidigare.

Folk överlag verkar rätt trötta på MP. Personligen har jag rätt blandad i mitt umgänge, moderater, sossar, lite vänsterpartister lite sdare och några liberaler. Gemensamt är att alla hatar MP.

Jag har nog ett likartat intryck. Det var svårt i umgängeskretsen i jul- och nyårshelgerna att märka av någon som förespråkade MP. I kylan. Men, det kan förstås ändra sig. Detta är en av de mest intressanta opinionsfrågorna i år, att se hur MP kommer att gå, och i efterhand försöka analyser vad som till slut fällde avgörandet, oavsett hur det går.
Citera
2022-01-20, 12:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Kan se framför mig hur militant sinnade Mp:are stegar åt vänster nu eftersom de känner att mer blir gjort under det halvkommunistiska paraplyet. Så Mp balanserar verkligen på gränsen, och det var väl inte så jätteförvånande egentligen eftersom de valde Stenevi istället för Rebecka Le Moine som språkrör.

Ja, det kan hända att valet av Stenevi visar sig vara det strategiska misstaget. Om MP förlorar väljare till V, så kan det vara svårt att få tillbaka dem. Kanske skulle det blir svårare för S att stödrösta också om man ändå kan få motsvarande stöd från V istället.
Citera
2022-01-20, 12:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Inte bara direkt medietid utan "nyheter" och medverkande "experter" som utgår från MPs narrativ. Debatter mellan olika personer som alla resonerar som MP utan motargument etc. Propagandaapparaten har många olika metoder att manipulera verkligheten.

Jo, allt det också. Medialt är det mycket hittills som inte gått MP:s väg, så vi får väl se hur det går framöver. Kanske får man jämföra medieagerandet i förhållande till S, C och V också för att förstås hur det påverkar opinionssiffrorna fram till valet.
Citera
2022-01-20, 12:26
Medlem
Grevelesevis avatar
Imorgon väntar Sifo och nästa vecka Ipsos.
MP har en klar fallande trend i samtliga institut sedan de klev ur regeringen.
Vad döljer sig bakom ? Siffror under 3?

Novus: Nov: 4,8% Dec 3,7% Jan 3,4%

Demoskop: Nov 3,4% Dec 3,3% Jan 2,8%

Sifo: Nov 3,6% Dec 3,2% Jan ?

Ipsos: Nov 4,3% Dec 3,6% Jan ?
Citera
2022-01-20, 12:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är svårt att veta redan nu. Gårdagens intervju i SVT med Märta Stenevi borde i alla fall inte ha stärkt MP:s aktier i opinionen.
https://www.svtplay.se/30-minuter

Samtidigt är det väl tveksamt om så många potentiella MP-väljare såg den.

Nej 30 minuter politik är inte för dem, de läser en käck tweet på twitter om klimatkrisen istället. Eller tittar på en spelfilm och tror att det är sanning som Bolund.

Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Tror inte intervjun kommer påverka MP positivt iallafall. Deras väljare ( Yngre mest kvinnor i storstäderna) kollar knappast på 30-minuter. Men tveksamma sossar blev nog inte direkt imponerande av intervjun. Och det kan vara just dom tveksamma sossarna som avgör MP 4%.

Som du är inne på kommer det vara MSM i sommar som avgör. Får vi likt 2018 en väldigt torr och varm sommar med skogsbränder osv? Ja det kommer garanterat hjälpa MP. Greta får rösta i år, kommer hon driva en opinion för MP? Tveksam men tror MP gärna skulle utnyttja henne och få med sig "hennes generation".
Men om man jämför mot 2018-nått år sen tycker jag mig se en skillnad hos många journalister. Expressen t.ex har vart rätt kritiska mot MP senaste åren mot tidigare.

Folk överlag verkar rätt trötta på MP. Personligen har jag rätt blandad i mitt umgänge, moderater, sossar, lite vänsterpartister lite sdare och några liberaler. Gemensamt är att alla hatar MP.

Hoppas Greta propagerar för Gudrun Schymans nya parti. Det vore perfekt om de mest rabiata går dit och 3 % gamla gröna-vågare stannar hos MP.
Citera
2022-01-20, 12:50
Medlem
greta75s avatar
"KD: Slopa krav på mer förnybart och sänk dieselpriset"

Hahaha, alla vill ha Sd's röster nu.

https://omni.se/a/7dJxkV
Citera
2022-01-20, 12:50
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Nej 30 minuter politik är inte för dem, de läser en käck tweet på twitter om klimatkrisen istället. Eller tittar på en spelfilm och tror att det är sanning som Bolund.

Hoppas Greta propagerar för Gudrun Schymans nya parti. Det vore perfekt om de mest rabiata går dit och 3 % gamla gröna-vågare stannar hos MP.

Hoppas att Nyans, Fi och Gudruns klimatalliansen kan ta en del röster från vänstersidan.
Mycket energi kvar i den gamla alkisen Gudrun 73 år gammal. Startar nya partier hela tiden.
Citera
2022-01-20, 14:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Kan vara så, så vi får väl se om detta avspeglas i OU framöver. Jag tror inte att MP ökar märkbart förrän tidigast i april.
Citera
2022-01-20, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Hoppas att Nyans, Fi och Gudruns klimatalliansen kan ta en del röster från vänstersidan.
Mycket energi kvar i den gamla alkisen Gudrun 73 år gammal. Startar nya partier hela tiden.

Som man sa förr: ”kommunister förökar sig genom delning”
Citera
2022-01-20, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Som man sa förr: ”kommunister förökar sig genom delning”

Om dessa partier kunde samverka i valet (mandatfördelning efter personkryss) så skulle vänstersidan vinna stort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in