2022-01-19, 22:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Särskilt underhållande är ju att Sabuni och L kritiserar Regeringen för att den i stort följer råden från experterna dvs Folkhälsomyndigheten och agerar därefter. Och det är så de svenska väljarna vill ha det.

Jag ser det snarare som att L driver en linje (färre restriktioner) som de tror att många väljare vill ha. Som liberal kan jag bara beklaga detta populistiska utspel.
Citera
2022-01-19, 23:02
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Expressen har en artikel om MPs svåra läge, men den är bakom betalvägg, någon som läst den?

DN har en artikel (också bakom betalvägg) där Märta Stenevi undrar om Mp inte gjorde fel när de hoppade av regeringen:

Märta Stenevi: ”Jag är inte övertygad om att vi gjorde rätt som släppte fram regeringen”

För DN avslöjar hon att hon tvivlar starkt på om partiet gjorde rätt när de lämnade regeringen.

– Vi var tvungna att ta ett beslut väldigt fort. Jag har stor respekt för hur rörigt väljarna uppfattade att det var – för det var det, säger Stenevi.

https://www.dn.se/sverige/marta-stenevi-jag-ar-inte-overtygad-om-att-vi-gjorde-ratt-som-slappte-fram-regeringen/

Det har hon naturligtvis rätt i, men det är lätt att vara efterklok.
Citera
2022-01-19, 23:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
DN har en artikel (också bakom betalvägg) där Märta Stenevi undrar om Mp inte gjorde fel när de hoppade av regeringen:
Märta Stenevi: ”Jag är inte övertygad om att vi gjorde rätt som släppte fram regeringen”
För DN avslöjar hon att hon tvivlar starkt på om partiet gjorde rätt när de lämnade regeringen.
– Vi var tvungna att ta ett beslut väldigt fort. Jag har stor respekt för hur rörigt väljarna uppfattade att det var – för det var det, säger Stenevi.

https://www.dn.se/sverige/marta-stenevi-jag-ar-inte-overtygad-om-att-vi-gjorde-ratt-som-slappte-fram-regeringen/
Det har hon naturligtvis rätt i, men det är lätt att vara efterklok.

De framstår ofta som korkade men samtidigt har de fått igenom enormt mycket politik sedan 2011, trots att de alltid varit små.

Ja nu tror jag de lovat att de framöver skall rösta nej till alla regeringar de inte ingår i? Om SD kan få till ett misstroende nu så har alltså Magdalena en majoritet mot sig som statsminister?
Citera
2022-01-20, 00:00
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Fast i år åker Kd, allt annat är otänkbart. Ebba får valkampanja från fängelset.

KD? Nej, de kommer sitta ganska säkert. De enda jag tror ligger i riskzonen på riktigt är L. MP tror jag kommer kravla sig över 4%.
Citera
2022-01-20, 00:48
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
På tal om "obildad" så verkar det som om du inte fattat att ett förstatligande av skolan inte har ett skit att göra med friskolereformen och den hårt kritiserade privatiseringen av svenska skolor.

Så du menar att det inte är någon skillnad om staten har det övergripande ansvaret för skolan eller det förfall vi haft med kommuneras?

Det som verkligen fått kritik är de religiösa koranskolorna. De vill SD ta bort.

Svensk skola är under kaos. Dags för förändring.
Ut med västerliberalt politiskt korrekt wokegenusflum.
In med ordning och fakta.

För övrigt finns det välfungerande friskolor. Det är inte konceptet det är fel på.
Citera
2022-01-20, 02:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag ser det snarare som att L driver en linje (färre restriktioner) som de tror att många väljare vill ha. Som liberal kan jag bara beklaga detta populistiska utspel.

Vissa väljare tycker det är viktigt, men de kommer nog ändå inte rösta på L. L är inte ett parti för rebeller som är mot statliga påbud; det är ett parti för en privilegierad medelklass som aldrig gör eller säger något som inte är PK.
Citera
2022-01-20, 08:10
Medlem
Citat:
De framstår ofta som korkade men samtidigt har de fått igenom enormt mycket politik sedan 2011, trots att de alltid varit små.

Ja nu tror jag de lovat att de framöver skall rösta nej till alla regeringar de inte ingår i? Om SD kan få till ett misstroende nu så har alltså Magdalena en majoritet mot sig som statsminister?

Den här gamla lögnen från MP, att de ska rösta nej till alla regeringar som de inte ingår i, drog de redan på Birger Schlaugs tid. Alltså bevisligen noll trovärdighet i det påståendet.
Citera
2022-01-20, 08:22
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Du menar alltså att svenska folket struntar i att folk dör i corona så länge de får vara ute på stan och ränna. Är verkligen svenskar så själviska?

I sådana fall tyder det på enorma moraliska tillkortakommanden.

EXAKT så är det. Svenskarna tycker det är skönt att vi haft minimala restriktioner. Vi har det nog inte i oss med hårda restriktioner som många andra länder. Vi gläds åt varje nyhet som pekar på att hårdare restriktioner kanske inte hjälpt. Vi litar på våra myndigheter att välja rätt väg

Vi gillar rekommendationer istället för lagar/krav och tycker det räcker med att vi tar eget ansvar.

Bara så att du hänger med, nu försöker L ta poäng på att kräva MINDRE restriktioner. Inte ens det funkar. Regeringen äger Covid.
Senast redigerad av greta75 2022-01-20 kl. 08:43.
Citera
2022-01-20, 08:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Den stora frågan är om MSM och Svt kastat Mp under bussen. Det vore intressant att se en ny opinionsundersökning bland anställda.

Det är svårt att veta redan nu. Gårdagens intervju i SVT med Märta Stenevi borde i alla fall inte ha stärkt MP:s aktier i opinionen.
https://www.svtplay.se/30-minuter

Samtidigt är det väl tveksamt om så många potentiella MP-väljare såg den.
Citera
2022-01-20, 08:48
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ja det största hotet är media, om de väljer att skriva om normala företeelser som om MP har rätt så kan det bli så.

Jo, det är riktigt. Frågan är hur MSM agerar under sommarmånaderna och om man kommer att lyfta fram MP:s favoritfrågor och ge dem mycket medietid. I regel har MP fått mer medietid än deras opinionsstorlek motiverar. Detta har nog i regel gynnat MP i både opinionsundersökningar och valresultat.
Citera
2022-01-20, 09:01
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är svårt att veta redan nu. Gårdagens intervju i SVT med Märta Stenevi borde i alla fall inte ha stärkt MP:s aktier i opinionen.

Citat:
Jo, det är riktigt. Frågan är hur MSM agerar under sommarmånaderna och om man kommer att lyfta fram MP:s favoritfrågor och ge dem mycket medietid. I regel har MP fått mer medietid än deras opinionsstorlek motiverar. Detta har nog i regel gynnat MP i både opinionsundersökningar och valresultat.

Tror inte intervjun kommer påverka MP positivt iallafall. Deras väljare ( Yngre mest kvinnor i storstäderna) kollar knappast på 30-minuter. Men tveksamma sossar blev nog inte direkt imponerande av intervjun. Och det kan vara just dom tveksamma sossarna som avgör MP 4%.

Som du är inne på kommer det vara MSM i sommar som avgör. Får vi likt 2018 en väldigt torr och varm sommar med skogsbränder osv? Ja det kommer garanterat hjälpa MP. Greta får rösta i år, kommer hon driva en opinion för MP? Tveksam men tror MP gärna skulle utnyttja henne och få med sig "hennes generation".
Men om man jämför mot 2018-nått år sen tycker jag mig se en skillnad hos många journalister. Expressen t.ex har vart rätt kritiska mot MP senaste åren mot tidigare.

Folk överlag verkar rätt trötta på MP. Personligen har jag rätt blandad i mitt umgänge, moderater, sossar, lite vänsterpartister lite sdare och några liberaler. Gemensamt är att alla hatar MP.
Citera
2022-01-20, 09:51
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:

Kan se framför mig hur militant sinnade Mp:are stegar åt vänster nu eftersom de känner att mer blir gjort under det halvkommunistiska paraplyet. Så Mp balanserar verkligen på gränsen, och det var väl inte så jätteförvånande egentligen eftersom de valde Stenevi istället för Rebecka Le Moine som språkrör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in