2022-01-20, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigboi2003
A flera kan halka på samma ställe.

Du förstår nog inte innebörden av smittbegreppet
Citera
2022-01-20, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Smittar halka?
Menar du att allt som smittar trumfar allt annat? Om 10000 svenskar varje år skulle bli mördade: skulle corona ändå vara viktigare att ta tag i eftersom det smittar?
Citera
2022-01-20, 15:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det dör alltså 1 500 varje år för att de har ramlat.
Har ingen betydelse, det är nästan bara äldre som dör i fallolyckor.
Citera
2022-01-20, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Menar du att allt som smittar trumfar allt annat? Om 10000 svenskar varje år skulle bli mördade: skulle corona ändå vara viktigare att ta tag i eftersom det smittar?

Nej, jag menar bara att jämföra halka och Covid är pantat i och med att den förstnämnda inte är ett virus och smittar inte.
Citera
2022-01-20, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Har ingen betydelse, det är nästan bara äldre som dör i fallolyckor.
Precis som Covid då!
Citera
2022-01-20, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jo, en utvärdering är absolut intressant.

Nu massvaccinerar vi ju ständigt hela befolkningen sedan många, många år tillbaks även om inte alla vaccineras samtidigt. Det finns de som hävdar att där bättre att inte vaccinera mot dessa sjukdomar;
Difteri
Hepatit B
Hib*
HPV*
Kikhosta
MPR
Mässling
Pneumokocker
Polio
Påssjuka
Rotavirus
Röda hund
Stelkramp

De vaccin du listar är en enorm gåva till mänskligheten. Jag tror det är väldigt få som är emot dessa? Att däremot massvaccinera med anledning av en influensa/förkylning är däremot något som vi behöver utvärdera bättre. Absolut att det kan bli så att det ingår i ett vaccinationsprogram om det visar sig att de nya mRNA-vaccinerna utan tvekan är helt säkra (krävs 5-10 års utvärdering får jag anta, som med andra vaccin och medicinska preparat) och om det kan göras mer praktiskt genom att ta max en eller två injektioner som ger livslångt skydd.

Jag är definitivt inte emot vaccin. Tvärtom. Jag har själv uppmanat mina föräldrar att ta Pfizers vaccin mot covid. Absolut fullt rimligt för äldre och riskgrupper, men för befolkningen som helhet tvivlar jag (men den som vill ska få göra det så klart). Det jag vänder mig mest mot dock är medicinsk apartheid och covidpass som utesluter grupper.

Sen kan jag förstå att det kanske kommer en dag då vi ställs inför ett enormt hot och vi de facto måste tvångsvaccinera av ren överlevnad, men vi är inte där. Långt ifrån.
Senast redigerad av Eskulap 2022-01-20 kl. 15:35.
Citera
2022-01-20, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej, jag menar bara att jämföra halka och Covid är pantat i och med att den förstnämnda inte är ett virus och smittar inte.
Det går väl ändå att jämföra risk att dö?
Citera
2022-01-20, 15:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Det här är kanske en dum fråga, men varför utvecklar man inte varianter som Omicron i labb och ser till att de skjuter undan de mer dödliga varianterna? Man kan ju tycka att det borde vara mer effektivt än vaccinering? Kanske t om en variant med i princip 0% dödlighet.
Intressant tanke...
Det borde ju gå rent tekniskt, men en nackdel kan ju vara att det är omöjligt att avbryta om det tex. visar sig att viruset muterar till något farligt eller att visa personer inte tål viruset.
Citera
2022-01-20, 15:35
Medlem
Davys avatar
Citat:

Det är tyvärr så folk resonerar. Därav min jämförelse. För mig är det betydligare jobbigare och en större belastning för sjukvården, om jag halkar och bryter lårbenet, än om jag får covid idag.
Citera
2022-01-20, 15:36
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finna det studier som visar att man kan smittas och bli sjuk av samma variant mer än en gång?

Du kan bedriva dina egna studier på ämnet genom att fråga runt i din bekantskapskrets, så pass förekommande är det.
Citera
2022-01-20, 15:38
Medlem
Citat:
Det går väl ändå att jämföra risk att dö?

Varför är det intressant?
Citera
2022-01-20, 15:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
De vaccin du listar är en enorm gåva till mänskligheten. Jag tror det är väldigt få som är emot dessa? Att däremot massvaccinera med anledning av en influensa/förkylning är däremot något som vi behöver utvärdera bättre. Absolut att det kan bli så att det ingår i ett vaccinationsprogram om det visar sig att de nya mRNA-vaccinerna utan tvekan är helt säkra (krävs 5-10 års utvärdering får jag anta, som med andra vaccin och medicinska preparat) och om det kan göras mer praktiskt genom att ta max en eller två injektioner som ger livslångt skydd.

Jag är definitivt inte emot vaccin. Tvärtom. Jag har själv uppmanat mina föräldrar att ta Pfizers vaccin mot covid. Absolut fullt rimligt för äldre och riskgrupper, men för befolkningen som helhet tvivlar jag (men den som vill ska få göra det så klart). Det jag vänder mig mest mot dock är medicinsk apartheid och covidpass som utesluter grupper.

Sen kan jag förstå att det kanske kommer en dag då vi ställs inför ett enormt hot och vi de facto måste tvångsvaccinera av ren överlevnad, men vi är inte där. Långt ifrån.
Jag vet att du tidigare framför att du inte är emot vaccin generellt, det var mera en allmän synpunkt på att vi har massvaccinering och att vissa är emot detta.

Sedan testar man inte läkemedel särskilt länge. Det som tar tid är att utveckla dem och sammanställa all dokumentation inför ett ev. godkännande, inte själva testandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in