2022-01-20, 13:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Berätta då vad IMBILDENs lösning är!

Att man begränsar smittspridningen så mycket som möjligt. Att man undviker gemensamma utrymmen. Att när man vistas i gemensamma utrymmen bär minst FFP2 masker. Att man försöker sköta så mycket som möjligt på distans och med digitala lösningar. Vi vet nu att det ska komma ett uppdaterat vaccin i mars. Varför ska man då köra slut på hela samhället två månader innan? Jag fattar inte varför det är så bråttom nu när vi levt i pandemin under två års tid.
Citera
2022-01-20, 13:21
Medlem
Jag rekommenderar alla att ta 2 doser.

Positivt svar idag och väldigt milda symptom.

Känner folk utan 2 doser som mår riktigt dåligt och är i 30 års ålder.

Alla som säger att vaccin ej hjälper är korkade.
Citera
2022-01-20, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Är du säker på att SIR inte rapporterar rätt? IVA ligger ju still när det gäller antal medan slutenvården ökar. Borde inte IVA öka samtidigt också då?

Sedan har vi ju förändringarna av åldersgrupper.

Barn och äldre inläggningar ökar på IVA medans medelålders och unga vuxna minskar.

Att barn inläggningar ökar av omikron har vi ju hört från alla länder som får omikron vågar. Barn har helt enkelt mer problem med luftvägsvirus som är i de övre luftvägarna.

Sedan de äldre, vi har väldigt mycket smittade äldre just nu, förra veckan hade vi 2 000st 80+ som var smittade. Även om omikron är mildare så är det väldigt många äldre som smittas samt att omikron är bättre på att runda immunförsvaret och vaccinet. Det hade väl nästan varit konstigt om inga av de behövdes läggas in på IVA.

Men medelålders och unga vuxna minskar. De var just den gruppen som var den stor gruppen ovaccinerade på IVA när det gällde deltan.

För min del ser det ut om om deltan minskar på IVA och omikron fylls på och när det gäller omikron så är det barn och äldre som gäller.

Men visst statistiken är tveksam nu. Men jag ställer mig mer tveksam till att inläggningarna på slutenvården samt avlidna stämmer. Avlidna rusar ju i höjden just nu, 60 (rapporterade) i går va? Jag tror att andelen med håller på att öka ordentligt när det gäller avlidna.

Antalet avlidna med covid verkar öka brant. En spekulation är att viruset har brunnit genom sjukvården och drabbat redan sjuka och försvagade grupper. Tex cancerpatienter.
Citera
2022-01-20, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Jag rekommenderar alla att ta 2 doser.

Positivt svar idag och väldigt milda symptom.

Känner folk utan 2 doser som mår riktigt dåligt och är i 30 års ålder.

Alla som säger att vaccin ej hjälper är korkade.

Jag känner många som inte är vaxxade och hade milda sysptom inkl mig själv dessa är mellan 30-40år
Så nej vaccinet hjälper inte någon under 65år
Citera
2022-01-20, 13:32
Medlem
Är informationen att "Vaccinera dig mot covid-19 för att minska smittspridningen" desinformation vid det här laget?
Citera
2022-01-20, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiiMinores
Jag känner många som inte är vaxxade och hade milda sysptom inkl mig själv dessa är mellan 30-40år
Så nej vaccinet hjälper inte någon under 65år
Jo enligt mig och riktiga vetenskapsmän så hjälper vaccin..

Din trovärdighet är lika med noll.

Länka inte nån jävla youtube doktor som fakta.
Citera
2022-01-20, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigboi2003
Är informationen att "Vaccinera dig mot covid-19 för att minska smittspridningen" desinformation vid det här laget?
Nej de är de ej då de hjälper mot att få svår sjukdom
Citera
2022-01-20, 13:36
Medlem
Är det någon som kan förklara hur andra liknande världs pandemier och epidemier som skedde för 50+ år sen pågick i max 2 år, men med "bättre teknologi" och "bättre förståelse och läkare" så är vi inne på ett 3 år med citat om att det kan komma fortsätta år framöver?

Vi är ju sämst isåfall
Citera
2022-01-20, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det leder ofrånkomligen till att fler blir sjuka med det bortfall det innebär, både vad gäller produktion och mänskligt lidande.

Tar man bort karantän och test för normalt krassliga så kommer smittspridningen givetvis öka överallt.
Tester och karantän är något som dämpar smittan.
Frågan är om det är så smart att gasa på.🤔
Citera
2022-01-20, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att man begränsar smittspridningen så mycket som möjligt. Att man undviker gemensamma utrymmen. Att när man vistas i gemensamma utrymmen bär minst FFP2 masker. Att man försöker sköta så mycket som möjligt på distans och med digitala lösningar. Vi vet nu att det ska komma ett uppdaterat vaccin i mars. Varför ska man då köra slut på hela samhället två månader innan? Jag fattar inte varför det är så bråttom nu när vi levt i pandemin under två års tid.

Du svarar på din egna fråga. Vi har levt med det här i två år, vilket är på tok för länge, folk är pissless.

Vad händer om det kommer en ny variant som tar sig förbi det uppdaterade vaccinet? Vi kommer återigen hamna i ett scenario likt det vi har idag.

Det är hemskt, men vi kan inte fortsätta som vi håller på för att skydda en förhållandevis liten skara människor från döden.
Citera
2022-01-20, 13:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Är du säker på att SIR inte rapporterar rätt? IVA ligger ju still när det gäller antal medan slutenvården ökar. Borde inte IVA öka samtidigt också då?

Sedan har vi ju förändringarna av åldersgrupper.

Barn och äldre inläggningar ökar på IVA medans medelålders och unga vuxna minskar.

Att barn inläggningar ökar av omikron har vi ju hört från alla länder som får omikron vågar. Barn har helt enkelt mer problem med luftvägsvirus som är i de övre luftvägarna.

Sedan de äldre, vi har väldigt mycket smittade äldre just nu, förra veckan hade vi 2 000st 80+ som var smittade. Även om omikron är mildare så är det väldigt många äldre som smittas samt att omikron är bättre på att runda immunförsvaret och vaccinet. Det hade väl nästan varit konstigt om inga av de behövdes läggas in på IVA.

Men medelålders och unga vuxna minskar. De var just den gruppen som var den stor gruppen ovaccinerade på IVA när det gällde deltan.

För min del ser det ut om om deltan minskar på IVA och omikron fylls på och när det gäller omikron så är det barn och äldre som gäller.

Men visst statistiken är tveksam nu. Men jag ställer mig mer tveksam till att inläggningarna på slutenvården samt avlidna stämmer. Avlidna rusar ju i höjden just nu, 60 (rapporterade) i går va? Jag tror att andelen med håller på att öka ordentligt när det gäller avlidna.
Egentligen inte konstigt om inlagda med covid avspeglar smittspridningen i samhället. Informationen på https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/#slutenv%C3%A5rden är faktiskt motsägelsefull. Enligt rubriken gäller det patienter med covid, men längre ner står att de vårdas för covid. Att patienter med covid ökar i takt med övriga samhället är som sagt inget konstigt, annars skulle ju viruset skydda mot sjukhusinläggning.
Patienter i slutenvården med covid-19
– Hur många som vårdas i slutenvården, exklusive intensivvården, dag för dag
Siffrorna uppdateras en gång per dag när Folkhälsomyndigheten publicerar nytt underlag.

I diagrammet nedan ser du antalet patienter som vårdas för covid-19 i slutenvården dag för dag i Sverige eller vald region.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/#slutenv%C3%A5rden
Citera
2022-01-20, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosebjonen
Är det någon som kan förklara hur andra liknande världs pandemier och epidemier som skedde för 50+ år sen pågick i max 2 år, men med "bättre teknologi" och "bättre förståelse och läkare" så är vi inne på ett 3 år med citat om att det kan komma fortsätta år framöver?

Vi är ju sämst isåfall

För att andra liknande sjukdomar aldrig försvunnit?

Influensa kommer ju varje år och där har vi färdiga vaccin och ändå avlider det massa varje år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in