Citat:
Ursprungligen postat av
RolleAndersson
Vänta lite!
Är detta en verklig teori?
Att Skandiamannen mördade Palme och kom undan (för resonemangets skull bortser vi från att han har alibi och saknar vapen och motiv).
Jag tyckte att det var tillräckligt dumt att tro att en mördare inte bara åkte hem till Täby.
Det kan väl inte vara så att privatspanarna på Fulter samlat oklarheter från rättegångar åratal senare, från vittnesmål för att fria en annan åtalad, och cherry pickar ut ”bevis”?
Lyssna på förhören med Skandiamannen vid de båda rättegångarna, TR respektive HR. Speciellt inledningarna är smått komiska, han verkar mekaniskt läsa ur samma manus, bortsett ifrån att han i HR först drar till med 23.23 som utstämplingstid. Till och med advokat Liljeroos verkar läsa ur samma manus, han säger vid bägge tillfällena "... det finns en uppgift om att du stämplat ut 23.19 men att rätt tid ska vara 23.20?".
SE då i TR som svar på Liljeroos påpekande:
Rätt tid är 23.21, jag hade precis kollat upp den.
Och i HR:
Den tid jag sa i TR är rätt, jag hade precis kollat upp den.
(Den tid han fått av in- och utpasseringsansvarige RB på Skandia var alltså 23.19)
Det hedrar SE att han ljuger (någorlunda) konsekvent åtminstone. Han hade naturligtvis inte kollat upp något och var fick han då 23.
21 ifrån? Att han flyttade alltså fram utstämplingstiden ytterligare jämfört med det första förhöret den 10 mars 1986 (han sa som bekant 23.20 då) har antagligen sin grund i att han vid förhörstillfället inte själv visste vad den exakta tidpunkten för mordet var. (Hade han varit det
vittne han påstod sig vara skulle han förmodligen vetat det, han missade ju mordet 20 meter framför honom just på grund av han var fokuserad på att titta på sin klocka).
Vid CP-rättegångarna 1989 var den exakta mordtidpunkten (23.21.30) officiell och nu befarade han att inte ens 23.20 var tillräckligt säkert ur alibisynpunkt, därför blev det 23.21. Det var ju inte han som var åtalad så risken att någon skulle börja gräva i det var obefintlig. Ingen hade ju tidigare varit intresserad av utstämplingstiden, bara han själv. Det finns rationell logik i framflyttandet, det var inte minnet som spelade honom spratt. Han kunde ju sagt, "som jag minns det" men ljög i stället att han hade "precis kollat upp det".