2022-01-19, 22:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spiskroken74
Men något måste man väl kunna göra?
Tänker du på att man ska pepparspreja?

Men seriöst, tror inte det fanns annat än möjligen pistol. Och det är ett helvete att träffa rätt ens på tjugo meters håll.
Citera
2022-01-19, 22:13
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fanns det något mer avancerat försvar vi kärnkraftverken? Vad i så fall?
Det är väl bara att släpa dit ett försvar som får ner skiten. De har haft flera dagar på sig nu, men det är tydligen trevligare att stå och se på istället.

Men du är fullt nöjd antar jag?
Citera
2022-01-19, 22:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Det är väl bara att släpa dit ett försvar som får ner skiten. De har haft flera dagar på sig nu, men det är tydligen trevligare att stå och se på istället.

Men du är fullt nöjd antar jag?
Men tror du på fullaste allvar att man får till något på några minuter?
Citera
2022-01-19, 22:19
Medlem
Citat:
Vem säger att de måste göras med en simpel liten pistol? Ska dom stå och sikta från marken menar du?Vårt försvar har säkert bättre alternativ för att få ned ett par sketna drönare.

Tidigare idag sa de att de inte skjuter ner dom för att drönarna då kan komma åt känslig information från marken. Jag förstår inte hur de tänker. Från luften kan de däremot samla någon form av info helt obehindrat, det är väl därför de fortsätter besöka platserna dagligen.

Om det nu inte handlar om att samla information, utan att det istället rör sig om att skrämmas så har jag ännu svårare att förstå varför man låter dom hållas. Jag vågar nog påstå att om drönare svävat över känsliga platser i Ryssland så hade de blivit nedskjutna ganska omgående.

"Symbolisk handling"?

"– Det tyder på att det är en symbolisk handling, att någon försöker skrämmas. De borde redan ha hämtat in kunskap med bland annat satelliter. Nu vill de poängtera att det finns kritiska sårbarheter i Sverige som är oskyddade och går att påverka."

https://www.expressen.se/nyheter/orovackande-att-det-sker-upprepat-och-samordnat/

Då kan väl vi lika gärna svara "symboliskt" med att skjuta ned drönarna och tydligt visa att vi inte tillåter att de används på dessa områden.

Vi har ett handlingsförlamat försvar som inte duger ens till att visa att vi bryr oss. Vi är noga med att påpeka att vi inte tolererar det, men att göra något åt det har vi ingen större lust med.

Det är ju nu bevisat att landet Sverige är totalt odugligt på alla plan. Det skulle kunna rulla in en rysk pansarvagn i centrala Stockholm utan minsta åtgärd. Hela landets polis och militära styrka skulle säkert stå samlade och se på, men till någon nytta skulle de inte vara.

- Det här är ju förjävligt och fullständigt oacceptabelt!

Sen skulle alla gå hem och titta på Efter Fem.
Att oidentifierade objekt flyger över kärnkraftverk är definitivt inget nytt fenomen och det är inte bara Sverige som är drabbat. I USA hade man 57 observationer över kärnkraftverk mellan 2014 och 2019. Inte ett enda har man kunnat skjuta ner och man har ingen aning om vilka som ligger bakom. Även Frankrike och UK har haft en del överflygningar av okända objekt.
Om Sverige skulle lyckas få ner ett så skulle det vara en sensation.
Det enda man vet med säkerhet är att Greenpeace flög in i ett kärnkraftverk i Frankrike för några år sedan.
Citera
2022-01-19, 22:21
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Men tror du på fullaste allvar att man får till något på några minuter?
De har haft hela dagar på sig.

Har vi ett luftvärn som klarar av skjuta ner ballistiska robotar, så får vi nog ganska enkelt ned ett par drönare som uppenbarligen återvänder dagligen för att be om att bli nedskjutna.

Om inte så kan vi skicka ut ett gäng ungdomar som får ner skiten med sina slangbellor. Ring de kriminella nätverken och erbjud dom en slant för att tömma sina magasin i luften. Det är ju knappast några människor där uppe som kan råka bli ihjälskjutna av misstag.
Citera
2022-01-19, 22:23
Medlem
constants avatar
Citat:
De har haft hela dagar på sig.
Aha, jag visste inte att drönarna hade varit där i flera dagar.

Har du någon källa på att det var så?
Citera
2022-01-19, 22:24
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Aha, jag visste inte att drönarna hade varit där i flera dagar.

Har du någon källa på att det var så?
Naturligtvis menar jag inte att de befinner sig där under dygnets alla timmar, men enligt media har de återkommit till platserna. Har du missat det?
Citera
2022-01-19, 22:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Naturligtvis menar jag inte att de befinner sig där under dygnets alla timmar, men enligt media har de återkommit till platserna. Har du missat det?
Om någon har missat något så är det du.

Inga drönare har varit uppe 24/7.

Har du källa på att några drönare har återkommit till kärnkraftverket?
Citera
2022-01-19, 22:28
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Om någon har missat något så är det du.

Inga drönare har varit uppe 24/7.

Kan du läsa vanlig enkel text? Det var ju exakt det jag skrev.
Citera
2022-01-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rex Roth
Men du är förstås inte en "vanlig Svensson" då?

Nej då hade jag skrikit ryssen kommer.
Citera
2022-01-19, 22:31
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:

"Nästan dagligen kommer larm om drönare – flera beskrivs som av militär typ – över svenska kärnkraftverk och andra skyddsobjekt."
https://www.expressen.se/nyheter/orovackande-att-det-sker-upprepat-och-samordnat/
Citera
2022-01-19, 22:35
Medlem
Jag TROR att MUST och SÄPO kan göra en lite bättre bedömning ang nedskjutning eller ej, i förhållande till Flashbacks samlade Fortnitekrigare.
Man har säkert även rätt bra koll på vilka piloterna är och varför dom gör som dom gör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in