Citat:
Ursprungligen postat av
constant
Hur tänkte du att de pistolbeväpnade vakterna skulle göra?
Har du någonsin använt en pistol? Var det enkelt att träffa måltavlan från hundra meters håll? Eller femhundra meter? Eller ens på femtio meter. Du kanske inte ens försökte på det avståndet?
Vem säger att de måste göras med en simpel liten pistol? Ska dom stå och sikta från marken menar du?Vårt försvar har säkert bättre alternativ för att få ned ett par sketna drönare.
Tidigare idag sa de att de inte skjuter ner dom för att drönarna då kan komma åt känslig information från marken. Jag förstår inte hur de tänker. Från luften kan de däremot samla någon form av info helt obehindrat, det är väl därför de fortsätter besöka platserna dagligen.
Om det nu inte handlar om att samla information, utan att det istället rör sig om att skrämmas så har jag ännu svårare att förstå varför man låter dom hållas. Jag vågar nog påstå att om drönare svävat över känsliga platser i Ryssland så hade de blivit nedskjutna ganska omgående.
"Symbolisk handling"?
"– Det tyder på att det är en symbolisk handling, att någon försöker skrämmas. De borde redan ha hämtat in kunskap med bland annat satelliter. Nu vill de poängtera att det finns kritiska sårbarheter i Sverige som är oskyddade och går att påverka."
https://www.expressen.se/nyheter/orovackande-att-det-sker-upprepat-och-samordnat/
Då kan väl vi lika gärna svara "symboliskt" med att skjuta ned drönarna och tydligt visa att vi inte tillåter att de används på dessa områden.
Vi har ett handlingsförlamat försvar som inte duger ens till att visa att vi bryr oss. Vi är noga med att påpeka att vi inte tolererar det, men att göra något åt det har vi ingen större lust med.
Det är ju nu bevisat att landet Sverige är totalt odugligt på alla plan. Det skulle kunna rulla in en rysk pansarvagn i centrala Stockholm utan minsta åtgärd. Hela landets polis och militära styrka skulle säkert stå samlade och se på, men till någon nytta skulle de inte vara.
- Det här är ju förjävligt och fullständigt oacceptabelt!
Sen skulle alla gå hem och titta på Efter Fem.