2022-01-19, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja man skulle vilja fråga SE men han är tyvärr död nu, det borde gjorts redan vid rättegången. Man borde verkligen dragit öronen åt sig när han drog till med 23.23 i HR, efter att med framgång testat 23.21 redan i TR.I HR dög den rakt av för för åklagaren och efter viss knorr även för försvaret. Vid CP-rättegångarna hade han fått klart för sig den någorlunda exakta tidpunkten för mordet, det vill säga 23.21.30. Kanske ansåg han 23.20, som han drog till med vid första förhöret den 10 mars, inte var tillräckligt "säkert". Han kan inte redan vid det tillfället glömt tiden som han fått av RB: "... och så åkte jag in hit och konstaterade att den var 23.19 då. Sedan ringde jag honom på nytt och gav honom tidsangivelsen".

Den som SE inledningsvis var så oerhört intresserad av att fä veta.

Han var intresserad för att initialt visste ingen när mordet begicks. Han ville hjälpa
utredningen.

Visst, det är lite märkligt att han säger 23.23 men han har väl tagit fel bara. Jag ser inte syftet med att ljuga om det när han inte är misstänkt då.
Citera
2022-01-19, 18:31
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Han var intresserad för att initialt visste ingen när mordet begicks. Han ville hjälpa
utredningen.

Visst, det är lite märkligt att han säger 23.23 men han har väl tagit fel bara. Jag ser inte syftet med att ljuga om det när han inte är misstänkt då.
Nä han fiskade efter ett alibi och ljög sig till ett sådant, och det gick bra eftersom han tidigt lyckades med att etablera sig som en konstig prick.

Ingen verkar för övrigt ha använt sig av hans utstämplingstid för att precisera tidpunkten för mordet. Den tid som han efter drygt en vecka lämnade i förvanskad form.

Utstämplingstiden var i det här skedet endast intressant för en gärningsman som desperat fiskade efter ett alibi.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-01-19 kl. 18:39.
Citera
2022-01-19, 18:47
Medlem
Citat:
Nä han fiskade efter ett alibi och ljög sig till ett sådant, och det gick bra eftersom han tidigt lyckades med att etablera sig som en konstig prick.

Ingen verkar för övrigt ha använt sig av hans utstämplingstid för att precisera tidpunkten för mordet. Den tid som han efter drygt en vecka lämnade i förvanskad form.

Utstämplingstiden var i det här skedet endast intressant för en gärningsman som desperat fiskade efter ett alibi.

Ok du får tro vad du vill. Att SE skulle vara GM är en uppdiktad och konstruerad teori.
Citera
2022-01-19, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Tja, det gäller väl alla teorier. Måhända är någon rätt.

Nja, SE-teorin är konstruerad av TP framförallt. När en människa mixtrar med sanningen och manipulerar så blir det en konstruktion. CP-spåret blev också manipulerat.
Citera
2022-01-19, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Mer sannolikt ja.
Och anledningen till 23:21 i TR är så klart för att det är SE's uppfattning utifrån "den kontroll" han gjorde.
Var det gamla anteckningarna från 1:a eller 2/3? Dom som kanske låg till grund för första missen 23:20 ?
Eller ringde han upp Bergström på nytt?

För mig blir ändå alternativet som du och andra här fortsatt försöker framföra här "betydligt mer osannolikt för mig.
Att SE skulle hålla på att ljuga("trixa med tidstämplar som ett datasystem registrerat") och på något sätt även i TR, kallad av försvaret mot CP, försöka ljuga till ytterligare någon minut är som sagt befängt.

Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Varför ska han ljuga om det när det gäller en rättegång som handlar om CP som GM?

Citat:
Ja man skulle vilja fråga SE men han är tyvärr död nu, det borde gjorts redan vid rättegången. Man borde verkligen dragit öronen åt sig när han drog till med 23.23 i HR, efter att med framgång testat 23.21 redan i TR. I HR accepterades 23.21 sedan rakt av av åklagaren, och efter visst knorrande även av försvaret.

Vid CP-rättegångarna hade han fått klart för sig den någorlunda exakta tidpunkten för mordet, det vill säga 23.21.30. Kanske ansåg han 23.20, som han drog till med vid första förhöret den 10 mars, inte var tillräckligt "säkert". Han kan inte redan vid det tillfället glömt tiden som han fått av RB: "... och så åkte jag in hit och konstaterade att den var 23.19 då. Sedan ringde jag honom på nytt och gav honom tidsangivelsen".

Tiden som SE inledningsvis var så oerhört intresserad av att fä veta.

Verkligen!? Känns det trovärdigt att Stig skulle ljuga om något som inte kan ge honom alibi utan enbart är dumt? Som MOPspanaren skrev finns ju fakta i utpasseringssystemet.

Detta är sjuka påståenden men visar en rätt bra och tydlig bild på vad man tar till för att försöka förstärka teorin. Resultatet med alla dessa felaktiga påståenden blir klart motsatt. Teorin dör.
Citera
2022-01-19, 20:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Ok. Så absolut ingen mer är GM brydde sig om mord tiden? Dummaste jag hört. För det är nämligen mordtiden SE menar att polis och media är intresserade av. Och vi ser på tiderna som uppges på morgonen att alla kan förstå att polis och media är intresserad av en mordtid.

SE gick ju tiden först efter att han pratat med polisen. Samtidigt som vi vet hur svårt det var komma fram till polisen. På eftermiddagen klarnade också mord tiden i media så att utstämplingstiden faller i intresse.
Citera
2022-01-19, 20:26
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Verkligen!? Känns det trovärdigt att Stig skulle ljuga om något som inte kan ge honom alibi utan enbart är dumt? Som MOPspanaren skrev finns ju fakta i utpasseringssystemet.

Detta är sjuka påståenden men visar en rätt bra och tydlig bild på vad man tar till för att försöka förstärka teorin. Resultatet med alla dessa felaktiga påståenden blir klart motsatt. Teorin dör.
Det vi vet är att SE har senarelagt sin utstämplingstid vid flera tillfällen. Om han sedan kände till att klockan gick före och hoppades den skulle ge honom alibi vet jag inte men han hade nog inte räknat med att den skulle stämmas av mot Fröken Ur. Nåja, just den delen är bara spekulationer, det vi vet är att han konsekvent senarelagt tiden jämfört med den tid han fick av RB. Vid rättegångarna tog han dessutom i lite extra, kanske för att han då ansåg att 23.20 som han nämnde inledningsvis inte var tillräckligt säker, och han hade nu en exakt tidpunkt för mordet att förhålla sig till. Han blev lite paff när hans lögn(er) plötsligt ifrågasattes, det var han ju inte van vid. Jag tror att han var lite rädd för advokat Liljeroos, åklagaren däremot köpte hans lögn från tingsrätten rakt av, och SE kände sig ganska trygg med honom. Han skämtade till och med om språngmarschen in i gränden, "som gammal sprinter ville jag se hur fort det gick" och åklagaren skämtade tillbaka, "hur fort gick det?". SE skrattade lättat.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-01-19 kl. 20:36.
Citera
2022-01-19, 20:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ok. Så absolut ingen mer är GM brydde sig om mord tiden? Dummaste jag hört. För det är nämligen mordtiden SE menar att polis och media är intresserade av. Och vi ser på tiderna som uppges på morgonen att alla kan förstå att polis och media är intresserad av en mordtid.

SE gick ju tiden först efter att han pratat med polisen. Samtidigt som vi vet hur svårt det var komma fram till polisen. På eftermiddagen klarnade också mord tiden i media så att utstämplingstiden faller i intresse.
Jag vet att du brukar tolka "polisen ville veta" (som han sa till RB) som att "polisen kommer att vilja veta". Men RB tolkade det som de flesta gör, det vill säga att han varit i kontakt med polisen innan han ringde, även det var naturligtvis en lögn från SE. Polisen kände inte ens till SE:s existens i det skedet.
Citera
2022-01-19, 20:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag vet att du brukar tolka "polisen ville veta" (som han sa till RB) som att "polisen kommer att vilja veta". Men RB tolkade det som de flesta gör, det vill säga att han varit i kontakt med polisen innan han ringde, även det var naturligtvis en lögn från SE. Polisen kände inte ens till SE:s existens i det skedet.

Nej det är du som tolkar "vill veta" som att han säger han blivit personligt tillfrågad ta fram den. Orden i frasen betyder inte att man bett om tiden, de betyder precis det som orden betyder. Polis och media vill ha tiden. Han säger ingenting om att ha varit i kontakt med polisen.

Polisen och media vill ha tiden för att det förekommer olika uppgifter. Om du tittar i media morgonen 1 mars, är det då inte fakta att de vill ha tiden?
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-19 kl. 20:38.
Citera
2022-01-19, 20:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej det är du som tolkar "vill veta" som att han säger han blivit personligt tillfrågad ta fram den. Orden i frasen betyder inte att man bett om tiden, de betyder precis det som orden betyder. Polis och media vill ha tiden. Han säger ingenting om att ha varit i kontakt med polisen.
RB: "Det var konstigt om nu polisen var intresserad av att få veta den här tiden att jag inte skulle meddela den till dem".

RB är den som pratat med SE, han har nog tolkningsföreträde i det här fallet, och han har uppenbarligen tolkat det som att SE varit i kontakt med polisen innan han ringde. Det där förstår naturligtvis du också, du trollar bara.
Citera
2022-01-19, 20:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
RB: "Det var konstigt om nu polisen var intresserad av att få veta den här tiden att jag inte skulle meddela den till dem".

RB är den som pratat med SE, han har nog tolkningsföreträde i det här fallet, och han har uppenbarligen tolkat det som att SE varit i kontakt med polisen innan han ringde. Det där förstår naturligtvis du också, du trollar bara.

Vad i det citerade betyder att SE varit i kontakt med polisen?

Och vad låter mer som ett vittne som vill vara viktig än det där citatet? Riktigt bra indicium på att SE var ett vittne som ville vara viktig och överdriva. Alltså att HAN vill tala med polisen om det.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-19 kl. 21:00.
Citera
2022-01-19, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Misstänker att detta kanske är den dövstumme-personen man tog utanför Rosenbad, med en karta över mordplatsen?
Eller så är det den "Galne Österrikaren" (Walter Kiritsis) som greps vid Slussen (men innan/nära anknytning till tiden för mordet)

Ser nu i mina anteckningar att jag inte fångade Lampers nyhetssändning och påstående där Agardh specifikt anger att Lisbeth sagt mörk täckjacka.
Får göra om göra rätt här, med lite nya ögon.

Tack! Ja ingen av dessa hölls kvar speciellt lång tid. Rykten spreds snabbt och sändes ut via media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in