2022-01-19, 20:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det har du förstås en källa på?

Det är allmänt känt. Herpes är kanske det mest kända exemplet.
Citera
2022-01-19, 20:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Hypokondrikern är igång igen ser jag efter en liten paus. Om du inte vill bli smittad får du A) låsa in dig i en källare utan mänsklig kontakt överhuvudtaget och nån form av luftintag med superfilter. B) flytta till månen. I bägge alternativen överlever du inte länge.

Är ju knappast så att viruset sprids som en gas i luftrummet
Citera
2022-01-19, 20:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför ska de smittas? Många riskerar svåra men efter en infektion. Jag vill inte bli smittad.

Spelar ingen roll vad du vill. Du kommer få Omikron förr eller senare.
Citera
2022-01-19, 20:30
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Spela inte dum igen.
Dom pratar på nyheterna just nu om att det är familjekarantänen som är problemet precis som jag förutspådde. 10% av hela sveriges poliskår är hemma just nu, inte för att dom har symptom och är sjuka utan i familjekarantän. Samma med lärarkåren.

Karantänen är långt skadligare för samhället än Omikron.
Men du ska se att dom släpper på regler inom en vecka. Kom ihåg var du läste det först IMBILDEN
Jag vet inte var du läste det först. Men som jag förstår det är det ett önskemål från MSB.
Nu vill Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, att Folkhälsomyndigheten ser över riktlinjerna om familjekarantän.

– Både vi och andra myndigheter har lyft det här som en möjlighet, säger Svante Werger, strategisk rådgivare vid MSB.
https://www.dn.se/sverige/msb-andra-riktlinjerna-for-familjekarantan/
I morgon kan frågan om familjekarantän ändras
expressen
Senast redigerad av virvelbagg 2022-01-19 kl. 20:35.
Citera
2022-01-19, 20:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Spelar ingen roll vad du vill. Du kommer få Omikron förr eller senare.

Det får vi hoppas att de inte får. En covid infektion är inget att leka med. Vården kan bli överbelastad och folk riskerar men för livet. Alla har ett gemensamt ansvar att förhindra smittspridning.
Citera
2022-01-19, 20:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBlanche
Jag är lärare och fick covid tidigt. Har därför inga som helst planer på att ta detta vaccin. Men jag kan meddela att jag som inte haft en sjukdag sedan 2001, plötsligt åker på förkylning efter förkylning. Covid gör ju helt klart ngt med immunförsvaret. Covid gör också något med människor generellt... En masspsykos utan dess like och med nazitendenser.

Ett kinesiskt virus som förvandlar folk till nazister haha

Tur du inte är i Portugal som jag nu. Här kommer man inte in på nån restaurang eller hotell utan att visa upp vaccinbevis. Inget vaccinbevis till livsmedelsbutiker ännu så de försöker iallafall inte svälta ihjäl antivaxxers.
Citera
2022-01-19, 20:35
Medlem
Citat:
Du visar återigen att du inte förstått någonting om karantän. Man vet inte vilka som är sjuka och vilka som är friska. Du kan inte ifrågasätta att "sätta friska" i karantän. Du kan inte avgöra vem som är sjuk och vem som är friska. Det är liksom huvudsyftet med karantän.
Kan man inte avgöra vem som är frisk eller sjuk? Är du helt jävla hjärndöd? Ska vi sätta hela Sverige i karantän med det argumentet tycker du? Bara för att hysteriska hypokondriker som du tror att alla är sjuka och inte kan avgöra om de känner sig friska och symptomfria och/eller kan göra enkla antigen test?! Det var nog det mest korkade du kläckt ur dig på ett tag .

Om det är stor brist på lärare, vilket du påstod tidigare, så kan man definitivt ifrågasätta om friska lärare ska tvingas sitta i karantän.
Citera
2022-01-19, 20:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Det får vi hoppas att de inte får. En covid infektion är inget att leka med. Vården kan bli överbelastad och folk riskerar men för livet. Alla har ett gemensamt ansvar att förhindra smittspridning.

De flesta är inte intresserade av att minska smittspridningen snarare tvärtom. Numera anses det som man gör sin plikt för flocken när man blir smittad.
Citera
Medlem
Begär att få ut ADHD-medicin med Amfetamin. Det kan rädda liv när man är riktigt sjuk.
Har använts förr.

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0048335

"We report the first evidence that meth significantly reduces, rather than increases, virus propagation and the susceptibility to influenza infection in the human lung epithelial cell line"
Citera
Medlem
Citat:

Fast det är bara din hypokondri som spökar i ditt huvud, vilket du själv varit öppen med. Det finns redan ett antal coronavirus som snurrar runt som förkylningar och Omicron skiljer sig inte särskilt mycket från dessa. Du får helt enkelt lära dig leva med att förkylningsvirus är en del av livet. De försvinner aldrig. Du kan aldrig "förhindra" förkylningar. Om du inte söker hjälp för dina psykiska problem så kommer du väl snart också sova i en luftballong som Michael Jackson
Citera
2022-01-19, 20:39
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Har du inte förstått någonting?

Omikron är ofarligt för alla utom dom riktigt gamla och sköra. Vaccinerad eller ej spelar ingen större roll, risken att bli svårt sjuk är mindre än vanliga influensan. Vi behöver inga sprutor längre utan precis som med andra säsongsbunda luftvägsvirus så vaccinerar vi gamla och riskgrupper på hösten.

Jag har nyss haft viruset med två dagars feber ungefär som alla andra, inga problem trots ett halvår sedan spruta två.
VAKNA NU och släpp ångesten, du blir lika sjuk av sprutan (feber, frossa) som av Omikron.

Med ditt inlägg som utgångspunkt, så konstaterar jag att gamla och sköra människor kommer att behöva vaccin även framöver. Dessa tar redan nu vaccin mot influensan. Ifall Kina-viruset framöver följer influensans säsongvariationer, så borde Covid-vaccinet kunna ges samtidigt som influensa-vaccinet. Men ifall Kina-viruset har 2 vågor per år, så kommer riskgrupperna att behöva vaccineras vid fler tillfällen än idag. Det innebär fler besök på vårdcentralen. Därför är säsongsvariationerna intressanta.
Citera
2022-01-19, 20:39
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag vet inte var du läste det först. Men som jag förstår det är det ett önskemål från MSB.
Nu vill Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, att Folkhälsomyndigheten ser över riktlinjerna om familjekarantän.

– Både vi och andra myndigheter har lyft det här som en möjlighet, säger Svante Werger, strategisk rådgivare vid MSB.
I morgon kan frågan om familjekarantän ändras
expressen

https://www.dn.se/sverige/msb-andra-riktlinjerna-for-familjekarantan/

Detta har både DN och expressen skrivit om innan du.

Nääääeeee nu tycker jag du går lite hårt åt miiiig. Jag skreeev faktiskt kom ihåg var DU som i IMBILDEN läste det först att familjekarantänen kommer slopas inom en vecka.

Jag tycker det ääär så hemskt med skribenter som rättar andraaa och tillskriver dom saker dom aldrig saagt

Skämt åsido.
Absolut så höjs röster nu överallt om idiotin så visst har det stått om det nu i dagarna. Bra spanat där fröken virvell
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in