2022-01-19, 19:26
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Vem lovade vem vad om NATOs utvidgning?

I ett tal dagen före julafton förklarade Rysslands president Vladimir Putin att USA och Nato på 1990-talet lovade att "inte expandera en tum" efter Warszawapaktens upplösning. Sedan dess har 14 länder anslutits till Nato. Stämmer det att Ryssland fick ett sådant löfte?

https://www.nyhetsbanken.se/2022/01/vem-lovade-vem-vad-om-natos-utvidgning.html

Fast Ryssland borde förstå att det är löjeväckande att komma dragandes med en över 30 år gammal "överenskommelse", när Ryssland själva för bara 7 år sedan invaderade delar av ett av de länder som NATO inte skulle expandera till.

Det blir ju faktiskt löjeväckande. Det är som att Tyskland efter WWII var slut skulle komma och hävda att Molotov–Ribbentrop-pakten mellan Sovjet och Tyskand fortfarande gäller....
2022-01-19, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10dygn
Gissar att du inte hört ordspråket ”Bättre att tiga och tas för en idiot än att tala och undanröja alla tvivel”?
Ja du får börja när du vill.
2022-01-19, 19:31
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nato Rotterdam finns väl i krokarna fortfarande?? .. nu står dom väl och hetsar utanför Gotland tror jag.

Jag tror inte ni behöver vara så ängsliga att dom är ute efter Sverige. Varför får ni inte panik av att Nato cirkulerar i samma område? Vi är inte ens medlem i Nato? Om vi ska vara neutrala mot Ryssland och Nato borde vi ju reagera likadant.

Är det mobbarna eller rastvakterna man ska undvika på skolgården?

Men din kunskapsnivå (och många andra i tråden) ställer en frågandes om du ens gått skolan och därmed förstår min parallell till
NATO/RUS
2022-01-19, 19:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod

Men din kunskapsnivå (och många andra i tråden) ställer en frågandes om du ens gått skolan och därmed förstår min parallell till
NATO/RUS

Och du tillhör gänget med grova attitydsproblem gissar jag? Ingen idé ens att försöka kommunicera med dessa typer har jag lärt mig.. Hoppas du får en fortsatt fin kväll!
2022-01-19, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Det ryska fartyget Fortuna som lägger ut rörledningar.

Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Vad används dessa skepp till då?

Jag vet inte vad de faktiskt används till... Nord Steam 2 som är vad det användes för blev klart i September 2021.
Det är så klart hela anledningen till att kustbevakning och försvaret fokuserar på dessa just nu, de har ingen anledning att befinna sig i området.

Dessutom bogseringsbåten till Fortuna är registrerad som en brandbåt inte en bogseringsbåt, redan här har du en tillämpning som används utanför vad den var avsedd för. Fler frågor på det?
2022-01-19, 19:41
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod

NATO/RUS

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Och du tillhör gänget med grova attitydsproblem gissar jag? Ingen idé ens att försöka kommunicera med dessa typer har jag lärt mig.. Hoppas du får en fortsatt fin kväll!

Om man ifrågasätter kompetens och allmänbildning, har man då ”grova attitydsproblem”?
Blev du kränkt?

Läs på lite om vad som faktiskt händer, det är allt jag begär.
*kram*
2022-01-19, 19:44
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Svar nej. Det finns fler artiklar som mer ingående tar itu med myten.

Här handlar det om lösa diskussioner som inträffade för över 30 år sedan, under en annan tid med andra förutsättningar. Det var även innan 1994 då Ryssland skrev under att de skulle respektera Ukrainas territoriella integritet i utbyte mot att kärnvapen lämnades över till Ryssland. Som bekant har Ryssland valt att blunda för denna överenskommelse.

Diskussionerna som förelåg 1990 handlade om Östtyskland. Warszawapakten fanns fortfarande och därför var det inte aktuellt att ens tänka på en NATO-utvidgning österut så som världen såg ut just då. Ryssland fanns inte på bordet. Det enda diskussionerna handlade om var Sovjetunionen. Gorbatjov har själv bekräftat att något löfte om att NATO inte skulle utvidga inte fanns. Därefter har ju Ryssland, under självaste Putin, accepterat att länder såsom Estland, Lettland och Litauen har blivit fullvärdiga NATO-medlemmar. Det är först nu som han börjar att gny och klaga och försöker vrida på sanningen till sin egen fördel i en förevändning att kriga.

Helt eller halvt rätt. Gorbatjov kallar det för en myt att han blev bedragen av USA. När samtalen 1990 rörde sig i "den gamla sfären" med ett existerande Sovjet och ett Östtyskland som var medlem av Warsawa-pakten försäkrade dock Baker ganska ivrigt i sitt samtal med Gorbatjov, att NATO "inte skulle utvidgas en tum österut". Men när Tyskland enades och blev en suverän stat fick det självständigt bestämma vad det ville tillhöra för allianser.
-
2022-01-19, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboGarbo
o färre moskeer, flyktingar vs fler utvisningar och strängare fängelsestraff.

Gärna en diktatur som slår näven i bordet!

Jalla jalla Putin!!
Ryssland har väldigt många moskéer och har procentuellt mer muslimer än Sverige. Dessutom ligger både världens nordligaste moskén i norra Ryssland och europas största moské ligger i Moskva. Läs på lite.
2022-01-19, 19:46
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Det ryska fartyget Fortuna som lägger ut rörledningar.
Ja, försvarsmakten har varit lite intresserade idag. De har gått med sin https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/luft/s-100-d/ fram och tillbaka mellan Öland och Gotland ett par vändor.

Det vore ju lite intressant å veta vad dom sysslar med. Nordstream går ju inte mellan våra öar.
Finns säkert en anledning till varför dom ligger där dom ligger.
2022-01-19, 19:47
Medlem
FlashbackGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whamy
Ryssland har väldigt många moskéer och har procentuellt mer muslimer än Sverige. Dessutom ligger både världens nordligaste moskén i norra Ryssland och europas största moské ligger i Moskva. Läs på lite.

Men dessa muslimer vågar inte göra liknande dåd i Ryssland än i Sverige. För dom vet dom skulle straffas VÄLDIGT hårt. Det är vad jag tror iaf.

Det är därför det finns så många muslimer kanske i Ryssland.
2022-01-19, 19:48
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ja, försvarsmakten har varit lite intresserade idag. De har gått med sin https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/luft/s-100-d/ fram och tillbaka mellan Öland och Gotland ett par vändor.

Det vore ju lite intressant å veta vad dom sysslar med. Nordstream går ju inte mellan våra öar.
Finns säkert en anledning till varför dom ligger där dom ligger.
Anledning 14 - 18 sekundmeter i natt från norr.
2022-01-19, 19:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Fast Ryssland borde förstå att det är löjeväckande att komma dragandes med en över 30 år gammal "överenskommelse", när Ryssland själva för bara 7 år sedan invaderade delar av ett av de länder som NATO inte skulle expandera till.
Ur Rysslands perspektiv är det helt logiskt. NATO expanderade gradvis österut, och inför hotet att även Ukraina skulle gå med och Ryssland förlora sin viktiga hamn i Krim så valde de att slå till först och säkra ett territorium som dessutom till största delen hade rysk befolkning som av allt att döma ville tillhöra Ryssland.

Inte konstigare än att USA hotat med åtgärder om Ryssland skulle placera styrkor i Venezuela eller Kuba som de talat om. Stormakter agerar så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in