2022-01-19, 23:43
Medlem
pansarbrittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Där ligger ju ett antal Natoskepp sydöst om dom ryska fartygen.

Har dom legat så nära tidigare?
Nä, igår kväll så var Nato nordöst om Gotland
2022-01-19, 23:44
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jag tror att det bästa skyddet vi kan få mot Ryssland är att bli bättre vän med dem. Vi borde börja köpa så mycket som möjligt från Ryssland istället för från tex USA och Kina: kläder, mat, datorer, mobiltelefoner mm.
Då kommer de troligen inte vilja invadera oss, alltså om de har en sådan vilja nu.
Och Ryssland är ju en nära granne till oss, trots allt hav och land emellan oss. Mer än USA och Kina iallafall.

Och så lämnar vi NATO-samarbetet helt och börjar istället bygga upp vårat eget försvar, så att det blir så starkt att vi även kan hjälpa andra länder i världen om de blir anfallna. Och så förklarar vi för världens länder att vi står redo att hjälpa dem militärt om de behöver det. Och då kommer troligen hela världen även vilja hjälpa oss om vi trots allt skulle bli anfallna, och de länder som inte vill hjälpa oss då är idioter som hade svikit oss även om vi var med i NATO.

Och det behövs inget NATO, och det har antagligen aldrig behövts heller. Allt "bra" som NATO har gjort hade FN eller den diplomatiska kontakten länder emellan lika gärna kunnat göra.
FN behövs antagligen inte heller. Inte i nuvarande form iallafall med tex säkerhetsrådet. Det räcker troligen med diplomatisk kontakt mellan världens länder, genom ambassader och sådant.

Så skicka fredsmäklare från Sverige till Ryssland nu, innan det är för sent!
Och gör inget annat dumt, som tex att börja skjuta på ryska fartyg!
Vilket lismande från Rysstrollen!
Stå upp för er önskan om lebensraum istället för falskt smörande och smicker!
2022-01-19, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Inte alls,
Men jag svarar inte folk som inte kan läsa saker ur olika perspektiv. Eller i minsta fall läsa ett ord eller en text utifrån ett icke-absolut tillstånd.

Jag skrev ordet kanske i meningens inledning. Detta tillsammans med det faktum att det var ett svar till en användare som hävdade att man minsann lät meddela sin tilltänkta fiende att ”nu tänkte vi kriga mot er om några veckor”.

Så ur det perspektivet borde man kunna se mitt svar som i minsta fall ett ifrågasättande av vad båtarna faktiskt gör där och inte ta dem som en absolut sanning eller tes från min sida ATT det är ett tecken på stundande krig från Ryssland.
OK men jag tror jag klarar olika perspektiv och är kritisk i allmänhet. Är jag då ett troll?
2022-01-19, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icuesofty20
Det folk inte verkar fatta är att detta är teater. Man hade kunnat få exakt samma information utan att göra ett spektakel av det hela. Hade de velat ta Gotland så hade de gjort det utan att i förväg varna flera veckor innan.

Så när kommer anfallet äga rum?

Bara folk i tråden som sitter och onanerar över tanken då det är halvspännande. Lite som att vilja tro på spöken, trots att de inte finns.

Så när får Putin fingrarna ur och tar Gotland med en gummibåt? Aldrig? Tänkte väl det.

Kanske lite skillnad på skarpladdade pansarvagnar uppradade vid en gräns, och ett potentiellt "spöke under sängen" kanske?

Så fort en spetznaz ger en svensk så mycket som en örfil på gotland skickar jag in en uthyrningsansökan för min bostadsrätt och uppger "det förestående kriget" som skäl. Sen är det hejhej tulum 6 månader.
2022-01-19, 23:49
Avslutad
Varför drar inte Putin bara igång sin egen konkurrent till Nato? Han kan kalla den Warszawa-pakten

Lägre medlemsavgift, bättre förmåner. Så får alla småländer välja sida
2022-01-19, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pansarbritta
Nä, igår kväll så var Nato nordöst om Gotland

Jag är inte någon expert på metrologi eller hur man jobbat med Nord Stream tidigare.

Men vad som framkommit i media ska dom ryska fartygen svarat KBV att man inväntar bättre väder för att åka hem till Kalininggrad igen.
Jag såg fartygen för första gången i söndags och då seglade dom fram och tillbaka intill Öland. När dom faktiskt kom dit har jag ingen koll på, men dom har ju vad jag kan se varit i ungefär samma område. Jag vet inte hur nära NordStream är men är det inte märkligt att man åker hitåt när det vankas dåligt väder? Jag vet som sagt inte hur långt i förväg man kan se att det ska blåsa upp. Dessutom måste det ju kosta en hel del pengar att få hit fartygen, planerar man då inte att fartygen ska ligga ute en tid? För just nu verkar dom ligga vid Öland pga dåligt väder, dom har ju verkligen valt helt fel tid att åka över om nu jobbet har att göra med NordStream.

Det är ju också klart intressant att Natobåtar ligger runt dessa fartyg
2022-01-20, 00:03
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Jag är inte någon expert på metrologi eller hur man jobbat med Nord Stream tidigare.

Men vad som framkommit i media ska dom ryska fartygen svarat KBV att man inväntar bättre väder för att åka hem till Kalininggrad igen.
Jag såg fartygen för första gången i söndags och då seglade dom fram och tillbaka intill Öland. När dom faktiskt kom dit har jag ingen koll på, men dom har ju vad jag kan se varit i ungefär samma område. Jag vet inte hur nära NordStream är men är det inte märkligt att man åker hitåt när det vankas dåligt väder? Jag vet som sagt inte hur långt i förväg man kan se att det ska blåsa upp. Dessutom måste det ju kosta en hel del pengar att få hit fartygen, planerar man då inte att fartygen ska ligga ute en tid? För just nu verkar dom ligga vid Öland pga dåligt väder, dom har ju verkligen valt helt fel tid att åka över om nu jobbet har att göra med NordStream.

Det är ju också klart intressant att Natobåtar ligger runt dessa fartyg

Det är inte bara deras position som är märklig.
Lite tidigare i tråden postade jag en bildlänk där man ser hur de rört sig fram och tillbaka längs med Öland på ett väldigt märkligt sätt.

Läste någon intervju med någon från försvaret, han var ändå ganska tydlig med att man inte tror på att det handlar om dåligt väder.
2022-01-20, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Så du menar att de anteckningar som fördes är förfalskade, menar du det?
In the end, however, Gorbachev acknowledged the historical truth. In October 2014, in an interview with
the Russian daily Kommersant , he stated unequivocally that “The topic of ‘NATO expansion’ was never discussed; it was not raised in those years [1989-1990]. I am saying this with a full sense of responsibility. Not a single Eastern European country brought up the issue, not even after the Warsaw Pact had ceased to exist in 1991. Western heads of state and government, too, did not raise it.”
https://www.baks.bund.de/sites/baks010/files/working_paper_2018_03.pdf

--end of story.
2022-01-20, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vilket lismande från Rysstrollen!
Stå upp för er önskan om lebensraum istället för falskt smörande och smicker!

Om du bortser ifrån att du tror att jag är ett smickrande och smörande rysstroll.
Du håller alltså med mig om att det vore bra om Sverige och Ryssland blev bättre vänner och samarbetade och handlade mer, och att vi borde mäkla fred med Ryssland istället för att tro att det enda sättet att skydda oss mot dem är militärt?
2022-01-20, 00:11
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Om du bortser ifrån att du tror att jag är ett smickrande och smörande rysstroll.
Du håller alltså med mig om att det vore bra om Sverige och Ryssland blev bättre vänner och samarbetade och handlade mer, och att vi borde mäkla fred med Ryssland istället för att tro att det enda sättet att skydda oss mot dem är militärt?
Ok, jag bortser från det.
Jag har inget emot Ryssland eller dess befolkning. Enbart dess imperalism i närområdet.
Man bekämpar inte terrorism eller brottslighet genom att "bli kompis", men jag skulle inte ha något emot att vi svenskar lånar ut pengar (mot ränta, inget är gratis) för att bygga upp ett nytt demokratiskt, säkert och rättssäkert Ryssland
2022-01-20, 00:14
Medlem
Citat:
Jag tror att det bästa skyddet vi kan få mot Ryssland är att bli bättre vän med dem. Vi borde börja köpa så mycket som möjligt från Ryssland istället för från tex USA och Kina: kläder, mat, datorer, mobiltelefoner mm.
Då kommer de troligen inte vilja invadera oss, alltså om de har en sådan vilja nu.
Och Ryssland är ju en nära granne till oss, trots allt hav och land emellan oss. Mer än USA och Kina iallafall.

Och så lämnar vi NATO-samarbetet helt och börjar istället bygga upp vårat eget försvar, så att det blir så starkt att vi även kan hjälpa andra länder i världen om de blir anfallna. Och så förklarar vi för världens länder att vi står redo att hjälpa dem militärt om de behöver det. Och då kommer troligen hela världen även vilja hjälpa oss om vi trots allt skulle bli anfallna, och de länder som inte vill hjälpa oss då är idioter som hade svikit oss även om vi var med i NATO.

Och det behövs inget NATO, och det har antagligen aldrig behövts heller. Allt "bra" som NATO har gjort hade FN eller den diplomatiska kontakten länder emellan lika gärna kunnat göra.
FN behövs antagligen inte heller. Inte i nuvarande form iallafall med tex säkerhetsrådet. Det räcker troligen med diplomatisk kontakt mellan världens länder, genom ambassader och sådant, för att bevara freden mellan länder.

Så skicka fredsmäklare från Sverige till Ryssland nu, innan det är för sent!
Och gör inget annat dumt, som tex att börja skjuta på ryska fartyg!

Först och främst vad har Sverige att vinna på det förutom möjligtvis att Ryssland kanske skulle sluta provocera?
Men hur tror du resten av omvärlden och i synnerhet EU som Sverige är del av skulle tycka om det? Nästan hela EU är NATO anslutna och förutom det ser EU, Ryssland som ett hot och det är därför de inte vill tillåta att Ryssland tar något i Ukraina trots invånarna i vissa städer hellre vill ha Ryskt styre.
2022-01-20, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jag vet inte vad de faktiskt används till... Nord Steam 2 som är vad det användes för blev klart i September 2021.
Det är så klart hela anledningen till att kustbevakning och försvaret fokuserar på dessa just nu, de har ingen anledning att befinna sig i området.

Dessutom bogseringsbåten till Fortuna är registrerad som en brandbåt inte en bogseringsbåt, redan här har du en tillämpning som används utanför vad den var avsedd för. Fler frågor på det?
Ja eftersom du uppenbarligen inte vet något om frågan så behöver du ju inte komma med konspirationsteorier tänkte jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in