2022-01-15, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nato kommer inte göra något militärt motstånd.

Nej. De har väl inga skyldigheter att göra det. Ukraina är inte med i NATO.
2022-01-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vilket land ser inte Ukraina som ett offer i det reella kriget?

Alla länder som inte har sanktionerat Ryssland, dvs majoriteten av världens länder.
Tror de flesta är väldigt neutrala i frågan och förstår problematiken.

Varken Ukraina, Georgien eller Tjetjenien är svart och vitt. Men ni Svenskar på grund av ert Rysshat får ju det serverat som att Ryssland är roten till allt ont. Brukar jämföra nyheter om Ryssland i Sverige med nyheterna om USA i Serbien Väldigt väldigt ensidigt.
2022-01-15, 21:27
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Det finns dessutom minst 3 Zubr klass landstigningssvävare i Kaliningrad om ni vill ha mer att bli kissnödiga över...
Jag skev igår att Kaliningrad har mer militär materiel i hamnen och på gatorna än hela Sverige. Då blev jag utskälld för de var minsann bara gamla skrotbåtar och hundra år kanoner typ...

Ja kanske det, men de tre militärbåtar i grå camo nära Klaipeida som jag såg på en satellitbild via Google såg hyfsat moderna ut...

För övrigt: för mig har Fortuna och den andra (Kator?) försvunnit på marinetraffic. Någon annan?
2022-01-15, 21:31
Medlem
slutaletas avatar
Nu trendar krig och Ryssland istället för covid. Pandemin är nu officiellt över precis som vi avverkat metoo och Greta mm.
2022-01-15, 21:32
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseNyfiken
Ingen Ryss vil ta Sverige lite vapen och makt skramme. Ryssland har enorma naturtillgångar dom är ett av dom få länder som inte har några stadsskulder. Gillar rysk hockey och rysk vodka Putin är väl en kul figur. Den nya världsordningen visar sig Ryssland samt Kina är dom nya supermakterna rätta in dig i ledet Swedistan.
Wow, du är ju mer än måttlig korkad om du tror att Ryssland inte har någon statsskuld.

Ärligt talat, alla ni som förespråkar Ryssland och hur bra det skulle varit om Sverige blev ryskt.
Vill ni verkligen bo i ett land utan någon vidare välfärd att tala om, en lön som inte ens räcker till att ta sig utanför stadsgränsen och bostäder som är så förfallna att de inte ens skulle passa för råttor?
Ryssland är inte bara St. Petersburg eller Moskva.

Jag tror inte riktigt ni förstår vad är det ni ser upp till.

Sverige må ha en hel del brister ja, inget snack om det. Men det är milsvid skillnad på svensk resp. rysk standard.

Sen tror jag inte att Ryssland skulle invadera Sverige, finns ingen anledning till det.
Men att se det som en dröm att Putin tar över Sverige och gör oss till en del av Ryssland är en fullständigt vidrig tanke och vision.
2022-01-15, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Wow, du är ju mer än måttlig korkad om du tror att Ryssland inte har någon statsskuld.

Ärligt talat, alla ni som förespråkar Ryssland och hur bra det skulle varit om Sverige blev ryskt.
Vill ni verkligen bo i ett land utan någon vidare välfärd att tala om, en lön som inte ens räcker till att ta sig utanför stadsgränsen och bostäder som är så förfallna att de inte ens skulle passa för råttor?
Ryssland är inte bara St. Petersburg eller Moskva.

Jag tror inte riktigt ni förstår vad är det ni ser upp till.

Sverige må ha en hel del brister ja, inget snack om det. Men det är milsvid skillnad på svensk resp. rysk standard.

Sen tror jag inte att Ryssland skulle invadera Sverige, finns ingen anledning till det.
Men att se det som en dröm att Putin tar över Sverige och gör oss till en del av Ryssland är en fullständigt vidrig tanke och vision.

Ptja, flertalet som skriver här är avlönade i rysk rubel (som redan påpekats).
2022-01-15, 21:37
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roll8or
Det är inte svenskar som sitter och runkar inför ryssen; det är ryssarnas troll-sweatshop-medarbetare som sitter här och postar. De använder ryss-utvecklad översättningsmjukvara och som allt annat som ryssarna någonsin har utvecklat eller uppfunnit så är det undermåligt. Kolla på grammatik och meningsbyggnad så är det lätt att sortera bort dessa stackare.

För att ta ett konkret exempel:
" Äckel som dig som vill slicka Annies smutsiga operarade sönderknullade fitta."
ska förstås vara "Äckel som du vill slicka Annies smutsiga opererade sönderknullade fitta."
Att tillägga här är att "opererad fitta" inte är en känd förolämpning i det svenska språket - det låter bara konstigt.

Har sett en ökad aktivitet på både detta forum och andra den senaste tiden.
Ja, om än det är rätt oskyldigt att använda du/dig fel (det gör jag säkert själv titt som tätt), så är förolämpningen anmärkningsvärd. Kan ju referera till att Annie fick en för tidigt född dotter, på nåt sätt. En märklig förolämpning oavsett.

Även jag höjt på ögonbrynen ett par gånger över inlägg med konstigt språkbruk. I synnerhet i trådar som dessa.
2022-01-15, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Du har en skev och förlegad syn på Ryssland. Jag har jobbat med folk från St Peterburg och de är mer moderna än oss i vissa sammanhang. De ligger i framkant i fråga om tech de är precis som vilka andra Européer. Det är också stor skillnad på västra Ryssland och "provinserna" i sydöst. Dvs alla "stan" länderna etc.
Tex så är Ukraina Rysslands socialfall. De är mindre utvecklade än Ryssland.

Halva Ryssland är sossfall som inte klarar sin försörjning utan sin egen kolonilott/lantställe. Petersburg och Moskva är Rysslands skyltfönster utåt där de välbärgade återfinns. Jag har också träffat allehanda ryssar i arbete och på fritiden. De är i många fall helt blinda inför tillståndet i det egna landet. Vadå diktatur och klasskillnader? Kan vara helt ok som människor för övrigt. Bildade och målinriktade. Men som sagt ena foten utanför Europa trots att en viss del ligger på kontinenten.
2022-01-15, 21:42
Medlem
Haha, jag förstår inte hur det här kan vara en så lång tråd. Finns ju inget att diskutera, annat än att ryssar mer än gärna visar upp sig då. Detta gör man pga vetskapen om att inget land orkar trissa upp någonting, så precis alla kommer låta dem vara. Ryssar dyker gärna upp från ingenstans här i Europa och visar att de finns, bara för att man kan, och sedan är saken glömd nästa vecka. Lär er något av nutidshistorien istället för att måla upp fantasibilder om att undergången är här.
2022-01-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Det hela är egentligen mycket enkelt. En stor del av säkerhetspolitiska konflikter beror på att en part inte gillar eller accepterar sakernas tillstånd. De tycker inte att status quo är acceptabelt, utan verkar för att ändra detta till sin egen fördel.

Det är det som är grejen med Ryssland, eller snarare med dess regim. De tror naturligtvis inte att NATO har några som helst ambitioner eller intresse att hota landets territoriella integritet. Varför i hela friden skulle de ha det? NATO är varken Hitlertyskland, Napoleons Frankrike, Karl XII:s Sverige eller mongolernas hord. Och Ryssland har ingenting som NATO-länderna är intresserade av. I stället handlar det om att Putin och hans anhang inte kan leva med att landet inte har någon intressesfär omkring sig. Status quo uppfattas som en outhärdlig förnedring av en supermakt.

Precis som mobbaren på skolgården skriker man efter respekt men förstår inte att fruktan är en känsla av en helt annan karaktär. Om Ryssland var ett land som alla andra som respekterade demokratin och sina grannars rätt att själva välja väg och upphörde med sina fantomsmärtor från ett förlorat imperium skulle det inte finnas några problem. Men Ryssland är inte ett sådant land.

Kort och gott: jag tycker inte vi svenskar behöver vara oroliga för en rysk invasion, även om det naturligtvis inte går att utesluta till 100%.

Bra skrivet! Jag kan inte så mycket om det här, därav trådstarten. Jag har fattat att Putin vill ha Ukraina, varför är jag inte så inläst på men det är ju tydligt! Sen är det klart att Sverige i sig inte är nått hot (vad jag vet) mot Ryssland, därav borde inte Sverige vara i nån större risk att bli inblandade i en väpnad konflikt, tänker jag! Men som du säger, det kanske inte går att utesluta helt och det är fan det som får fart på hjärnspökena! Blir spännande och lite ångestfyllt att se vad som händer nu! Tror på en till cyberattack på Ukraina iallafall!
2022-01-15, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceciliastenbock
Vad kommer hända med alla människor som är annorlunda typ HBTQ och och musslor samt övriga kränkta människor? Vad kommer orten ligorna passa på att göra?

Frågorna är många, svaren är få

I de bästa av världar kan väl de som inte vill ställa upp för Sverige bara dunsta. I annat fall om de stör ordningen kan de väl skickas för internering på någon ö.
2022-01-15, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Kanske ska hålla tillbaka på att kalla andra för fega? "Vi" kan ändra på det? Vilka "Vi"? Du har ju dragit och kommer inte tillbaka förrän vi förlorat Gotland, vilket du inte kommer göra ens då.

Jag har inte flyttat långt och jag röstar fortfarande vart fjärde år.
Jag kan lova dig att jag reser hem och hjälper till om ryssen kommer.
Om jag är för gammal för att strida så hjälper jag till med logistik eller något annat som behövs.
Det är upp till försvaret.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in