• 1
  • 2
2022-01-19, 15:27
Medlem
arsewithaguns avatar
För ett antal år sen så anlade kommunen en cykelväg jämte bilvägen i min by.
Nu ett tag senare så kan man knappt se cykelbanan längre pågrund av allt hästskit som ligger intorkat,
och att försöka sig på att använda cykelvägen som det var menat är svårare än att åka slalom.

Varför behöver inte hästägare plocka upp efter sig, precis som man måste efter sin hund.
Hur svårt kan det vara att ta med sig en sopsäck och böja sig ner.

Nä usch, fy för hästägare. Noll respekt för oss cyklister.
Kanske dags att skrota det syntetiska limmet och öppna upp limfabriker igen?

Med irriterad hälsning,
en slalomcyklist
Citera
2022-01-19, 15:45
Medlem
Du får klaga till kommun och stallet hästarna kommer ifrån.
Citera
2022-01-19, 15:45
Medlem
Henriksss avatar
Håller med om att lagen borde gälla hästägare också men det är äldre tider som hänger kvar tror jag. Då sprang ju folk och tog hästskiten och hade som gödsel.
Citera
2022-01-19, 15:48
Medlem
Megaforces avatar
Det är ofta förbjudet för hästar att använda cykelbana om det inte är skyltat att det är tillåtet.

Är det förbjudet så bör man klaga hos kommunen som då får ta kontakt med berörda hästägare.
Citera
2022-01-19, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arsewithagun
Nu ett tag senare så kan man knappt se cykelbanan längre pågrund av allt hästskit som ligger intorkat,
och att försöka sig på att använda cykelvägen som det var menat är svårare än att åka slalom.

Varför behöver inte hästägare plocka upp efter sig, precis som man måste efter sin hund.

Med irriterad hälsning,
en slalomcyklist

På en cykelbana får man inte färdas på häst.
Rida på häst är det samma som att framföra ett fordon.
Andra fordon än cyklar och moped klass II får inte framföras på en cykelbana.
Ordningsbot är 800 kronor för att ha framfört fordon på otillåten bana.
https://www.transportstyrelsen.se/sv...ar-i-trafiken/
https://www.aklagare.se/globalassets...rordningen.pdf
Fordons plats på väg Trafikförordningen
https://lagen.nu/1998:1276#K3
Citera
2022-01-19, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarv
På en cykelbana får man inte färdas på häst.
Rida på häst är det samma som att framföra ett fordon.
Andra fordon än cyklar och moped klass II får inte framföras på en cykelbana.
Ordningsbot är 800 kronor för att ha framfört fordon på otillåten bana.
https://www.transportstyrelsen.se/sv...ar-i-trafiken/
https://www.aklagare.se/globalassets...rordningen.pdf
Fordons plats på väg Trafikförordningen
https://lagen.nu/1998:1276#K3

Tror det finns en lucka i lagen här. Vid flera tillfällen har jag sett hästar lämna vägen för att ta sig till cykelbanan enkom för att bajsa på densamma. De står då med framtassarna i väggrenen förmodligen för att undkomma böter.
Citera
2022-01-19, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är ofta förbjudet för hästar att använda cykelbana om det inte är skyltat att det är tillåtet.

Är det förbjudet så bör man klaga hos kommunen som då får ta kontakt med berörda hästägare.

Är det förbjudet att leda en häst utan vagn på en gång- och cykelbana? Det är tillåtet vad jag vet.

Det finns en påbjudsskylt som heter ridväg och betyder att man får rida och framföra hästfordon och andra fordon med dragdjur. Saknas den skylten får man väl inte rida där det är gång- och cykelväg.
Citera
2022-01-19, 16:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Är det förbjudet att leda en häst utan vagn på en gång- och cykelbana? Det är tillåtet vad jag vet.

Det finns en påbjudsskylt som heter ridväg och betyder att man får rida och framföra hästfordon och andra fordon med dragdjur. Saknas den skylten får man väl inte rida där det är gång- och cykelväg.

Det är förbjudet att leda häst på gång och/eller cykelbana utom där det är skyltat att hästar får gå samt i vissa kommuner som kan ha det tillåtet i lokal ordningsstadga.

Vissa cykelbanor kan dock ha status som gångfartsgata eller gågata och där får både bilar och hästar vara men bara i gångfartshastighet.
Citera
2022-01-19, 17:03
Medlem
Citat:

Med irriterad hälsning,
en slalomcyklist
kan inte heller riktigt förstå varför dem inte behöver plocka upp efter sig alltid... finns ju trots allt hästblöjor:P
Citera
2022-01-19, 17:10
Medlem
arsewithaguns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Det är en ridväg, så hästarna får gå där, i gångtakt såvitt jag kan förstå.

Det är inte där skon klämmer riktigt. Jag får inte cykla på vägen som ligger intill, eftersom det finns en cykelbana, men det är ju riktigt jävla otrevligt att behöva cykla genom hästskiten som breder ut sig som en filt över hela cykelbanan.

För övrigt så verkar vissa av hästarna ha rejäla magproblem. Oftast är det fasta korvar som påminner om gigantiska harlortar, men då och då ser man en stor blöt pöl som påminner om en tonårsspya, fast från en jättetonåring.

edit; insåg att jag kanske borde ha lagt den här tråden i hästforumet, så att vi kan få svar på varför i helvete det är så svårt att plocka upp efter sin häst?

Kanske kan en vänlig mod flytta tråden
Citera
2022-01-19, 17:19
Medlem
sommarlovs avatar
Om det verkligen ÄR förbjudet med hästar på cykelbanor, så är lösningen enkel!
Men är det det?
Olämpligt är det, och oförskämt!
Citera
2022-01-19, 17:47
Medlem
Carnills avatar
Citat:

Med irriterad hälsning,
en slalomcyklist

Alltså, det är ju svårt att plocka upp när man sitter på hästen och ta med sig skiten men jag/vi gör som så att när vi har ridit klart så åker nån av oss med bil och plockar upp det. Svårare än så är det inte.
Blir trött på människor som inte kan visa hänsyn.
Ta kontakt med stallet/stallen i närheten eller markägaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in