2022-01-19, 18:19
Medlem
https://www.transportstyrelsen.se/sv...ar-i-trafiken/
Citera
2022-01-19, 18:32
Medlem
arsewithaguns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnill
Alltså, det är ju svårt att plocka upp när man sitter på hästen och ta med sig skiten men jag/vi gör som så att när vi har ridit klart så åker nån av oss med bil och plockar upp det. Svårare än så är det inte.
Blir trött på människor som inte kan visa hänsyn.
Ta kontakt med stallet/stallen i närheten eller markägaren.

Kudos till er som plockar upp efter er, önskar att fler hade haft samma hyffs.
Citera
2022-01-19, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arsewithagun
För ett antal år sen så anlade kommunen en cykelväg jämte bilvägen i min by.
Nu ett tag senare så kan man knappt se cykelbanan längre pågrund av allt hästskit som ligger intorkat,
och att försöka sig på att använda cykelvägen som det var menat är svårare än att åka slalom.

Varför behöver inte hästägare plocka upp efter sig, precis som man måste efter sin hund.
Hur svårt kan det vara att ta med sig en sopsäck och böja sig ner.

Nä usch, fy för hästägare. Noll respekt för oss cyklister.
Kanske dags att skrota det syntetiska limmet och öppna upp limfabriker igen?

Med irriterad hälsning,
en slalomcyklist

I ett samhälle får man inte rida hur som helst utan ska hålla sig till ridvägar. Vissa områden kanske det kan vara svårt om man måste korsa vägar osv men detta kan du klaga på hos kommunen och stallet där hästarna är ifrån.
Att plocka upp efter en häst kan vara svårt då det också kan innebära en säkerhetsrisk att stå och hålla på med en plastpåse med en 600kg häst och krångla hästar kan få panik bli stressad Osv.
Att stå och koncentrera sig på plocka upp skiten kan Också vara trafikfara. Sedan kan det vara svårt att bära med sig spade och liknande. Antingen får kommunen sopa vägarna oftare eller så får ryttarna hålla sig på utsedda ridvägar.
Citera
2022-01-19, 19:23
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kultursprache
Hästbajs är helt annat än hundskit.
Kliver hellre in hästbajs än hundbajs.

Som cyklist är nog en hundskit att föredra. Finns ju påsar att fästa där bak på hästen, har sett det många ggr på snuthästar. Annars håller jag med Ts att skiten ska plockas upp, speciellt på en cykelväg.
Citera
2022-01-21, 09:58
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Nu ett tag senare så kan man knappt se cykelbanan längre pågrund av allt hästskit som ligger intorkat,
och att försöka sig på att använda cykelvägen som det var menat är svårare än att åka slalom.

Varför behöver inte hästägare plocka upp efter sig, precis som man måste efter sin hund.

Med irriterad hälsning,
en slalomcyklist

Ni cyklister är ju inte direkt poppis ändå.

Nu talar jag för Stockholm och där är ni som hästbajs på våra bil-gator. Varje dag måste man veja bilen för att inte köra på en fanatisk cyklist.

Men jag lider med dig. Hästar skiter ut sig som fan och man behöver spade för att plocka upp det. Hästar bör däför förbjudas eller begränsas ute på allmänna gator.
Senast redigerad av fittslem 2022-01-21 kl. 10:00.
Citera
2022-01-21, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Men jag lider med dig. Hästar skiter ut sig som fan och man behöver spade för att plocka upp det. Hästar bör däför förbjudas eller begränsas ute på allmänna gator.

Hästar är ju också farliga för ryttare. De kastar gärna av ryttaren om de blir överraskade av att t.ex. en cyklist bromsar in. Det är min egen erfarenhet.
Citera
2022-02-05, 06:15
Medlem
Tranquility Bass avatar
Felanmäl till kommunen. När jag cykelpendlade till mitt förra jobb så var en bit på en GC-väg vid en ridskola. Visst förekom det att det låg hästskit på denna men då det allt som oftast togs bort inom en dag eller två så var det inte värre än all denna hundskit överallt.
Citera
2022-02-05, 13:23
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag tycker inte att hästskit är något problem. Det kladdar inte och luktar nästan inget i det fria. Hundskit och människoskit är värre, med det ser man sällan på vägen.
Citera
2022-02-05, 14:24
Medlem
Citat:

Med irriterad hälsning,
en slalomcyklist

skaffa bra skärmar till cykeln.

man kanske skulle ha blöjor på hästarna?
Citera
2022-02-05, 14:31
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är ofta förbjudet för hästar att använda cykelbana om det inte är skyltat att det är tillåtet.

Är det förbjudet så bör man klaga hos kommunen som då får ta kontakt med berörda hästägare.
Jag undrar om inte cykelbanor skall användas där sådan finns. jag ser att polisen gör så i Goteborg. de borde veta tycker man.

Jag googlade: Gång- och cykelbana (det finns flera märken för gång och cykelbanor).
Här är det inte tillåtet att färdas med häst.

Sålund bryter poliserna mot lagen
Citera
2022-02-07, 08:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag undrar om inte cykelbanor skall användas där sådan finns. jag ser att polisen gör så i Goteborg. de borde veta tycker man.

Jag googlade: Gång- och cykelbana (det finns flera märken för gång och cykelbanor).
Här är det inte tillåtet att färdas med häst.

Sålund bryter poliserna mot lagen

Polishästar är undantagna och får färdas överallt när de är i tjänst. De får t.o.m. använda sig av motorväg.
Citera
2022-02-07, 16:06
Medlem
Herregud håll dig på den andra 1,5 metern du har på cykelvägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in