2022-01-19, 11:52
Medlem
"FHM öppnar för ny strategi – vaccination kan enbart riktas mot riskgrupper"

Kan någon sammanfatta artikeln, jag har ingen prenumeration?

Tack!

https://www.gp.se/nyheter/sverige/fhm-%C3%B6ppnar-f%C3%B6r-ny-strategi-vaccination-kan-enbart-riktas-mot-riskgrupper-1.63982052
Citera
2022-01-19, 11:56
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole

Tack!

https://www.gp.se/nyheter/sverige/fhm-%C3%B6ppnar-f%C3%B6r-ny-strategi-vaccination-kan-enbart-riktas-mot-riskgrupper-1.63982052
Det är naturligtvis där vi kommer landa till slut, frågan är bara vilket land som vågar gå först.
Citera
2022-01-19, 12:03
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole

Tack!

Artikeln verkar finnas här olåst!

https://headtopics.com/se/fhm-oppnar-for-ny-strategi-vaccination-kan-enbart-riktas-mot-riskgrupper-23519501

Edit. Så vad det inte alls. Men det står lite mer här en jag fick upp när jag kollade din länk.
Citera
2022-01-19, 12:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Det skrev du förra veckan oxå, jag påpekade då att det var Fohm:s första scenario som de då uppdaterat just den dagen. Vilket du bekräftade att de hade koll på. Men nu fortsätter du att peka på deras första scenario, hur kommer det sig?

Därför att vissa inte verkar fatta att jag skrev att jag tror smittan peakar i mitten av feb/ vid månadsbrytet feb/mars.
Citera
2022-01-19, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Selektiv hörsel kallas det du besitter.

FoHM sa tydligt att ”detta är bara scenarier, inte prognoser”
Hur fan tolkar du det som att någon påstått sig veta när det peakar?
Din gissning är helt fucked up, även om du nu försöker twista vad du först gissade på.

Men det är klart, när IMBILDEN gissar är det ok, när FoHM gör det måste man spy ur sig..

"Detta är bara scenarier, inte prognoser". Jag har väldigt svårt att förstå varför man gör scenarier om man inte använder något av dem för att göra någon form av förutsägelse. Är man inte ansvarig för scenarier, men en prognos som visar sig felaktig kan resultera i någon form av ansvar?

Mitt huvudscenario är att vi fortsatt har en folkhälsomyndighet som är senfärdigt reaktiv och inte vågar göra några åtaganden eller stå för något. Liksom att vi har en regering som vägrar dela med sig av dokumentation till den kommission som är satt att granska den. Jag vågar stå för att benämna det prognos också.
Citera
2022-01-19, 12:34
Medlem
Ja vad ska man säga? 201 covidpatienter på Sahlgrenska och totalt 342 stycken i regionen. Har ökat med 98 på en vecka.

Det verkar som att det blir ett hårt tryck på vården nu i vinter.

Jag misstänker att det blir tungt på vårdavdelningar och Akuten men inte så illa på IVA. Undrar om de kommer klara detta utan att sätta upp fältsjukhus igen.

Någon som vet hur det ser ut på golvet? Hur är stridsmoralen inför ytterligare en våg?
Citera
2022-01-19, 12:37
Medlem
Det verkar som om det mr tegnell sa i början, kanske 1a eller 2a presskonferens. Det bästa sätter för att bli kvitt en säsongsinfluensa är flockimmunitet och vaccinera äldre och riskgrupper som är yngre, när ett ev. Vaccin är framtaget.

Han fick ganska snabbt smäll på fingrarna av de som bestämmer och drar i trådarna, så han var tvungen att påstå att vaccin var det bästa sättet och att alla skulle ta det oavsett hälsa eller ålder. Men likväl så sa han åtminstone i början det som är lösningen på cirkus19.

Han kanske visste vad som komma skulle, förmodligen. men då hade han ju iaf sagt en gång direkt i början hur vi egentligen skulle ha hanterat denna pandemi. Sen fick han andra order men ganska intressant ändå att han sa det!
Citera
2022-01-19, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Råd och restriktioner har hjälpt samhället att få ned smittspridningen. Speciellt viktigt före det fanns ett vaccin.

Jag har aldrig sagt något annat. Det var rimligt DÅ med restriktioner eftersom vi inte hade särskilt mycket erfarenhet av viruset. Det är INTE rimligt idag i samma utsträckning. Men covid har kommit att handla om politik och covidpass handlar inte om att stoppa spridning (eftersom det beviseligen inte stoppar spridning), det handlar om lydnad i vad som utvecklats till ett kontrollsamhälle. Pandemilagen är ett allvarligt hot mot vår frihet och demokrati. Det som pågår i Österrike, Australien och Frankrike är ett folkbrott av en grad vi inte sett sedan andra världskriget.

Citat:
Våg 3 med Alfa och våg 4 med Delta kunde blivit riktigt illa då de var värre än ursprungliga varianten.

Kunde och kunde. Det är spekulation. Det finns studier som visar att covid redan vid Delta var att likna vid en influnesa.

"Could Omicron be even LESS deadly than seasonal flu? Scientists believe ultra-infectious strain may kill 100 TIMES fewer people than Delta (and mortality rates were ALREADY similar to influenza before the variant emerged)"

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10358361/Omicron-nearly-100-TIMES-deadly-seasonal-flu-scientists-believe.html

Citat:
Att enbart som du gör fokusera på att äldre har det svårast är korkat. Även många andra har haft svårt och en hel del med bestående skador.

Det är inte korkat, det är rationellt om du tittar på statistiken. Covid är och har alltid varit ett virus som främst drabbar mycket gamla och multisjuka. Det är inget virus som tar livet av barn och 80-åringar i lika hög grad. Man kan snarare fråga sig varför du fokuserar på samhället som helhelt. Covid skiljer sig egentligen inte särskilt mycket från en influensa på den punkten, bara att den inledningsvis har varit mer potent eftersom det är ett nytt virus som vi saknar immunitet mot.

"CDC director says study of people show 75% of COVID-19 deaths 'had four or more comorbidities'"

https://www.washingtonexaminer.com/news/cdc-director-says-75-of-covid-19-deaths-had-four-or-more-comorbidities

Citat:
Omicron är nu något helt annat. En helt ny variant av viruset och i de flesta fall mycket lindrig.
Sydafrika har en rätt så ung befolkning och de svagare brukar inte bli så gamla där.

Jag hör ofta dessa bortförklaringar om Sydafrika, men du missar att nämna att deras folkhälsa och sjukvård också är extremt mycket sämre än vår. Ändå inga som helst problem. UK har också nått sin topp och inga större problem där heller.

"While there has been a massive jump in case numbers, there has not been an equivalent huge spike in people in hospital with the virus. It indicates that despite increasing case numbers, the number of very ill people has not increased."

https://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-59916454

Citat:
Jag tycker ditt sätt att diskutera detta är otrevlig och du saknar en human människosyn där alla har lika värde oavsett om de är sjukliga eller feta. Att vi är så många vaccinerade hjälper oss även att klara Omicron utan att många blir allvarligt sjuka.

Exakt vad av det jag skrev var otrevligt? För att jag inte spelar med i din vaccinreligion? Och kom inte och låtsas att detta handlar om människosyn, det är rent struntprat från er sida. Ni har enbart egoistiska skäl. Det kommer alltid fram att ni själva tillhör riskgrupp, är vänsterblivna eller har andra psykiska problem. "IMBILDEN" här på Flashback är ett typiskt sådant exempel som är en av de mer extrema vaccinfundamentalisterna. Erkände själv att han är svårt hypokondrisk och går på mediciner. Och sättet ni debatterar på ser inte särskilt "människovänligt ut" då ni demoniserar era meningsmotståndare och kräver att unga människor ska sitta inlåsta och missa sin bästa tid i livet för att gamla och multisjuka inte kan förväntas ta eget ansvar (vilket alltid varit fallet under ALLA influensasäsonger).
Senast redigerad av Eskulap 2022-01-19 kl. 12:53.
Citera
2022-01-19, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Det verkar som om det mr tegnell sa i början, kanske 1a eller 2a presskonferens. Det bästa sätter för att bli kvitt en säsongsinfluensa är flockimmunitet och vaccinera äldre och riskgrupper som är yngre, när ett ev. Vaccin är framtaget.

Han fick ganska snabbt smäll på fingrarna av de som bestämmer och drar i trådarna, så han var tvungen att påstå att vaccin var det bästa sättet och att alla skulle ta det oavsett hälsa eller ålder. Men likväl så sa han åtminstone i början det som är lösningen på cirkus19.

Han kanske visste vad som komma skulle, förmodligen. men då hade han ju iaf sagt en gång direkt i början hur vi egentligen skulle ha hanterat denna pandemi. Sen fick han andra order men ganska intressant ändå att han sa det!
Första tanken är oftast den rätta.
Citera
2022-01-19, 12:40
Medlem
Packapappaspacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja vad ska man säga? 201 covidpatienter på Sahlgrenska och totalt 342 stycken i regionen. Har ökat med 98 på en vecka.

Jag misstänker att det blir tungt på vårdavdelningar och Akuten men inte så illa på IVA. Undrar om de kommer klara detta utan att sätta upp fältsjukhus igen.

Någon som vet hur det ser ut på golvet? Hur är stridsmoralen inför ytterligare en våg?

"57 procent av patienterna som vårdats på Karolinska i januari månad hade covid-19 som huvuddiagnos. Detta kan jämföras med helåret 2021, då andelen var 80 procent." // från nån tidning, min länk försvann!

Lär vara samma i siffror i Göteborg, så nä är nog ingen större panik.
Citera
2022-01-19, 12:41
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALotLessThanZero
"Detta är bara scenarier, inte prognoser". Jag har väldigt svårt att förstå varför man gör scenarier om man inte använder något av dem för att göra någon form av förutsägelse. Är man inte ansvarig för scenarier, men en prognos som visar sig felaktig kan resultera i någon form av ansvar?

Mitt huvudscenario är att vi fortsatt har en folkhälsomyndighet som är senfärdigt reaktiv och inte vågar göra några åtaganden eller stå för något. Liksom att vi har en regering som vägrar dela med sig av dokumentation till den kommission som är satt att granska den. Jag vågar stå för att benämna det prognos också.

Man kan inte försvara sina egna dåliga gissningar med att en myndighet är lika jävla kass..

Att FoHM är klåpare förstår alla med förstånd, men det är illa om vi alla skall vara lika kassa..
Citera
2022-01-19, 12:41
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Närmare 50% av dessa är inte där pga covid. Sluta jaga upp er..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in