Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Råd och restriktioner har hjälpt samhället att få ned smittspridningen. Speciellt viktigt före det fanns ett vaccin.
Jag har aldrig sagt något annat. Det var rimligt DÅ med restriktioner eftersom vi inte hade särskilt mycket erfarenhet av viruset. Det är INTE rimligt idag i samma utsträckning. Men covid har kommit att handla om politik och covidpass handlar inte om att stoppa spridning (eftersom det beviseligen inte stoppar spridning),
det handlar om lydnad i vad som utvecklats till ett kontrollsamhälle. Pandemilagen är ett allvarligt hot mot vår frihet och demokrati. Det som pågår i Österrike, Australien och Frankrike är ett folkbrott av en grad vi inte sett sedan andra världskriget.
Citat:
Våg 3 med Alfa och våg 4 med Delta kunde blivit riktigt illa då de var värre än ursprungliga varianten.
Kunde och kunde. Det är spekulation. Det finns studier som visar att covid redan vid Delta var att likna vid en influnesa.
"
Could Omicron be even LESS deadly than seasonal flu? Scientists believe ultra-infectious strain may kill 100 TIMES fewer people than Delta (and mortality rates were ALREADY similar to influenza before the variant emerged)"
https://www.dailymail.co.uk/news/article-10358361/Omicron-nearly-100-TIMES-deadly-seasonal-flu-scientists-believe.html
Citat:
Att enbart som du gör fokusera på att äldre har det svårast är korkat. Även många andra har haft svårt och en hel del med bestående skador.
Det är inte korkat, det är rationellt om du tittar på statistiken. Covid är och har alltid varit ett virus som främst drabbar mycket gamla och multisjuka. Det är inget virus som tar livet av barn och 80-åringar i lika hög grad. Man kan snarare fråga sig varför du fokuserar på samhället som helhelt. Covid skiljer sig egentligen inte särskilt mycket från en influensa på den punkten, bara att den inledningsvis har varit mer potent eftersom det är ett nytt virus som vi saknar immunitet mot.
"CDC director says study of people show 75% of COVID-19 deaths 'had four or more comorbidities'"
https://www.washingtonexaminer.com/news/cdc-director-says-75-of-covid-19-deaths-had-four-or-more-comorbidities
Citat:
Omicron är nu något helt annat. En helt ny variant av viruset och i de flesta fall mycket lindrig.
Sydafrika har en rätt så ung befolkning och de svagare brukar inte bli så gamla där.
Jag hör ofta dessa bortförklaringar om Sydafrika, men du missar att nämna att deras folkhälsa och sjukvård också är extremt mycket sämre än vår. Ändå inga som helst problem. UK har också nått sin topp och inga större problem där heller.
"While there has been a massive jump in case numbers, there has not been an equivalent huge spike in people in hospital with the virus. It indicates that despite increasing case numbers, the number of very ill people has not increased."
https://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-59916454
Citat:
Jag tycker ditt sätt att diskutera detta är otrevlig och du saknar en human människosyn där alla har lika värde oavsett om de är sjukliga eller feta. Att vi är så många vaccinerade hjälper oss även att klara Omicron utan att många blir allvarligt sjuka.
Exakt vad av det jag skrev var otrevligt? För att jag inte spelar med i din vaccinreligion? Och kom inte och låtsas att detta handlar om människosyn, det är rent struntprat från er sida. Ni har enbart egoistiska skäl. Det kommer alltid fram att ni själva tillhör riskgrupp, är vänsterblivna eller har andra psykiska problem. "IMBILDEN" här på Flashback är ett typiskt sådant exempel som är en av de mer extrema vaccinfundamentalisterna. Erkände själv att han är svårt hypokondrisk och går på mediciner. Och sättet ni debatterar på ser inte särskilt "människovänligt ut" då ni demoniserar era meningsmotståndare och kräver att unga människor ska sitta inlåsta och missa sin bästa tid i livet för att gamla och multisjuka inte kan förväntas ta eget ansvar (vilket alltid varit fallet under ALLA influensasäsonger).