Citat:
Ursprungligen postat av
Barby
Jag tror inte att de bråkade om barnet. Troligtvis försökte C förklara för Beatа att hon gjorde ett misstag att hon ville skilja sig från honom och gå till en annan man. Kanske sa Beata något stötande till honom som "Jag har aldrig älskat dig, jag utnyttjade dig bara." Han ska ha tappat kontrollen över sig själv och slagit henne. Jag tror absolut inte att han dödade henne. Vi (man och hustru) sa direkt till polisen om detta, att vi inte tror att han kunde ha dödat henne. Vi sa det redan innan hennes kropp hittades.
Åklagaren har inte tillräckliga skäl att åtala honom för mord. Hon kommer nu att hålla C tills hon hittar den riktiga mördaren. Den finns och måste hittas. Jag tror att C kommer att släppas innan rättegången. Rättegången kommer inte att äga rum före sommaren.
Det här är min teori.
Du och någon mer är varken insatta i det juridiska eller vill bli en aning kunnigare.
Om åklagaren har anledning att tro att det är en annan än C som dödat B så skulle inte C vara häktad misstänkt för mord längre, utifrån min tidigare erfarenhet.
Det som möjligen jag skulle kunna tänkt mig vara brottsrubricering är anstiftan. Kan vara vad C uppgett som ”orsakat” Bs död men eftersom rubriceringen mord kvarstår är det troligt att det finns tillräckligt med bevis på att det är C som är den som själv dödat B.
Om du menar att det kommer att dröja till sommaren (det i sig kan naturligtvis inträffa) innan åtal av C och rättegång men att han kommer att släppas ur häktet innan då kommer det inte bli något åtal alls. Inte ens för brott mot griftefriden.
Om brottet kan straffas med 2 år och/eller det föreligger så kallad kollusionsfara, så sitter han där han sitter.
Det krävs nämligen ofta något som binder personen till brottet i form av vittnesmål eller teknisk bevisning. Denna misstankegrad måste finnas under hela tiden häktningen pågår.
Tingsrätten har alltså funnit att åklagarens skäl räcker.
Läs helst på och analysera det juridiska i förhållande till detta fall, innan random teorier utan bäring om och om igen slängs fram så ska du se att bitarna faller på plats(?).