2022-01-11, 16:00
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spreedomain
Även de äldre behöver anpassa sig till det nya Sverige. De inflyttade talar inte dålig svenska, de talar med dialekt. En dialekt som berikar språket och som vi, även de äldre, borde omfamna.
Tillåt mig tvivla på att det dom äldre gnäller om är en dialekt-fråga, och är det det tilltrotts, så kanske du bör överväga om dialekten har större invekran än du tror, för man gnäller inte att man inte förstår för skojs skull

Den här avundsvärda dialekten korrelerar antagligen med att missförstå instruktioner skulle jag gissa, lycka till förresten att få äldre samt dementa att anpassa och ställa om sin kognitiva vaneförmåga till det nya lortsveriges brytning med det gamla, för tillåt mig tvivla på att det dom äldre gnäller på är den obegripliga finlandssvenskan....om en invandrar-vårdare som för dagen råkar heta Abbe, och Abbe sedan totalt förvränger ett ord...säg "potatismos" på ett individuellt säreget sätt som i sin tur råkar vara detsamma som du kallar för dialekt.

Och han berättar för Rolle att han ska få äta detta mos varav Rolle blir orolig uppe i kolan, vilken myndighet i sosse-Sverige ska skriva ordlistan med översättningar? på dina allmängiltiga ord-ut-brytningar som sedan Rolle kan få repetera dagligen som sysselsättning.

Utöver att det vore etiskt förkastligt, folk som bryter alienerar mig personligen (och jag projicerar gärna det på äldre svenskar då jag tror att deras hjärna mer funkar likt min än din och det är inget aktivt val, inte en inställnings-fråga, utan det är automatisk stimuli) från att vilja uttrycka mig verbalt på full potential, jag måste lägga band på mig för jag kan ana att den här personen har ett klenare ordförråd än mig själv och det tycks stämma, för man noterar att när man säger ordet "assiett" så får man ett va? tillbaka så att dom ska vinna tid att för tänka på vad en "arsett" är för nått..
Senast redigerad av Enmansdemo 2022-01-11 kl. 16:36.
Citera
2022-01-11, 17:47
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
för man noterar att när man säger ordet "assiett" så får man ett va? tillbaka så att dom ska vinna tid att för tänka på vad en "arsett" är för nått..
också får man i handen ett askfat
Citera
2022-01-11, 21:14
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spreedomain
Även de äldre behöver anpassa sig till det nya Sverige. De inflyttade talar inte dålig svenska, de talar med dialekt. En dialekt som berikar språket och som vi, även de äldre, borde omfamna.

Ditt försök att provocera med den, i detta fall inkorrekta, benämningen "inflyttad" får mig att ana att du trollar.
Men men, du kanske verkligen tror på det du skriver. Så då får jag väl bemöta det du skriver.

De beskrivna språkproblemen handlar sannolikt INTE om dialekter. Det handlar helt enkelt om dålig svenska, och inga sådana språkbrister ska överslätande bortförklaras med att det är en (påhittad) dialekt.

Det är ingen som sagt att det är lätt att komma till ett nytt land och lära sig ett nytt språk. Men det är en totalt logisk kullerbytta och ett felslut att bara därför att det är svårt så skall man därmed anse att det inte behövs. Behärskar man inte språket är man helt enkelt inte kvalificerad för vissa jobb, men då får man arbeta med annat.
Det är även svårt att lära sig avancerad matte, men ingen skulle komma på tanken att anställa en ingenjör med skrala räknekunskaper?
Citera
2022-01-11, 21:46
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
Ditt försök att provocera med den, i detta fall inkorrekta, benämningen "inflyttad" får mig att ana att du trollar.
Men men, du kanske verkligen tror på det du skriver. Så då får jag väl bemöta det du skriver.

De beskrivna språkproblemen handlar sannolikt INTE om dialekter. Det handlar helt enkelt om dålig svenska, och inga sådana språkbrister ska överslätande bortförklaras med att det är en (påhittad) dialekt.

Det är ingen som sagt att det är lätt att komma till ett nytt land och lära sig ett nytt språk. Men det är en totalt logisk kullerbytta och ett felslut att bara därför att det är svårt så skall man därmed anse att det inte behövs. Behärskar man inte språket är man helt enkelt inte kvalificerad för vissa jobb, men då får man arbeta med annat.
Det är även svårt att lära sig avancerad matte, men ingen skulle komma på tanken att anställa en ingenjör med skrala räknekunskaper?

Spreedomain kanske tänker sig en flytt till Somalia eller Irak för att arbeta med äldreomsorg där efter motsvarande språkkunskaper från SFI och kunna skylla på "dialekt". 😂
Citera
2022-01-18, 21:31
Medlem
spoilers avatar
"Den bisarra svenska debatten om vad som gynnar SD torde ha underblåst språkproblemen i äldreomsorgen. Och Janne Josefsson är fly förbannad.

Tänk att du verkligen, verkligen måste gå på toaletten. Men du klarar det inte själv längre. Du är mycket gammal nu och kroppen är skröplig.

När hemtjänsten kommer ber du genast om hjälp. Den vänligt leende främlingen nickar, går sin väg – och kommer tillbaka med en balja vatten. Hon förstod inte vad du sade, nämligen. Hon kan inte svenska.

Om en sådan händelse berättade 81-årige Gert Larsson för Göteborgs-Posten i våras. Han stod för trafikinformationen i Radio Göteborg fram till 2005, så han är känd för många i staden. En annan gång ville Gert Larsson få tidningen hämtad från brevlådan – och fick en blöja i handen.

Men språkförbistringen innebär mer än praktiska problem. Han har ju ingen att prata med. ”Det är så fruktansvärt detta, att de inte kan konversera med mig.”"

https://www.expressen.se/ledare/att-inte-stalla-sprakkrav--ar-forbannad-vanvard/
Citera
2022-01-18, 22:36
Medlem
Jag tror inte att jag har skrivit i den här tråden innan, men min mamma hamnade in den här skiten.
Hon blev sjuk och krävde hemtjänst. Hon var redan innan det emot invandring och röstade på SD.

Men när det hände så fick hon se skiten i vitögat. Hemtjänsten skickade nya folk varje dag, nästan alla dagar i veckan var det ny personal och ingen hade koll på vad de tidigare gjorde. Dessutom så var 98% invandrare och kanske 80% hade så dålig svenska att hon inte kunde föra bra konversationer. De skulle dessutom ta hand om hennes dialys för njurarna, men de hade så dålig utbildning eller ingen alls så de sket sig och de kunde inte hålla hygienen. Det slutade i att smuts kom in i hennes dialys som sedan satte henne på sjuhus och hon avled av skadorna.

Jag hade redan innan det ett stort hat mot invandring och den totala avsaknaden av kompetenskrävande inom olika bransher, men blev ännu mer hatande och ilsken efter detta. De mördade min mamma på grund av kompentensbrist och anlitande av invandrare utan kunskaperna och utan kunskaperna till ens svenska som orsakade stora missttag i kommunikationen vilket dödar folk.

Så är Sverige idag. Vi tar in vilken jävla idiot som helst som inte har den minsta utbilding eller en kan svenska, bara de försöker göra jobbet.
Citera
2022-01-18, 22:43
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Förnedringen är total för svenska åldringar. Första slita på jobbet och betala bland världens högsta skatter - bara för att sen bli nerprioriterad och utsatt för ett sinnessjukt integrationsprojekt.

Man kan dessutom vara säker på att den styrande och köpstarka PK-eliten som kört ner landet i skiten noga ser till att deras anhöriga INTE tvingas uppleva "det nya spännande Sverige".

Det sorgligaste är att dumsnälla MedelSvensson röstat för detta kaos.
Citera
2022-01-18, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag tror inte att jag har skrivit i den här tråden innan, men min mamma hamnade in den här skiten.
Hon blev sjuk och krävde hemtjänst. Hon var redan innan det emot invandring och röstade på SD.

Men när det hände så fick hon se skiten i vitögat. Hemtjänsten skickade nya folk varje dag, nästan alla dagar i veckan var det ny personal och ingen hade koll på vad de tidigare gjorde. Dessutom så var 98% invandrare och kanske 80% hade så dålig svenska att hon inte kunde föra bra konversationer. De skulle dessutom ta hand om hennes dialys för njurarna, men de hade så dålig utbildning eller ingen alls så de sket sig och de kunde inte hålla hygienen. Det slutade i att smuts kom in i hennes dialys som sedan satte henne på sjuhus och hon avled av skadorna.

Jag hade redan innan det ett stort hat mot invandring och den totala avsaknaden av kompetenskrävande inom olika bransher, men blev ännu mer hatande och ilsken efter detta. De mördade min mamma på grund av kompentensbrist och anlitande av invandrare utan kunskaperna och utan kunskaperna till ens svenska som orsakade stora missttag i kommunikationen vilket dödar folk.

Så är Sverige idag. Vi tar in vilken jävla idiot som helst som inte har den minsta utbilding eller en kan svenska, bara de försöker göra jobbet.
Förfärligt, jag hoppas ni anmälde eller åtminstone lämnade in klagomål.
Citera
2022-01-18, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minooo
Förfärligt, jag hoppas ni anmälde eller åtminstone lämnade in klagomål.

Jag önskar att jag hade gjort det. Var i för stor chock just då för att ens tänka på det, så det blev inte av. kan nog vara samma sak för andra. Man hamnar i chock ett tag, sedan har helt plötsligt 1 år gått utan att man märkte det.
Citera
2022-01-19, 08:40
Medlem
constants avatar
Citat:
De skulle dessutom ta hand om hennes dialys för njurarna, men de hade så dålig utbildning eller ingen alls så de sket sig och de kunde inte hålla hygienen. Det slutade i att smuts kom in i hennes dialys som sedan satte henne på sjuhus och hon avled av skadorna.
Har otroligt svårt att tro man utför dialys på ett äldreboende med personal som inte är utbildade för sånt.

Tolkar ditt inlägg som hitte-på.

Att det förekommer missar för att vissa inte kan kommunicera är dock en sanning som vi måste göra något åt. Men att outbildade utför dialys på ett äldreboende tror jag inte det minsta på.
Senast redigerad av constant 2022-01-19 kl. 08:43.
Citera
2022-01-19, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har otroligt svårt att tro man utför dialys på ett äldreboende med personal som inte är utbildade för sånt.

Tolkar ditt inlägg som hitte-på.

Att det förekommer missar för att vissa inte kan kommunicera är dock en sanning som vi måste göra något åt. Men att outbildade utför dialys på ett äldreboende tror jag inte det minsta på.

Detta var inte på ett äldreboende utan i hemmet. Alltså hemtjänst. Den dialys jag snackar om är inte vanlig dialys som bara kan utföras på sjukhus utan så kallad påsdialys eller bukhinnedialys som kan utföras i hemmet. Dock är hygien otroligt viktigt då minsta smuts som kommer in kan ta ihjäl folk och det var precis det som hände.

Intensivvårdsavdelningen på sjukhuset förklarade att det som hänt var att smuts kommit in i dialysen vilket fick henne att hamna i ett sånt kritiskt läge att hon var tvungen att försättas i påtvingat koma och konstant inkopplad dialys dygnet runt. Trots detta återhämtade hon sig aldrig från det.
Citera
2022-01-19, 10:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Detta var inte på ett äldreboende utan i hemmet. Alltså hemtjänst. Den dialys jag snackar om är inte vanlig dialys som bara kan utföras på sjukhus utan så kallad påsdialys eller bukhinnedialys som kan utföras i hemmet. Dock är hygien otroligt viktigt då minsta smuts som kommer in kan ta ihjäl folk och det var precis det som hände.

Intensivvårdsavdelningen på sjukhuset förklarade att det som hänt var att smuts kommit in i dialysen vilket fick henne att hamna i ett sånt kritiskt läge att hon var tvungen att försättas i påtvingat koma och konstant inkopplad dialys dygnet runt. Trots detta återhämtade hon sig aldrig från det.
Fortfarande så fåt outbildade inte syssla med sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in