Citat:
Ursprungligen postat av
Spreedomain
Även de äldre behöver anpassa sig till det nya Sverige. De inflyttade talar inte dålig svenska, de talar med dialekt. En dialekt som berikar språket och som vi, även de äldre, borde omfamna.
Tillåt mig tvivla på att det dom äldre gnäller om är en dialekt-fråga, och är det det tilltrotts, så kanske du bör överväga om dialekten har större invekran än du tror, för man gnäller inte att man inte förstår för skojs skull
Den här avundsvärda dialekten korrelerar antagligen med att missförstå instruktioner skulle jag gissa, lycka till förresten att få äldre samt dementa att anpassa och ställa om sin kognitiva vaneförmåga till det nya lortsveriges brytning med det gamla, för tillåt mig tvivla på att det dom äldre gnäller på är den obegripliga finlandssvenskan....om en invandrar-vårdare som för dagen råkar heta Abbe, och Abbe sedan totalt förvränger ett ord...säg "potatismos" på ett individuellt säreget sätt som i sin tur råkar vara detsamma som du kallar för dialekt.
Och han berättar för Rolle att han ska få äta detta mos varav Rolle blir orolig uppe i kolan, vilken myndighet i sosse-Sverige ska skriva ordlistan med översättningar? på dina allmängiltiga ord-ut-brytningar som sedan Rolle kan få repetera dagligen som sysselsättning.
Utöver att det vore etiskt förkastligt, folk som bryter alienerar mig personligen (och jag projicerar gärna det på äldre svenskar då jag tror att deras hjärna mer funkar likt min än din

och det är inget aktivt val, inte en inställnings-fråga, utan det är automatisk stimuli) från att vilja uttrycka mig verbalt på full potential, jag måste lägga band på mig för jag kan ana att den här personen har ett klenare ordförråd än mig själv och det tycks stämma, för man noterar att när man säger ordet "assiett" så får man ett va? tillbaka så att dom ska vinna tid att för tänka på vad en "arsett" är för nått..