2022-01-18, 22:23
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det där kallas "first level thinking". Ryssarna har alltid varit en gåta, fråga Winston Churchill
Det som Ryssland har att vinna på att köra militärdrönare i öppen dager är att synas. Att få folk att prata om den usla svenska beredskapen. Att så ännu mer tvivel.
"Varför då", frågar first level thinkers, "då vill ju folket gå med i NATO"?

Är det så osannolikt att Ryssland vill skapa spänningar i Svergie där vissa vill gå med i NATO och andra inte? Kan inte rentav Ryssland skylla ett svenskt närmande mot Nato mot att försöka utöka sin "buffertzon" i t.e.x Baltikum för att skydda sig mot Sverige-NATO?

"Skapa spänningar där vissa vill gå med och andra inte"?! Tja, det kallas demokrati. Eller skall 65-70% hålla tyst?

Citat:
Anser du att Sverige bör ansöka om medlemskap i NATO eller anser du inte det?

Nej: 35 procent (38 procent 2019)

Ja: 33 procent (31 procent 2019)

Ej svar/vet ej: 32 procent (oförändrad)

Källa: DN/Ipsos
(2021)
Citera
2022-01-18, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Fråga:
Ökar eller minskar opinionen för NATO om "mystiska oidentifierade drönare" flyger över rikskända skyddobjekt som kärnkraftverk och Drottningholms slott? (Förmodligen de mest bekanta hos allmänheten)

Hur i hela friden skulle det gynna Rysslands säkerhetspolitikiska agenda?

Som jag skrev tidigare tror jag det handlar om en sorts beredskapsövning.

Idag gick så försvarsministern ut och talade om behovet av "vaksamhet hos allmänheten". Det verkade vara talepunkten. (Inte hur det gått med identifiering och arbetet mot att lagföra de som ligger bakom.)

Troligen har övningutvärderingen redan börjat inklusive studier av media och "sociala medier".

Självklart skall vi ha vassaste vapnen och försvaret mot drönare vi bara kan. Både polis och försvar. (Bara att se på konflikter idag som Syrien, Azerbajdzjan-Armenien och Ukraina.

Men detta spektakel köper jag inte.

Att opinionen emot NATO skulle minska pga av denna händelse ser jag som helt uteslutet. Trenden går mot att Sverige är för ett NATO-medlemskap: Källa.
Citera
2022-01-18, 22:25
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Fråga:
Ökar eller minskar opinionen för NATO om "mystiska oidentifierade drönare" flyger över rikskända skyddobjekt som kärnkraftverk och Drottningholms slott? (Förmodligen de mest bekanta hos allmänheten)

Hur i hela friden skulle det gynna Rysslands säkerhetspolitikiska agenda?

Som jag skrev tidigare tror jag det handlar om en sorts beredskapsövning.

Idag gick så försvarsministern ut och talade om behovet av "vaksamhet hos allmänheten". Det verkade vara talepunkten. (Inte hur det gått med identifiering och arbetet mot att lagföra de som ligger bakom.)

Troligen har övningutvärderingen redan börjat inklusive studier av media och "sociala medier".

Självklart skall vi ha vassaste vapnen och försvaret mot drönare vi bara kan. Både polis och försvar. (Bara att se på konflikter idag som Syrien, Azerbajdzjan-Armenien och Ukraina.

Men detta spektakel köper jag inte.
Intressant reflektion. Inte svensk stil riktigt. Men med tanke på hur mycket lögner de kört under pandemin är de kanske bekväma med att ljuga ihop en hel beredskapsövning.
Citera
2022-01-18, 22:26
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeona
Nu blir jag trött på att detta återupprepas som en trådsanning. Det finns massvis av bilder och filmer på drönarna, inklusive polisens egna upptagningar. Samtliga medier har publicerat grådassiga bilder som inte säger så mycket för en lekman, men är desto mer intressanta för utredarna. Mycket glädjande att de som fotat inte delar bilderna till höger och vänster utan stannar vid att informera berörda myndigheter!

Var kan jag se dessa?
Citera
2022-01-18, 22:27
Medlem
Sababas avatar
Blev inte nyligen en grupp tillhörande Ukraina gripna misstänkta för att vara medverkande i en mordkomplott? Eller minns jag fel?

Teoretiskt så kan de tillhöra gänget som gillar drönare. Vilda spekulationer såklart
Citera
2022-01-18, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Var kan jag se dessa?
Antagligen på någon presskonferens inom ett par veckor.
Citera
2022-01-18, 22:28
Medlem
NemesisSwedens avatar
Min spontana reaktion är att Sverige är i ett så kallat 'skymningsläge'.
Jag har kollat på ett antal sidor i Flashbacks 'drönartrådar'. Jag undrar vad en drönare i militär storlek kan ställa till med?
- Döda statsmän med bomber (underligt att det ännu inte inträffat, borde kunna utföras med mindre drönare)
- Identifiera sårbara punkter i t.ex ett kärnkraft verk (ej synliga från en satellit) för att senare kunna slå ut denna del - med en drönare.
Alternativt pudra t.ex Forsmark med gift. Radioaktivt sådant eller t.ex mjältbrand.
- Identifiera och slå ut t.ex en ingång till våra hemligaste bergrum för till exempel riksledningen och Högkvarteret. Se ovan
- Orsaka kaos med kemiska och biologiska giftet. En drönare som pudrar Drottninggatan med sådant i rusningstid😱
- Med mera med mera

Är ganska övertygad om att en pressad Ivan inte kommer att sky några som helst medel🤬
Senast redigerad av NemesisSweden 2022-01-18 kl. 22:32.
Citera
2022-01-18, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Hoppas vi får fram lite vittnesuppgifter om drönarna flög in från vattnet eller från land. Tyvärr så tror jag inte att det kommer att komma ut i media såvida de inte behöver allmänhetens hjälp. Oavsett så känns det väl inte som det är miljöaktivister som är igång.

Jag såg en av alla dessa drönare vid en ort i Södermanland. Den färdades på dagtid i riktning mot Östersjökusten. Men med cirka 3 mils avstånd till kust, så är det ju svårt att veta målet, men det var tydligt den riktningen. Den var stor som alla säger och flög högt. Lampor tända.
Citera
2022-01-18, 22:31
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeona
Nu blir jag trött på att detta återupprepas som en trådsanning. Det finns massvis av bilder och filmer på drönarna, inklusive polisens egna upptagningar.
Mm, men nu försöker du göra detta till någon slags sanning

Hittills har vi (de flesta) inte sett några som helst bilder förutom på ljusklot i luften (som likaväl kan vara en leksaksdrönare). Det är fejk och byxkissare allihopa tills motsatsen bevisas. Att polis och militär är inkompetent förvånar väl ingen.
Citera
2022-01-18, 22:39
Medlem
dannbaggens avatar
Vi kan avsluta spekulationerna:
- Det är inte privatpersoner som flyger 6-7 stora drönare av militär modell samtidigt över Stockholm.
- Det är inte svenska försvaret som gör så här, givetvis. Försvarsmakten är inblandad i jakten.
- NATO eller västmakt. Inte en chans, vi är "allierade" med dem och detta är en krigshandling.

Återstår?

Varför flyger ryssen då med lampor påslagna i vissa av dessa fall? Jo för att det är precis syftet:
- Att synas, att visa att man kan göra så här
- Skapa oro, osäkerhet
- Insamling av information tror jag inte alls på, den får man från marken eller satellit

Ryssland har många tusen drönare i alla storlekar, och den det sannolikt handlar om här (modell Orlan-10 eller liknande) har man så gott om så det spelar igen roll om man skulle förlora någon. Den är givetvis avidentifierad, och skulle Sverige mot all förmodan få ner en av dem så kommer de att blåneka till allt.

Samtidigt som även det skulle gagna deras syfte, att så ännu mer oro och osäkerhet.

Detta är exakt vad som sker i ett skymningsläge, och så kallad psykologisk krigföring. Enligt skolboken A-Z.
Citera
2022-01-18, 22:41
Medlem
NemesisSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NemesisSweden
Min spontana reaktion är att Sverige är i ett så kallat 'skymningsläge'.
Jag har kollat på ett antal sidor i Flashbacks 'drönartrådar'. Jag undrar vad en drönare i militär storlek kan ställa till med?
- Döda statsmän med bomber (underligt att det ännu inte inträffat, borde kunna utföras med mindre drönare)
- Identifiera sårbara punkter i t.ex ett kärnkraft verk (ej synliga från en satellit) för att senare kunna slå ut denna del - med en drönare.
Alternativt pudra t.ex Forsmark med gift. Radioaktivt sådant eller t.ex mjältbrand.
- Identifiera och slå ut t.ex en ingång till våra hemligaste bergrum för till exempel riksledningen och Högkvarteret. Se ovan
- Orsaka kaos med kemiska och biologiska giftet. En drönare som pudrar Drottninggatan med sådant i rusningstid😱
- Med mera med mera

Är ganska övertygad om att en pressad Ivan inte kommer att sky några som helst medel🤬

Eller varför inte med lite radioaktivt kobolt😱
Citera
2022-01-18, 22:43
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Det som tyder på att inte är ryssarna är att drönaren/RC flygplanet flög med röd lampa. Om det var ryssar skulle de stängt av lysen.

Tvärtom, klart dom skulle flyga med belysning. Det är för att motverka att annat flyg skall krascha med dom - Dom flesta andra luftfarkoster skulle ju väja undan om dom såg ett ljus på kollisionskurs.
Vid en krasch hade ju drönaren störtat på svensk mark och väldigt enkelt kunnat undersökas och spåras vara rysk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in