2022-01-18, 22:12
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du väljer alltså, i en tid av ovanligt hög rysk aggression, att nonchalant vifta bort den absolut mest sannolika misstänkte? Dvs Putin.
Istället yrar du om svenska poliser och exmilitärer. Måste varit ett helvete att vara Palmespanarare, med den här volymen av galenpannor.
Nej. Jag viftar inte bort dem men jag konstaterar att de inte har nåt att vinna på det. Speciellt inte om de bara ska gå fram och titta.
Citera
2022-01-18, 22:13
Medlem
varsågod om det nu är så hemligt. Ni ryssar och andra kan kolla här gratis. Samt köpa er en stuga i närheten där på Hemnet.

https://www.google.se/maps/@57.2600428,12.1103696,949m/data=!3m1!1e3

Citera
2022-01-18, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Jag är inne på olika hobby rc forum, mycket intressant bilder på långa drönare/flygplan. Några bor i Åland.Inte långt från Forsmark.....

En användare som jag har fastnat för pratar om 2 meter vingspets och FPV. Mystisk gubbe....

Återkommer med mer info....
Snyggt försök att sprida desinformation
Citera
2022-01-18, 22:14
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Du "köper inte" att det är utländsk makt (alltså Lede FI = Ryssland) som står bakom, men tycker det är sannolikt med en dold svensk beredskapsövning?

Nej det finner jag högst osannolikt och gå på tvärs med Rysslands agenda.

Det skulle kunna vara privata drönarnördar men det som talar mot det är koncentrationen i tid och typ av objekt. Samt, om beskrivningarna är korrekta, att det handlar om versioner den genomsnittlige drönarnörden har tillgång till.
Senast redigerad av StuG 2022-01-18 kl. 22:17.
Citera
2022-01-18, 22:15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Nej. Jag viftar inte bort dem men jag konstaterar att de inte har nåt att vinna på det. Speciellt inte om de bara ska gå fram och titta.
Det där kallas "first level thinking". Ryssarna har alltid varit en gåta, fråga Winston Churchill.
Det som Ryssland har att vinna på att köra militärdrönare i öppen dager är att synas. Att få folk att prata om den usla svenska beredskapen. Att så ännu mer tvivel.
"Varför då", frågar first level thinkers, "då vill ju folket gå med i NATO"?

Är det så osannolikt att Ryssland vill skapa spänningar i Svergie där vissa vill gå med i NATO och andra inte? Kan inte rentav Ryssland skylla ett svenskt närmande mot Nato mot att försöka utöka sin "buffertzon" i t.e.x Baltikum för att skydda sig mot Sverige-NATO?
Senast redigerad av Enterprise 2022-01-18 kl. 22:21.
Citera
2022-01-18, 22:17
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Nej det finner jag högst osannolikt och gå på tvärs med Rysslands agenda.
Rysslands agenda är högst diffus och invecklad i många lager, dessutom inte alltid helt rationell.
Citera
2022-01-18, 22:17
Medlem
Det som tyder på att inte är ryssarna är att drönaren/RC flygplanet flög med röd lampa. Om det var ryssar skulle de stängt av lysen.
Citera
2022-01-18, 22:18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Det som tyder på att inte är ryssarna är att drönaren/RC flygplanet flög med röd lampa. Om det var ryssar skulle de stängt av lysen.
Varför det?
Om syftet är att synas stänger man väl inte av lampan?
Citera
2022-01-18, 22:20
Medlem
Citat:
Varför det?
Richmoney är ett troll utifrån vad jag kunnat se, du kan nog bortse ifrån inlägget.
Citera
2022-01-18, 22:21
Medlem
Citat:
Varför det?

De vill inte synas, därför är det inte ryssen. Utan hobby flygare som bryter mot lagen. Jag ska få fram mer info. Letar på.....
Citera
2022-01-18, 22:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Richmoney är ett troll utifrån vad jag kunnat se, du kan nog bortse ifrån inlägget.
Tack för varningen. Ett av många tyvärr.
Citera
2022-01-18, 22:23
Medlem
Citat:
Du "köper inte" att det är utländsk makt (alltså Lede FI = Ryssland) som står bakom, men tycker det är sannolikt med en dold svensk beredskapsövning?
Självklart är det inte främmande makt, på sin höjd pro ryska MC knuttar.. är ju inget land som flyger så här. Sen att man har patrioter som är här på semester med sina leksaker och inte riktigt kan reglerna så är det ju så..

Tycker ryssarna gör rätt, vi är förslappade och då blir man spionerade på av Danmark, NATO, Ryssarna och företagsköpande kineser.. sen att dessa vare lite me flambojanta var ju bara roligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in