2022-01-18, 20:26
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Enligt lagen är uppsägningstiden för provanställning 2 veckor. De flesta kollektivavtal säger dock en månad. Är du med i facket så ska kontakta dem om detta. Är du inte med i facket så är det nog inte värt besväret att tjafsa och krångla för 2 veckors lön...

Hm.
Det där stämmer väl inte?
2 eller 4 veckor är väl den varseltid som arbetsgivaren är skyldig att meddela om anställningens upphörande innan provanställningen övergår till en tillsvidareanställning?

Dvs, om inte provanställningen närmar sig slutet så finns ingen uppsägnimgstid mellan parterna. Eller?
Citera
2022-01-18, 21:23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Menar du arbetsgivaren? Arbetstagaren är den anställde. Du måste jobba under uppsägningstiden så länge inte arbetsgivaren har arbetsbefriat dig.
Precis, det var så jag menade. Arbetsgivaren ja. Så man får inte bara gå hemma under uppsägningstiden.
Citera
2022-01-18, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Precis, det var så jag menade. Arbetsgivaren ja. Så man får inte bara gå hemma under uppsägningstiden.

Fast nu lät det ju som TS blev arbetsbefriad då arbetdgivsren inte ville hs TS fär få h*n snart skulle börja hos en konkurrent.
Citera
2022-01-18, 22:27
Medlem
Brolarens avatar
Jag var med om liknande när jag jobbade som IT-konsult åt ett företag. Jag fick gå på dagen från mitt uppdrag och fick lön tills slutdatum - även fast jag inte jobbade.

Jag tog det lugnt, tränade och lirade datorspel. Det borde du också göra. Arbetsgivarens förlust ändå.
Citera
2022-01-20, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
Hej

Jag är provanställd som konsult och hade ett uppdrag på en bank och fick gå nu idag på dagen. Anledningen ska var intressekonflikt för att jag sa upp mig för månad sedan hos konsultfirman pga jag fick jobb på en annan bank. Alla tre parter (jag, banken jag är hyrd till, konsultfirman) kom överens muntligt om ett slutdatum dvs sista februari. Och idag fick jag bara gå och nu får jag betalt i 2v. Alltså kan man göra sådär??

Har din AG och du kommit överens om att din uppsägningstid är till den sista feb. så gäller det. Då skall du få arbetsbefriad ersättning fram till dess om de inte vill ha dig på plats. Uppdragsgivaren kan du skita i för denna har ingenting med din anställning att göra.

Försöker de sparka dig för din provanställning så har de också brustit i att varsla dig två veckor före. Du har ju dessutom redan varslat dem om att du ska säga upp dig. Sedan har ni kommit överens om en uppsägningstid till sista feb, fastän du kan gå på dagen vid provanställning.
Citera
2022-01-20, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Om du har provanställning så ska du ha MINST 2 veckors uppsägningstid, det kan vara mer beroende på vad ni har för anställningsavtal.
Uppsägningstiden innebär inte att du har rätt att gå dit och arbeta men du har rätt till lön för dessa veckor, vilket du ju får.

Kollade du inte upp vad just begreppet "provanställning" innebär innan du tog jobbet? De flesta brukar göra det.

Spelar ingen roll här då AG och TS har kommit överens om en uppsägningstid och då gäller den överenskommelsen.
Citera
2022-01-20, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Har din AG och du kommit överens om att din uppsägningstid är till den sista feb. så gäller det. Då skall du få arbetsbefriad ersättning fram till dess om de inte vill ha dig på plats. Uppdragsgivaren kan du skita i för denna har ingenting med din anställning att göra.

Försöker de sparka dig för din provanställning så har de också brustit i att varsla dig två veckor före. Du har ju dessutom redan varslat dem om att du ska säga upp dig. Sedan har ni kommit överens om en uppsägningstid till sista feb, fastän du kan gå på dagen vid provanställning.

Han får ju 2veckors uppsägning, med arbetsbefrielse,

Citat:
Spelar ingen roll här då AG och TS har kommit överens om en uppsägningstid och då gäller den överenskommelsen.

Sant, enda som talar emot är att bevisa att man kommit "överens" iom att det är muntligt.
Citera
2022-01-21, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Han får ju 2veckors uppsägning, med arbetsbefrielse,

[/b]
Sant, enda som talar emot är att bevisa att man kommit "överens" iom att det är muntligt.

Att varsla om uppsägning och att säga upp med uppsägningstid är två olika saker. Senast två veckor före skall AG säga till AT att de tänker säga upp AT, sedan när AT är uppsagd, då går uppsägningstiden in. Samma gäller två veckors varsel av förändrade arbetsvillkor eller arbetstider.
Citera
2022-01-21, 15:32
Medlem
Citat:
Att varsla om uppsägning och att säga upp med uppsägningstid är två olika saker. Senast två veckor före skall AG säga till AT att de tänker säga upp AT, sedan när AT är uppsagd, då går uppsägningstiden in. Samma gäller två veckors varsel av förändrade arbetsvillkor eller arbetstider.
Men dom har ju varslat om uppsägning.
Sen får AT 2 veckors arbetsbefrielse.

Det funkar inte så att man 2 veckor i förväg ska säga till om avslutning av prövoperiod och efter det ha 2 veckors uppsägningstid.
Det är inte så det funkar.
Citera
2022-01-21, 16:12
Medlem
Citat:
Men dom har ju varslat om uppsägning.
Sen får AT 2 veckors arbetsbefrielse.

Det funkar inte så att man 2 veckor i förväg ska säga till om avslutning av prövoperiod och efter det ha 2 veckors uppsägningstid.
Det är inte så det funkar.

Det är så det fungerar. Regeln är dessutom att AG skall varsla senast två veckor innan om anställningen upphör utan förlängning.
Citera
2022-01-21, 16:18
Medlem
Citat:
Det är så det fungerar. Regeln är dessutom att AG skall varsla senast två veckor innan om anställningen upphör utan förlängning.
Nej.
AG har fram till den 6:e månadens sista dag på sig att avsluta en provanställning, därefter är det 2 veckors uppsägningstid.

Varslar man en AT om avslutning av provanställning så gäller 2 veckor efter det, om inte kollektivavtal eller personligt avtal säger annat.
Citera
2022-01-21, 18:04
Medlem
Citat:
Nej.
AG har fram till den 6:e månadens sista dag på sig att avsluta en provanställning, därefter är det 2 veckors uppsägningstid.

Varslar man en AT om avslutning av provanställning så gäller 2 veckor efter det, om inte kollektivavtal eller personligt avtal säger annat.

Men det skall vara så svårt...

LAS

En arbetstagare som är anställd för begränsad tid enligt 5 § och som inte kommer att få fortsatt anställning när anställningen upphör, skall få besked av arbetsgivaren om detta minst en månad före anställningstidens utgång.

Om en säsongsanställd arbetstagare, som när anställningen upphör har varit säsongsanställd hos arbetsgivaren mer än sex månader under de senaste två åren, inte kommer att få fortsatt säsongsanställning vid den nya säsongens början, skall arbetsgivaren ge arbetstagaren besked om detta minst en månad innan den nya säsongen börjar.

Varsel om avbrytande av prövotid har tagits bort i LAS, den paragrafen är upphävd ser det ut som.
Däremot har du en sådan varselskyldighet i arbetstidslagen när arbetsförhållandena ändras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in