• 1
  • 2
2022-01-18, 16:15
Medlem
Hej

Jag är provanställd som konsult och hade ett uppdrag på en bank och fick gå nu idag på dagen. Anledningen ska var intressekonflikt för att jag sa upp mig för månad sedan hos konsultfirman pga jag fick jobb på en annan bank. Alla tre parter (jag, banken jag är hyrd till, konsultfirman) kom överens muntligt om ett slutdatum dvs sista februari. Och idag fick jag bara gå och nu får jag betalt i 2v. Alltså kan man göra sådär??
Citera
2022-01-18, 16:25
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
Hej

Jag är provanställd som konsult och hade ett uppdrag på en bank och fick gå nu idag på dagen. Anledningen ska var intressekonflikt för att jag sa upp mig för månad sedan hos konsultfirman pga jag fick jobb på en annan bank. Alla tre parter (jag, banken jag är hyrd till, konsultfirman) kom överens muntligt om ett slutdatum dvs sista februari. Och idag fick jag bara gå och nu får jag betalt i 2v. Alltså kan man göra sådär??

Ja.

Fast det kan vara så att ditt kollektivavtal har en uppsägningstid för provanställningar. Om den är längre än 2 veckor, så måste dom följa det.
Citera
2022-01-18, 16:27
Medlem
killawifes avatar
Om du har provanställning så ska du ha MINST 2 veckors uppsägningstid, det kan vara mer beroende på vad ni har för anställningsavtal.
Uppsägningstiden innebär inte att du har rätt att gå dit och arbeta men du har rätt till lön för dessa veckor, vilket du ju får.

Kollade du inte upp vad just begreppet "provanställning" innebär innan du tog jobbet? De flesta brukar göra det.
Citera
2022-01-18, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Om du har provanställning så ska du ha MINST 2 veckors uppsägningstid, det kan vara mer beroende på vad ni har för anställningsavtal.
Uppsägningstiden innebär inte att du har rätt att gå dit och arbeta men du har rätt till lön för dessa veckor, vilket du ju får.

Kollade du inte upp vad just begreppet "provanställning" innebär innan du tog jobbet? De flesta brukar göra det.

nja, men tänkte eftersom jag sa upp mig mitten av december och har en månadsuppsägningstid (då e vi inne här nu mitten av januari) så sa vi alla tre parter att jag skulle vara där i en månad och det kom vi överns om förra veckan (så då skulle det ha varit slutet av feb)
Citera
2022-01-18, 16:30
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Hej

Förresten, du kan ju höra av dig till banken du ska börja på och säga att du kan komma loss tidigare om dom är intresserade. Det kan ju vara så att det inte funkar med deras planering, men många arbetsgivare vill ha sina nyanställda asap.
Citera
2022-01-18, 16:33
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
nja, men tänkte eftersom jag sa upp mig mitten av december och har en månadsuppsägningstid (då e vi inne här nu mitten av januari) så sa vi alla tre parter att jag skulle vara där i en månad och det kom vi överns om förra veckan (så då skulle det ha varit slutet av feb)

Har du en månads uppsägningstid då? Är du säker på det? Om ja, så ska du ha betalt för hela månaden, och skriv inte under på något annat.
Citera
2022-01-18, 16:45
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Enligt lagen är uppsägningstiden för provanställning 2 veckor. De flesta kollektivavtal säger dock en månad. Är du med i facket så ska kontakta dem om detta. Är du inte med i facket så är det nog inte värt besväret att tjafsa och krångla för 2 veckors lön...
Citera
2022-01-18, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Förresten, du kan ju höra av dig till banken du ska börja på och säga att du kan komma loss tidigare om dom är intresserade. Det kan ju vara så att det inte funkar med deras planering, men många arbetsgivare vill ha sina nyanställda asap.

Ahh fick komma tidigare till nya jobbet. Men tycker det är skevt .. vi kom överens för en v sedan att jag skulle va där en månad till å så nu helt plötsligt är det en intressekonflikt …

Dessutom en annan fråga, om det är en intressekonflikt måste typ inte alla bankanställda som
Söker nytt jobb typ isf gå på en gång? Tkr det är bullshit
Citera
2022-01-18, 17:07
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ahh fick komma tidigare till nya jobbet. Men tycker det är skevt .. vi kom överens för en v sedan att jag skulle va där en månad till å så nu helt plötsligt är det en intressekonflikt …

Dessutom en annan fråga, om det är en intressekonflikt måste typ inte alla bankanställda som

Det är inte omöjligt att dom blir utan arbetsuppgifter under uppsägningstiden.
Citera
2022-01-18, 17:31
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife

HOLUP!
Visst fan måste man jobba tiden ut om inte arbetstagaren säger annat?
Citera
2022-01-18, 17:56
Medlem
Citera
2022-01-18, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
HOLUP!
Visst fan måste man jobba tiden ut om inte arbetstagaren säger annat?

Menar du arbetsgivaren? Arbetstagaren är den anställde. Du måste jobba under uppsägningstiden så länge inte arbetsgivaren har arbetsbefriat dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in