• 1
  • 2
2022-01-18, 10:51
Medlem
Hej flashback!

(Hoppas att tråden ligger i okej forum. Skapar ny tråd pga tidigare trådar är rätt gamla och jag gissar att den tekniska utvecklingen inom segmentet gått rätt fort.)

Jag söker tips på en enkel och användarvänlig pulsklocka eller aktivitetsarmband. Ska komma igång med konditionsträning som komplement till styrka nu under våren. Har sprungit med pulsband tidigare men upplevde att det var rätt obekvämt.

Jag vill inte ha massa flashiga funktioner och tusen appar. Söker något som mäter min puls och som mäter distans (dvs har GPS-funktion). Jag behöver absolut definitivt inte vara konstant uppkopplad (förutom för GPS), kunna svara i telefon, skicka sms eller lyssna på musik via klockan. Jag har googlat och det verkar tyvärr som att jag eftersöker något som inte finns, men man vet ju aldrig, nån av er kanske sitter på ett supertips!

En fråga till er som är vana användare: jag har inte fattat riktigt om man ”måste” bära klockan/aktivitetsarmbandet konstant för att få en så bra pulsmätning som möjligt? Jag vill liksom inte ha den på mig när jag jobbar eller sover, bara när jag tränar. Men jag antar att det måste finnas någon slags baseline att utgå ifrån för att klockan ska kunna mäta, eller fattar jag fel? Mäts pulsen ändå korrekt vid konditionsträning om man enbart använder klockan just då?

Tacksam för alla tips!

Mvh
Citera
2022-01-18, 11:07
Medlem
majsan2000s avatar
Jag hade en fitbit förut och tyckte den var okej, mätte typ steg och puls och sånt men var inte allt för high tech. Dock tror jag inte den mätte t.ex. vo2 max.

Jag tror att puls ska mätas under dagen för att visa helt rätt, plus att då kan du se om din vilopuls blir lägre med tiden på grund av förbättrad kondition.
Citera
2022-01-18, 11:27
Medlem
Anti-WOGs avatar
https://www.lidl.se/p/dags-att-komma...-band-5/p58841
Citera
2022-01-18, 14:17
Medlem
Hackergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
https://www.lidl.se/p/dags-att-komma...-band-5/p58841
Har denna.

Har hjärtfel och har även en riktig maskin för puls och BT och denna Xiaomi mäter vilda västern. Kan inte rekommendera denna för seriös mätning av pulsen.

Sedan har den inte det andra TS söker heller.
Senast redigerad av Hackergirl 2022-01-18 kl. 14:19.
Citera
2022-01-18, 14:21
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackergirl
Har denna.

Har hjärtfel och har även en riktig maskin för puls och BT och denna Xiaomi mäter vilda västern. Kan inte rekommendera denna för seriös mätning av pulsen.
Ok, ja jag vet inte vad som är bra eller inte. Jag själv har aldrig haft nån sådan oavsett modell, hade en vanlig klocka på 60,70 och 80-talet, efter det har armen varit fri.
Såg bara att dom hade en billig på Lidl, men vet inte mer än så.
Citera
2022-01-18, 15:03
Medlem
Hackergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Ok, ja jag vet inte vad som är bra eller inte. Jag själv har aldrig haft nån sådan oavsett modell, hade en vanlig klocka på 60,70 och 80-talet, efter det har armen varit fri.
Såg bara att dom hade en billig på Lidl, men vet inte mer än så.
Jag förstår 🙂

Tyvärr är nog alla dessa kinesiska från Huami lika illa, tror jag.

Har en annan variant nu, som daily, lite dyrare, men den mäter rätt iaf 🙂
Citera
2022-01-18, 20:04
Medlem
Enblandandras avatar
Har en ganska ny Fitbit, en av de enklare modellerna. Funkar bra för pulsmätning och är bekväm även om min tidigare Garmin var mycket bekvämare. Den har ingen inbyggd GPS utan går på telefonens. Mäter sträcka ok, gissar att det görs utifrån antal steg. Garmin hade inbyggd GPS och höjdmätning vilket är kul men kostar. Den hade också grymt bra batteritid, höll typ 2 veckor om man inte använde gps. Fitbit Verso 2 har kass batteritid, måste ladda varannan dag.
Citera
2022-01-18, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majsan2000
Jag hade en fitbit förut och tyckte den var okej, mätte typ steg och puls och sånt men var inte allt för high tech. Dock tror jag inte den mätte t.ex. vo2 max.

Jag tror att puls ska mätas under dagen för att visa helt rätt, plus att då kan du se om din vilopuls blir lägre med tiden på grund av förbättrad kondition.

Fitbit är faktiskt en av de märken jag kollat in. Använder du något annat nu? Varför bytte du i sådana fall?

Tack för kommentar, jag tänkte att det säkerligen är på det sättet
Citera
2022-01-18, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enblandandra
Har en ganska ny Fitbit, en av de enklare modellerna. Funkar bra för pulsmätning och är bekväm även om min tidigare Garmin var mycket bekvämare. Den har ingen inbyggd GPS utan går på telefonens. Mäter sträcka ok, gissar att det görs utifrån antal steg. Garmin hade inbyggd GPS och höjdmätning vilket är kul men kostar. Den hade också grymt bra batteritid, höll typ 2 veckor om man inte använde gps. Fitbit Verso 2 har kass batteritid, måste ladda varannan dag.

Det låter som att du rekommenderar Garmin över Fitbit? Ångrar du ditt köp eller tycker du att Fitbit ändå gör jobbet okej?
Citera
2022-01-18, 20:28
Medlem
Enblandandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryssfemm
Det låter som att du rekommenderar Garmin över Fitbit? Ångrar du ditt köp eller tycker du att Fitbit ändå gör jobbet okej?

Skulle nog välja Garmin om det inte var för priset. Dyrare är ju oftast roligare 😁 Fitbit är absolut prisvärd. Min är kanske lite damig i modellen dock. Om det är bra eller dåligt får du avgöra själv...
Citera
2022-01-19, 08:20
Medlem
majsan2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryssfemm
Fitbit är faktiskt en av de märken jag kollat in. Använder du något annat nu? Varför bytte du i sådana fall?

Tack för kommentar, jag tänkte att det säkerligen är på det sättet

Ja, jag hade den i flera år så tillslut gick den sönder
Nu har jag en apple watch som mäter lite mer, men den är ju större och man behöver stänga av notiser för att inte bli galen.
Citera
2022-01-19, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majsan2000
Ja, jag hade den i flera år så tillslut gick den sönder
Nu har jag en apple watch som mäter lite mer, men den är ju större och man behöver stänga av notiser för att inte bli galen.

Hehe det är just sånt jag vill slippa i så stor mån det nu är möjligt. Notiser, uppdateringar, ladda ner appar som också ska uppdateras osv osv. Är så löjligt trött på sånt

Tack för din input!

Edit: stavfel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här